Een SEO vriendelijke URL schrijven: 10 tips

seo url

Hoe ziet een SEO vriendelijke URL eruit? Het is een onderwerp dat SEO’ers al heel lang bezighoudt: hoeveel subdirectories mag je maximaal gebruiken? Is het zinvol een zoekwoord erin te zetten ? Hoe lang mag een URL zijn? Maakt het eigenlijk wel uit hoe de URL-structuur eruit ziet? In dit artikel geven we een antwoord op deze vragen.

10 tips waarmee jij een SEO vriendelijke URL maakt

SEO vriendelijke URL info

1. Goede domeinnamen en subdirectories

Een goede domeinnaam kiezen mag niet onderschat worden en kan wel degelijk een rol spelen voor de SEO vriendelijkeheid van je URL en van je website. Verder is een logische opbouw van een site ook steeds van tel. Gebruik bij voorkeur subdirectory’s in plaats van subdomeinen. Zeker bij sites met meerdere talen is de kans op linkwaardeverlies groter.

verlies geo-relevantie

2. Kies voor leesbare URL’s

Onderstaande 3 voorbeelden maken dit punt snel duidelijk :

  1. https://www.domeinnaam.be/voetbaluitslagen-jupiler-pro-league-week30
  2. https://www.domeinnaam.be/voetbal/scores?id=11-zw=30
  3. https://vjl.domeinnaam.com/cdre/4587fc?77&zedcfrrddcd&id=874&sqq

Bij linkvoorbeeld 1 weet je quasi zeker dat je op de voetbaluitslagen van week 30 van de Jupiler Pro League gaat uitkomen als je erop klikt. De tweede link communiceert die info al een stuk minder. Tot slot heb je bij voorbeeld 3 geen idee waar je gaat terecht zal komen en zullen veel mensen denken dat het een spamlink is.

Basisregel voor een SEO vriendelijke URL: hoe leesbaarder de URL-link is voor mensen, hoe gemakkelijker zoekmachines de link kunnen crawlen. Dit is uiteindelijk beter voor de SEO.

Het is daarbij niet nodig om lidwoorden (de, het, een) en voegwoorden (als, indien, en, of …) op te nemen. Het mag, maar moet niet. Dergelijke woorden weglaten helpt soms om de URL niet te lang te maken, zie volgend punt.

3. Bepaal een SEO vriendelijke URL lengte

In het algemeen zijn kortere URL’s te verkiezen boven lange. URL’s tot zo’n 50 tekens zijn geen enkel probleem. Overweeg een rewrite als ze langer worden dan 100 karakters. Lange URL’s vormen niet meteen een obstakel voor search engines, maar kortere zijn op de eerste plaats gebruiksvriendelijker (gemakkelijker te backlinken, te embedden, te delen op social media, enzoverder). Een onderzoek van Quicksprout toonde aan dat URL’s met een lengte tussen de 35 en 40 karakters de rankings lijken te domineren.

4. Vermijd te veel niveaus

Bekijk de volgende 2 URL’s:

  1. https://www.domeinnaam.be/voetbaluitslagen/jupiler-pro-league/2016-2017/week/30
  2. https://www.domeinnaam.be/voetbaluitslagen/jupiler-pro-league-week30

Voorbeeld 1 telt 5 subdirectories: ‘voetbaluitslagen’, dan ‘jupiler pro league’, vervolgens ‘2016-2017’, dan ‘week’ en tenslotte ’30’. Voorbeeld 2 telt er maar 2. Het is niet meteen zo dat subdirectories (lees \ ) nadelig zijn voor SEO, echter te diepe URL’s kunnen door search engines en surfers soms ten onrechte als minder prioritair beschouwd worden.

Hoewel het geen grote impact heeft op de rankings, respecteer volgende vuistregel: tracht met zo min mogelijk subdirectories te werken. Usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid, zou de doorslaggevende factor moeten zijn.

5. Rel=canonical

Is de inhoud van twee of meerdere URL’s zeer gelijkaardig (zoals bijvoorbeeld bij productpagina’s)? Maak dan aan de zoekmachines duidelijk welke pagina de hoofdpagina is via de zogenaamde rel=canonical.

6. Neem je h1-tag als inspiratie

Een goede vuistregel voor een SEO vriendelijke URL is: zet de hoofdtitel van de webpagina (de h1-tag) in de URL en in de page title. De URL geeft jou als gebruiker op die manier een goed beeld van wat je mag verwachten wanneer je op de link klikt, en dit idee wordt voorts bevestigd door de h1-tag en de page title. Zo wordt de h1-tag “De ideale SEO URL: 10 tips” herhaald in de URL en in de page title. Bemerk dat het CMS van de Online Marketing Monkey-website automatisch al het lidwoord “de” en het teken “:” geschrapt heeft. Vermeld je een datum en/of jaartal in je h1? Dan is het beter om deze achterwege te laten in je URL om ook na die datum relevant te blijven.

7. Vermijd dynamische attributen

Dynamische parameters worden vaak gebruikt om de gebruiker te laten filteren, bijvoorbeeld op merk, kleur, prijs of voor tracking redenen. We geven een voorbeeld mee:

dynamische attributen

Vermijd, indien mogelijk, in de URL deze dynamische attributen. Tracht de URL steeds zo leesbaar mogelijk weer te geven. De URL opbouw is afhankelijk van het gebruikte platform, maar de meeste CMS-systemen gaan hier al redelijk goed mee om. Flexibele URL-rewrite-tools zijn hierbij mooi meegenomen.

8. Vermijd vreemde tekens

Plaats geen speciale tekens (zoals &, $, % ) in URL’s. Ze maken je URL niet alleen slecht leesbaar voor gebruikers, ze kunnen er eveneens voor zorgen dat internetpagina’s foutief weergegeven worden in sommige browsers. Search engine crawlers kunnen tot slot op het verkeerde been gezet worden. Op de site Perishable Press staat een handig overzicht van welke karakters je mag gebruiken en welke te vermijden zijn :

te mijden tekens

Hierbij aansluitend:

  • Gebruik geen hoofdletters in URL’s: Unix-servers durven al eens ze foutief te interpreteren.
  • Hanteer koppeltekens ( – ) of underscores ( _ ) om woorden van elkaar te scheiden.
  • Gebruik best geen spaties. Het kan, maar dan zie je in de URL lelijke ‘%20’-tekens verschijnen, wat de leesbaarheid verlaagt.
  • Zorg ervoor dat je geen data in je URL vermeldt.

9. Herhaal je zoekwoord

Zorg ervoor dat je het zoekwoord waarop je wil gevonden worden en wat centraal komt te staan in deze webpagina ook in de URL voorkomt. Google kijkt namelijk naar de URL-structuur van een webpagina, naast heel wat andere factoren, om de relevantie en de autoriteit ervan te bepalen.

zoekwoorden herhalen

10. HTTPS

In 2014 meldde Google op de Webmaster Blog dat https een SEO ranking factor werd, dit om browsen veiliger te maken voor Google users. Weet echter wel dat een switch van http naar https best wel complex is. Het zorgt voor een beperkte SEO verbetering. Anno 2023 is https echter de standaard.

seo https

Wat als je een bestaande URL SEO vriendelijker wil maken?

Stel, je hebt al een tijdje een website, je komt dit artikel nu pas tegen en je zou graag je huidige URL’s verbeteren. Of een ander scenario, je schreef in het verleden een artikel dat je hebt geüpdatet, maar de bestaande URL dekt niet meer de volledige lading (er staat bijvoorbeeld een jaartal in je URL en dat jaartal ligt in het verleden). Kan je dan zomaar je URL wijzigen, zonder dat dit een invloed heeft op je SEO verkeer? Er is voor dit vraagstuk helaas geen eenduidig antwoord. In het algemeen is het afgeraden om zomaar een URL te wijzigen, want vaak zijn de nadelen groter dan de voordelen. Als je toch twijfelt, raden wij aan het volgende te doen afhankelijk van de volgende scenario’s:

Scenario 1: De pagina in kwestie is belangrijk en/of doet het goed

Rankt de pagina waarvan je de URL wilt wijzigen op de eerste pagina van de SERP en/of krijgt deze pagina veel bezoekers? Dan is het een beter idee om de URL te behouden, ook al matcht deze niet volledig met je content. Er zijn immers nog heel wat andere on page elementen die aan Google kunnen duidelijk maken waarover jouw pagina gaat.

Scenario 2: De pagina in kwestie is belangrijk en/of doet het goed

Rankt de pagina in kwestie niet en/of is deze pagina minder populair? Dan kan je eventueel overwegen om je URL aan te passen. Een voorbeeld hiervan is het jaartal ‘2022’ uit de URL halen, zodat de blog relevant blijft over de jaren heen en je zorgeloos de content kan blijven updaten. Wijzig je URL dan wel met enige voorzichtigheid. Let zeker op de volgende zaken:

  • Redirects. De URL aanpassen kan voor 404’s zorgen op andere bestaande (interne en externe) pagina’s, wat dan weer de user experience negatief beïnvloedt. Dit kan worden vermeden door redirects in te stellen na het wijzigen van de URL. Wees hier echter voorzichtig mee, want een groot aantal redirects kan je website vertragen en wanneer ze slecht ingesteld zijn kunnen ze een negatieve impact hebben op je SEO strategie.
  • Pas enkel de slug aan. De slug wijst op het laatste deel van een URL en is wat de pagina onderscheidt van alle andere pagina’s op de website. Voor deze blog is dit dus ‘https://www.onlinemarketingmonkey.be/blog/ideale-seo-url-10-tips’. WIjzig enkel dit stuk van de URL, en blijf af van alles voor de backslash. Indien je dit niet doet, verander je meerdere URL’s in één keer en dat is uiteraard geen goed idee.

SEO vriendelijke URL’s: Conclusie

Je URL voor SEO doeleinden optimaliseren is nuttig, maar mag ook niet overdreven worden. Een correct opgebouwde SEO URL helpt zoekmachines en gebruikers om gemakkelijker een website te begrijpen én te vertrouwen. Als de URL voldoende duidelijk maakt waarover de uiteindelijke bestemmingspagina precies gaat, zit je goed. Tegenwoordig begrijpen de meeste zoekmachines al heel veel, maar zoals vaak met SEO: hoe eenvoudiger je het maakt voor de search engines, hoe beter de SEO rankings.

SEO is echter geen one-trick-pony. Uitstekende content en relevante backlinks hebben meer impact. Maar hoe meer concurrentie een website kent, hoe belangrijker het wordt dat alle SEO facetten in orde zijn. Dan kan een SEO vriendelijke URL uiteindelijk wel degelijk het verschil maken.

Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen? Wij helpen je met veel plezier verder!