canonical tag

Canonical tag: voorkom duplicate content

Unieke en relevante informatie voor je bezoekers, hierdoor maak je in de zoekresultaten van Google het onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Tegenwoordig kan het voorkomen dat je dezelfde inhoud op je webpagina hebt. In dit artikel gaan we nader in op het onderwerp duplicate content en leggen we uit hoe je dit tegen zou kunnen gaan door middel van de canonical tag. Voor we verder gaan, wat zegt Wikipedia nu eigenlijk over deze tag?

Wat is duplicate content?

Simpel gezegd: content die op meer dan één URL te vinden is. Dit komt bijvoorbeeld voor bij webpagina’s waarbij de website opgedeeld is in meerdere pagina’s, omdat er gewerkt wordt met filters en/of categorieën. Kijk maar eens op een kleding webshop en wijzig in de filter de keuze voor maat, of kledingstuk. Voor alle keuzes zijn aparte webpagina’s aangemaakt en zie je de URL wijzigen. Zoekmachines zien al deze pagina’s niet als ‘uniek’, omdat ze nagenoeg dezelfde inhoud bevatten. Hierdoor kan uiteindelijk je pagerank dalen.

Problemen die duplicate content kunnen veroorzaken:

  • De zoekmachine weet niet hoe ze een site moeten ranken in de zoekresultaten
  • Ze weten niet welke sites aan de gebruiker getoond moeten worden
  • De zoekmachine kan niet onderscheiden waar de originele content staat

Oplossingen tegen duplicate content:

  • Een canonical tag
  • De 301 redirect.

Wat doet een canonical tag?

De canonieke tag is een manier om zoekmachines te vertellen welke pagina’s van jouw site authentiek zijn. Hierdoor vertel je uiteindelijk welke pagina’s met dubbele content getoond moeten worden. Wanneer we verder gaan vanuit het voorbeeld van de kleding webshop, is het belangrijk om de zoekmachines te vertellen welke pagina’s nu daadwerkelijk uniek zijn en welke minder waarde hebben. Het proces van deze keuze maken en het normaliseren van de URL’s wordt ‘canonicalization’ genoemd.

Bij het plaatsen van een canonische tag wordt aan de zoekmachine een signaal gegeven dat de waarde van de pagina, op een andere pagina gevonden kan worden. Een goed voorbeeld is:

  • “http://www.onlinemarketingmonkey.be/” en “www.onlinemarketingmonkey.be/index.php”
  • beide pagina’s geven de homepage weer
  • Echter vertel je Google met dat de eerste link, jouw voorrang heeft.

301

301 redirect

Een 301 redirect wordt gebruikt wanneer je wilt dat er maar één variant is van een pagina. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij www versies en non-www versies. Bij het plaatsen van een redirect worden bezoekers dan doorgestuurd naar de www versie als de andere versie benaderd wordt. In deze blog wordt nader ingegaan op 301 redirects.

Noodzaak?

Wanneer je hoger wil scoren met SEO is het verstandig om te gaan werken met canonische tags. Zoekmachines hebben namelijk meer tijd nodig om te beslissen welke pagina’s nu getoond moeten worden als je gelijkwaardige content publiceert. Uiteindelijk kan dit leiden tot een lagere pagerank.

Normaal gesproken wordt bij een canonical tag een link ingesteld van een non-canonieke pagina naar een canonieke pagina. In SEO land wordt veel gediscussieerd of niet elke pagina een dergelijke code zou moeten bevatten. Inmiddels heeft Google bevestigd dat dit het beste is. De reden hiervoor is dat de meeste CMS systemen URL parameters toestaan zonder de content te wijzigen. Sterker nog; doe je dit niet, dan loop je het risico dat een ander dit wel doet, zodat jij kans loopt om ‘beschuldigd’ te worden van duplicate content.

Hoe gebruik je de rel=canonical?

Laten we ervan uitgaan dat jij op jouw website 2 webpagina’s hebt die 100% dezelfde waardevolle inhoud bevatten. Het enige verschil is dat ze een andere kleur hebben. Welke versie van de website laat de zoekmachine nu zien en welke wil jij laten zien?

Hier komt de rel=canonical in actie:

  • Je kiest één van de twee pagina’s als de canonical versie. Dit moet de versie zijn die jij als meest waardevol bestempeld. Als je geen voorkeur hebt, is het raadzaam om de pagina te kiezen die de meeste bezoekers, of links heeft.
  • Voeg de tag ‘rel=canonical’ toe van de non-canonical pagina (www.voorbeeld1.nl) naar de canonieke pagina (www.voorbeeld2.nl). Dit ziet er als volgt uit in de <head> sectie van de pagina: <link rel=”canonical” href=”http://www.voorbeeld2.nl”>

canonical tag
Voor mensen die nog nooit met HTML hebben gewerkt kan deze instructie ontmoedigend werken. Bekijk anders ook deze column eens. Gelukkig bieden de meeste CMS-systemen tegenwoordig plugins om zaken te vereenvoudigen.

Frequent gemaakte fouten

Voorzichtigheid wordt geadviseerd bij het plaatsen van dergelijke HTML tags in je website. Zo zien we vaak de volgende gemaakte fouten;

  • Site eigenaren kiezen ervoor om de canonieke tag naar hun homepage in te stellen. In de meeste gevallen zal deze keuze schade toe brengen. De reden hiervoor is dat de pagina’s die naar de homepage verwijzen mogelijk niet worden geïndexeerd door de zoekmachines.
  • Er worden meerdere tags geplaatst op één pagina, hierdoor wordt de canonieke tag niet opgemerkt door de zoekmachines.
  • De rel=canonical moet in de <head> sectie van de pagina geplaatst worden, anders wordt deze niet opgemerkt.
  • Een pagina waar je een canonical tag, of een redirect heen instelt, mag zelf niet een dergelijke opdracht bevatten.

Canonical tag of 301 redirect?

Wanneer je een website permanent door wilt verwijzen naar een andere URL en je wilt je Google positie behouden, dan kan je kiezen voor een zogenaamde 301 redirect. Deze redirect gebruik je wanneer je bijvoorbeeld een bepaalde pagina verhuist naar een andere URL.

Zodra je de keuze hebt om te kiezen tussen deze twee opties, dan is het antwoord helder. Indien er geen technische redenen zijn, dan moet je altijd de keuze voor redirect maken van de duplicate pagina naar de originele pagina. Mocht dit niet kunnen doordat de gebruikers beleving minder wordt, kies dan voor de canonical URL.

Wanneer meerdere pagina’s met de potentie om goed te ranken worden gecombineerd tot één sterke pagina dan zullen ze niet alleen meer met elkaar concurreren. Sterker nog: er wordt een sterkere relevante site gecreëerd die uiteindelijk tot een positief signaal richting de zoekmachines zal leiden.

Conclusie

De tag ‘rel=canonical’, of het ‘redirecten’ kunnen krachtige instrumenten zijn voor SEO. Maar net zoals alle andere instrumenten is het ook hier belangrijk om het op een juiste manier in te zetten. Je kan namelijk heel makkelijk de fout in gaan. Met name voor grotere sites kan het proces van canonicalization erg belangrijk zijn en leiden tot grote SEO wijzigingen.