adwords budget beheer

AdWords Budget: 6 adviezen om er meer geld uit te halen

De droom van iedere online marketeer: meer kliks en conversies voor zo weinig mogelijk geld. Het maximale halen uit uw Adwords budget moet de doelstelling zijn van iedere SEA specialist.

1. Weet wie uw klanten zijn

Het lijkt een open deur intrappen, maar de praktijk heeft ons geleerd dat veel bedrijven hun SEA campagnes te ruim hebben hebben gedefinieerd, waardoor ze kliks van bezoekers op hun site ontvangen die helemaal niet interessant zijn. Voor alle duidelijkheid: deze nutteloze kliks kosten u echter wel geld !

Daarom back to basics. Welke klanten wilt u precies bereiken ? Wat zijn hun gewoontes, hun kenmerken ? Waar wonen ze ? Welke taal spreken ze ? Welke zoekwoorden en jargon gebruiken ze ? Welke reactie wilt u met uw ad-boodschap uitlokken ? Waar en wanneer surfen ze op het internet ?

Eens u dit klantprofiel 100% helder gedefinieerd heeft, kunt u uw AdWords Budget beheer veel scherper instellen. Zo loopt u niet het risico dat de foute mensen op uw reclame boodschappen klikken en zo uw marketing budget opeten of dat u een belangrijke groep gewoon misloopt.

2. Verbeter uw Quality score

De positie van een advertentie in Google Adwords, ook Ad Rank genoemd, hangt af van

  1. het maximale bod van de adverteerder
  2. van de zgn. kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is een score die Google toekent aan de kwaliteit van een advertentie . Het is een cijfer van 1 tot 10, waarbij 1 zeer slecht is en 10 uitstekend.

Voorbeeld:

  • advertentie 1: bod van € 2,00 x quality score van 2 = ad rank van 4
  • advertentie 2: bod van € 1,00 x quality score van 7 = ad rank van 7 = dus ondanks de lagere bid een hogere positie met minder kosten per klik voor uw AdWords budget.

De kwaliteitsscore van uw boodschap hangt af van :

  • de relevantie van de landingspagina (streef naar een zo laag mogelijke bounce rate)
  • de relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de advertentie
  • de klikfrequentie of CTR (verhoog deze door opvallende titels, gebruik van snippets, sitelinks, overzichtelijk account)

3. Stel een dagbudget in

Gaat het om welke reden dan ook fout, dan beschikt u met het zogenaamde dagbudget over een noodrem of veiligheidsparachute. Dit AdWords budget is het maximale budget dat u dagelijks aan 1 campagne kan uitgeven. Opgelet: u dient dit dagbudget per campagne vast te leggen. Dit dagelijkse AdWords budget kan trouwens op elk moment verlaagd of verhoogd worden.

4. De juiste zoekwoorden gebruiken

De zoekwoorden die u kiest, worden gebruikt om uw advertenties aan potentiële klanten te tonen. Het vinden van relevante zoekwoorden leidt er toe dat uw advertenties op het juiste tijdstip worden getoond aan de juiste prospects én dat er ook meer op geklikt wordt. Het houdt bovendien uw AdWords budget beter onder controle.

Een voorbeeld. Veronderstel dat u een paar loopschoenen wilt kopen. U gaat naar een (fysieke) hardloopwinkel in de stad en ziet er op de voorgevel van het gebouw staan ‘schoeisel om te bewegen’. De kans is reëel dat u niet binnengaat omdat deze winkel niet bepaald de juiste professionele woorden hanteert. Het zelfde geldt dus voor uw online advertenties.

Gebruik dus zoekwoorden die matchen met die zoektermen die uw potentiële klanten gebruiken. Ga voor relevante woorden van hoge kwaliteit. Te algemene en slechte gekozen termen bereiken moeilijker uw potentiële klanten. De “Zoekwoordenplanner” van Google is hiervoor een zeer handige gratis tool.

5. Uitsluitingszoekwoorden gebruiken

Gebruik uitsluitingszoekwoorden (negative keywords in het Engels) als u wilt dat uw advertentie niet mag getoond worden als welbepaalde woorden worden gebruikt in de zoekmachines. Zo voorkomt u dat uw budget gebruikt wordt voor ongewenste bezoekers. Als u bijvoorbeeld tennisrackets verkoopt en geen badmintonrackets, voeg dat ‘badminton’ als uitsluitingszoekwoord toe om te verhinderen dat uw boodschap wordt getoond aan badmintonspelers die zoeken op bijvoorbeeld ‘badminton rackets’.

6. Het juiste zoek type voor zoekwoorden gebruiken

Er zijn 3 types: “Breed zoeken” is de standaard, als u geen ander zoektype ingeeft. Hoe ruimer of breder het zoekwoordtype, hoe meer traffic; hoe specifieker of exacter, hoe minder. Afhankelijk van de gebruikte zoektypes, wordt uw advertentie al dan niet getoond. In de onderstaande afbeelding wordt dit duidelijk.

sea budget maximaliseren

breed zoeken

  • de advertentie wordt getoond indien een zoekopdracht de zoekwoordtermen bevat
  • de volgorde van de woorden in de zoekopdracht speelt geen rol
  • er mogen eveneens andere woorden voor, achter of ertussen gebruikt worden
  • de ad wordt ook getoond bij sterk gelijkende varianten
  • voordeel: minder tijd nodig om de juiste zoekwoorden te vinden.
  • nadeel: brede zoekwoorden vreten het budget veelal razendsnel op doordat het te pas en onpas getoond wordt aan vaak de verkeerde doelgroepen

woordgroep zoeken

  • de boodschap wordt weergegeven aan gebruikers die zoeken naar het exacte zoekwoord
  • of naar het exacte zoekwoord met woorden ervoor of erachter
  • ook getoond bij sterk gelijkende varianten
  • voordeel: in vergelijking met het brede zoektype, is de kans kleiner dat uw ads worden getoond aan niet relevante bezoekers; bovendien hoeft u zich niet bezig te houden met de permanent veranderde woorden die ervoor of erachter kunnen opduiken in de zoekopdrachten.

exact zoeken

  • uw advertenties zijn zichtbaar wanneer alleen op het opgegeven zoekwoord gezocht wordt zonder dat er andere worden in de zoek-query voorkomen
  • ook getoond bij zeer sterk gelijkende varianten van het zoekwoord (deze optie kan trouwens uitgezet worden)
  • voordeel: uw zoekwoorden worden enkel getoond aan klanten die exact zoeken op uw specifiek opgegeven zoekwoord en geeft u dus de meeste controle.

Besluit over AdWords Budget beheer

Ons advies rond beheer van Adwords budgetten: leer via welke zoekwoorden uw SEA Ads het meest worden gevonden en aangeklikt. Verwerk deze zoveel als mogelijk naar “exact zoeken” en houd zo uw AdWords budget onder controle.