adwords

AdWords Campagnes opzetten

Het opzetten en starten van een AdWords campagne kan in 10 minuten. Ongelofelijk snel dus, maar daar zit ook het gevaar. Zoals het spreekwoord al zegt “Haast en spoed zijn zelden goed”. Slecht opgezette AdWords campagnes doen vaak meer kwaad dan goed.

Iedereen weet dat een onderneming met succes managen, gewoon veel tijd en focus vergt. Het zelfde geldt voor AdWords Campagnes . Om succesvol uw markt te veroveren met SEA, zal u er in het begin de nodige tijd in moet stoppen. Maar deze inspanning zal u veel geld opleveren in de toekomst. Correcte campagne instellingen zijn de basis voor succes met SEA. Een juiste inrichting resulteert in betere resultaten, lagere kosten en efficienter beheer. Op deze pagina vindt een aantal praktische tips.

SEA structuur

AdWords Campagnes instellingen

De Campagnenaam

  • Geef elke campagne een toepasselijke, duidelijk naam.
  • Bouw ze bijvoorbeeld op rond brede productgroepen of thema’s.
  • Zeker als u verschillende campagnes lopen heeft, is het handig een bepaald project snel terug te kunnen vinden.
  • Elke campagne bevat 1 of meerdere advertentiegroep, die op hun beurt individuele ads bevatten.

Type Netwerken

  • Er zijn 2 types: “Zoek Netwerk” en “Display Netwerk”
  • Zoek-netwerk richt zich op mensen die via de zoekmachine van Google een zoekopdracht ingeven.
  • Tekst-ads, banners, video’s, ect. worden dan weer getoond in het Display Netwerk, dat vele duizenden websites omvat.
  • Kies het Display Netwerk als u op de eerste plaats uw naamsbekendheid wil verhogen.
  • Beide netwerken kiezen kan uiteraard ook, maar zet er wel steeds aparte campagnes voor op.
  • In het algemeen is de CTR of Click-through-rate lager in het Display netwerk.

Apparaten

  • Hier kunt u beslissen op welke toestellen met internetverbinding de advertenties weergegeven mogen worden:
    • desktop computers en laptops.
    • mobiele apparaten zoals tablets (bijvoorbeeld iPad) en smartphones (iPhone).
  • Indien uw site nog niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, kies deze optie dan best niet.

Locaties en taal

  • In welk gebied is uw firma geografisch actief: lokaal, nationaal, internationaal ?
  • Focus alleen op dat gebied waar u commercieel actief bent.
  • Daardoor worden uw advertenties alleen maar getoond aan klanten die er ook effectief wonen en/of werken.
  • Verblijven ze er buiten, dan worden de ads simpelweg niet getoond en voorkomt u dat uw budget wordt opgebruikt door kliks waar u niets aan heeft. Voorbeeld: als uw firma alleen zaken doet in Vlaanderen, maar u vergeet uw AdWords campagnes te blokkeren voor grondgebied Nederland, dan zijn uw advertenties ook zichtbaar voor Nederlanders.
  • Ook mogelijk: advertenties enkel richten op specifieke steden of afzonderlijke gebieden of die juist uitsluiten.
  • Door uw boodschappen te targetten op locatie, bereikt u klanten waarvoor u echt iets kan en wil betekenen.
  • Definieer ook de taal van uw doelgroep.

Bieden

  • De biedoptie bepaalt wat u bereid bent te betalen per klik.
  • Er zijn de volgende mogelijkheden:
    • Zelf handmatig het bieden beheren.
    • AdWords de biedingen laten organiseren; kies deze optie als het doel is om zoveel mogelijk verkeer naar een internetsite te trekken.
    • Verbeterde CPC (cost per click) is een AdWords functie waardoor AdWords automatisch de bids wijzigt op basis van de kans dat een klik tot een conversie leidt. Bij elke advertentieveiling berekent AdWords het ideale bod om de ROI (return on investment) te optimaliseren.
    • Met de Conversion Optimizer geeft u op wat u maximaal wil uitgeven om een bepaalde conversie (zoals een order, aanmelding, download ect) te realiseren.

Budget

  • Hier bepaalt u wat u dagelijks maximaal wil spenderen.
  • Het hangt af van het beschikbare marketing budget.
  • Dagbudgetten worden per campagne vastgelegd.
  • Opgelet: Google kijkt naar de gemiddelde besteding van de afgelopen 30 dagen. Over die tijdsperiode zal uw dagbudget niet overschreden zijn. Op sommige dagen van die periode kunnen de kosten dus hoger zijn.

Advertentie-extenties

  • Hiermee kan u extra informatie toevoegen aan uw advertenties.
  • Standaard laat een AdWords advertentie slechts 1 link toe. Met deze extensies kunt u meer informatie gaan weergeven:
    • Locatie extensie: uw ad uitbreiden met uw adres
    • Bel extensie: een telefoonnummer vermelden
    • Sitelinks: interessant als meerdere webpagina’s relevant zijn voor uw doelgroep
    • Sociale extensies: koppelen de advertentie aan uw Google+ pagina.
  • Het voordeel van deze extensies is een hogere CTR of doorklikpercentage.
  • Opgelet: ze zijn wel wat duurder dan een gewone advertentie.

Weergavesnelheid

  • Er zijn 2 opties: ‘Standaard’ + ‘Versneld’.
  • Bij ‘Versneld’ worden de advertenties zo vaak als mogelijk getoond, tot het dagbudget op is.
  • Hier bestaat het risico dat uw ads niet meer tentoongesteld worden in de avond.
  • Bij ‘Standaard’ worden de advertenties gespreid over de ganse dag weergegeven.

Advertentieplanning

  • De startdatum is de eerste dag waarop advertenties in Google zichtbaar zijn.
  • Heeft u tijdelijke Adwords campagnes (bijv een actie die slechts 1 maand geldig is), gebruik dan een einddatum.
  • Na de einddatum worden de ads niet meer weergegeven.
  • Standaard worden de advertenties op alle dagen en uren getoond.
  • Met advertentieplanning heeft u de mogelijkheid ads op bepaalde tijdstippen uit te schakelen.

Advertentieweergave

  • Met advertentieweergave bepaalt AdWords welke van de advertenties meer of minder frequent worden weergegeven.
  • De mogelijkheden hier:
    • ‘Optimaliseren voor klikken’ : de advertentie met het hoogste doorklikpercentage wordt het meest getoond.
    • ‘Optimaliseren voor conversies’ : de advertentie met het hoogste conversiepercentage wordt het vaakst weergegeven.
    • ‘Roteren’: al uw advertenties worden ongeveer even vaak getoond

Conclusie starten met AdWords Campagnes

Bij het opstarten van Adwords campagnes komt toch best wel veel bij kijken. Waar, hoe, wanneer enz. moeten uw advertenties worden getoond (én waar en wanneer niet ?) is cruciaal voor het succes van een AdWords campagne. Gebruik uw budget verstandig en voorkom dat boodschappen worden getoond aan de foute potentiële klanten. Met de juiste structuur en inrichting leiden uw Adwords campagnes tot betere resultaten.