Google Ads kwaliteitsscore

kwaliteitsscore google ads

Adverteer je via Google, dan krijg je te maken met de fameuze Google Ads kwaliteitsscore. Het is een score op zoekwoordniveau die aangeeft hoe de advertentiekwaliteit presteert ten opzichte van andere adverteerders. Ze kan misschien door sommigen ervaren worden als een soort black box, maar is eigenlijk best wel transparant.

Hoe hoger deze kwaliteitsscore, hoe relevanter Google Ads je advertenties en landingspagina beschouwd voor een bepaalde zoekopdracht. Een lage kwaliteitsscore betekent een hogere kost per klik en minder vertoningen. En omgekeerd : een hoge quality-score zorgt voor minder klikkosten en dus meer vertoningen.

De kwaliteitsscore is dus voor elk SEA specialist een zeer praktisch diagnostisch instrument om campagnes sterker te maken.

Hoe wordt de Kwaliteitsscore berekend?

De kwaliteitsscore is een getal van 1 tot 10 en wordt door Google Ads toegekend aan elk zoekwoord waarop geadverteerd wordt. De score wordt door volgende 3 factoren beïnvloed:

Kwaliteitsscore  = CTR   x Bestemmingspagina x   Ad relevantie
  1. Verwachte doorklikratio van het zoekwoord of CTR: wat is de kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt als die wordt getoond?
  2. De kwaliteit van de bestemmingspagina: hoe relevant is de landingspagina voor surfers die op je advertentie klikken?
  3. Relevantie van advertenties: stemmen je ads wel overeen met de zoekopdracht? Wat is de mate van overeenstemming tussen advertentie en zoekintentie van de surfer.

Elk van deze 3 elementen krijgt de status “Hoger dan gemiddeld”, “Gemiddeld” of “Lager dan gemiddeld”. Deze status is gebaseerd op een vergelijking met andere adverteerders van wie de ads in de afgelopen 90 dagen zijn getoond voor dezelfde zoekopdracht.

Waar vind je de Kwaliteitsscore in Google Ads terug?

Je kan eenvoudig de kwaliteitsscore van zoekwoorden in een lopende campagne achterhalen door de kolom op te nemen in je zoekwoorden-overzicht:

  • login op je google ads account
  • selecteer de gewenste campagnes
  • klik vervolgens dan links op achtereenvolgens op “zoekwoorden”
  • daarna selecteer je “kolommen” + “kolommen aanpassen”
  • in de tab “Kwaliteitsscore” kan je score aanvinken
  • bevestig via “toepassen” 
  • je ziet nu de SEA q-score in je zoekwoorden staan

kwaliteitsscore

Wat is een goede score?

Onze ervaring leert ons dat relevantiescore van 5 of minder onvoldoende is en dat je meer per klik betaalt. Boven de 5 kosten de bids minder, of anders geformuleerd: je krijgt meer bezoekers voor hetzelfde budget.

Hoe hoger de Q-score, hoe hoger de advertentiepositie en dus hoe groter het succes van je SEA campagne. De advertentiepositie of ad rank wordt bepaald door de Kost per klik (CPC) en de kwaliteitsscore.

advertentiepositie

Het kan dus perfect zijn dat een CPC van € 0,50 een hogere positie heeft dan een CPC van € 1,00.

Voorbeeld:
advertentie 1: CPC van € 0,50 x quality score van 9 = ad rank van 4,5.
advertentie 2: CPC van € 1,00 x quality score van 4 = ad rank van 4,0.

Met andere woorden, een hoge kwaliteitsscore is een must voor hogere ad-posities, lagere SEA kosten en meer kliks.

Zo verbeter je de Google Ads kwaliteitsscore

1. Via de doorklikratio of CTR

De verwachte CTR geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat mensen op je advertentie zullen klikken. Als de status ervan “Lager dan gemiddeld” of “Gemiddeld” is: tracht het dan te verbeteren:

  • Door super attractieve advertentieteksten, met bijvoorbeeld aanbiedingen & free give-aways ect.
  • Toon & bewijs dat dat samenwerken met jouw firma een must is.
  • Neem werkwoorden op die tot actie aanzetten: koop, vind, klik, probeer, bestel, vraag aan, enz.
  • Via de ad-teksten met de hoge CTR toe te passen op de mindere.
  • Door tijdelijk wat meer te bieden, waardoor je hogere posities krijgt en dus ook automatisch een hogere CTR.
  • Test & experimenteer met diverse call-to-actions.

2. Via de bestemmingspagina

Het is eveneens van belang dat bezoekers een goede gebruikerservaring kennen eens ze op je landingspagina geland zijn. De relevantie van de bestemmingspagina verbeter je als volgt:

  • Toon online gebruikers OOK op je bestemmingspagina’s naar wat ze zochten. Stel: iemand googlet op “tennisrackets Babolat” en klikt op je advertentie “Beste Rackets Babolat”, dan moet de pagina die de surfer ziet, gaan over de diverse soorten Babolat tennisrackets en dus niet over badmintonrackets van Yonex.
  • Zorg ervoor dat de landingspagina content en trefwoorden bevat die verband houden met de zoekwoorden in de advertentieteksten.
  • Een snelle landingspagina, mobiel-vriendelijk, een logische code-opbouw en unieke content zijn eveneens goed voor je Q-score (immers, het verbetert de user-experience van de bezoeker).

3. Via de relevantie van het zoekwoord

De relevantie van het zoekwoord verbeter je:

  • Door het aantal zoekwoorden per advertentiegroep te beperken tot +/- 50. Zo voorkom je dat de tekstadvertenties te weinig of geen verband meer houden met de keywords van de advertenties.
  • Groepeer je zoekwoorden zoveel mogelijk in logische thema’s en ad-groepen.
  • Door zoveel als mogelijk met exacte zoekwoorden te werken. Immers, exacte zoekwoorden zorgen ervoor dat de zoekopdracht beter aansluit op de woorden in je ads. Wil je een hogere kwaliteitsscore, zorg dan dat de keywords waarop je adverteert eveneens opgenomen zijn in de advertentieteksten. Het meermaals herhalen van trefwoorden in je advertentie heeft geen effect op je kwaliteitsscore.
  • Voor het bepalen van de kwaliteitsscore, hanteert Google enkel maar de data van exact keywords. De kliks van brede termen of woordgroepen tellen niet mee. Ter info: die 2 laatste hebben wel een score, maar die is berekend alsof het een exact match betrof. Het heeft geen nut om alle brede keywords en woordgroepen te vervangen door exact, om zo je Q-score te verhogen.
  • Met het verwijderen van slecht presterende zoektermen (= die met een lage kwaliteitsscore). Immers, de Google Ads kwaliteitsscore beïnvloedt de overall-performance van de advertenties binnen de advertentiegroep.

kwaliteitsscore

Bedenkingen 

  • Bovenstaande is mooi in theorie. In de praktijk kan de Google ads relevantiescore soms best wel frustrerend zijn.
  • We zien regelmatig dat sommige zoekwoorden een erg lage kwaliteitsgraad blijven houden, ook al hebben we al het mogelijke gedaan om de CTR, landingspagina en advertentieteksten te verbeteren.
  • Wat dan te doen ?
  • Ons advies: laat de Qscore niet primeren. Google blijft een machine die veel gebruikt maakt AI tech, maar die werkt niet steeds juist. Sommige zoekwoorden begrijpt zelfs Google niet goed genoeg.
  • Een lage kwaliteitsscore wil dus niet meteen zeggen dat je alles fout doet. Zeker zolang je goede traffic en leads binnenkrijgt. Je CPC zal wel hoger zijn, maar je haalt wel kwalitatief verkeer naar je website. 
  • Alles gedaan om de score te verbeteren én bovendien ook nog povere leads ? Overweeg dan andere advertentiekanalen.
  • Beschouw de kwaliteitsscore dus als een leidraad, niet als een in steen gebeitelde eindbestemming waarvan je onder geen beding mag afwijken.
  • Zo verwoordt Chris Schaeffer het trouwens ook in zijn Paid Search Podcast hieronder.

Meer bijleren over Google Ads?

Op de hoogte blijven van de nieuwste online marketing trends?