seo url

De ideale SEO URL : 10 tips

Hoe ziet de ideale SEO URL eruit ? Het is een onderwerp dat SEOers al heel lang bezighoudt: hoeveel subdirectories mag je maximaal gebruiken ? Is het zinvol een zoekwoord erin te zetten ? Hoe lang mag een URL zijn ? Maakt het eigenlijk wel iets uit hoe de URL-structuur eruit ziet ? In dit artikel proberen we er een antwoord op te geven.

1. Goede domeinnamen en subdirectories

Een goede domeinnaam kiezen mag niet onderschat worden en kan wel degelijk een rol spelen voor de SEO van je website. Verder is een logische opbouw van een site ook steeds van tel. Gebruik bij voorkeur subdirectory’s in plaats van subdomeinen. Zeker bij sites met meerdere talen is de kans op linkwaardeverlies groter.

verlies geo-relevantie

2. Leesbare URLs

Onderstaande 3 voorbeelden maken dit punt snel duidelijk :

  1. http://www.domeinnaam.be/voetbaluitslagen-jupiler-pro-league-week30
  2. http://www.domeinnaam.be/voetbal/scores?id=11-zw=30
  3. http://vjl.domeinnaam.com/cdre/4587fc?77&zedcfrrddcd&id=874&sqq

Bij linkvoorbeeld 1 weet je quasi zeker dat je op de voetbaluitslagen voor week 30 van de Jupiler Pro League gaat uitkomen als je erop klikt. De 2de link communiceert die info al een stuk minder; bij voorbeeld 3 heb je geen idee waar je gaat terecht komen en gaan veel mensen denken dat het een spamlink is.

Basisregel voor een goede SEO URL: hoe leesbaarder de URL-link voor mensen, hoe gemakkelijker voor zoekmachines om het te crawlen, hoe beter voor de SEO.

Het is niet nodig om lidwoorden (de, het, een) en voegwoorden (als, indien, en, of …) op te nemen. Het mag, maar moet niet. Het helpt soms om de URL niet te lang te maken, zie volgend punt.

3. URL lengte

In het algemeen zijn kortere URLs te verkiezen boven lange. URLs tot zo’n 50 tekens zijn geen enkel probleem. Overweeg een rewrite als ze langer worden dan 100 karakters. Lange URL’s vormen niet meteen een obstakel voor zoek-engines; echter kortere zijn op de eerste plaats gebruiksvriendelijkere (gemakkelijker te backlinken, te embedden & te delen op social media enz). Een onderzoek van Quicksprout toonde aan dat URLs met een lengte tussen de 35 à 40 karakters de rankings lijken te domineren.

4. Vermijd te veel niveaus

Bekijk de volgende 2 URLs:

  1. http://www.domeinnaam.be/voetbaluitslagen/jupiler-pro-league/2016-2017/week/30
  2. http://www.domeinnaam.be/voetbaluitslagen/jupiler-pro-league-week30

Voorbeeld 1 telt 5 subdirectories: voetbaluitslagen, dan jupiler pro league, vervolgens 2016-2017, dan week en tenslotte 30. Voorbeeld 2 telt er maar 2. Het is niet meteen zo dat subdirectories (lees \ ) nadelig zijn voor SEO. Te diepe URLs kunnen door search-engines en surfers soms ten onrechte als minder prioritair beschouwd worden.

Hoewel het geen grote impact heeft op de rankings, respecteer volgende vuistregel: tracht met zo min mogelijk sub-directories te werken. Usability zou de doorslaggevende factor moeten zijn.

5. Rel=canonical

Is de inhoud van 2 of meerdere URLs zeer gelijkaardig (bijvoorbeeld productpagina’s ) maak dan aan de search engines duidelijk welke pagina de hoofdpagina is via de zogenaamde rel=canonical.

6. H1-tag

Een goede vuistregel is: zet de hoofdtitel van de webpagina (de h1-tag) in de URL en in de page title. Zo krijg je als gebruiker een goed beeld wat je mag verwachten indien je op de link klikt, wat dan ook bevestigd wordt door het in de h1-tag en de page title tag te herhalen op moment dat je op de aangeklikte webpage landt.

Zo wordt de h1-tag “De ideale SEO URL : 10 tips” herhaalt in de URL en in de page title. Bemerk dat de CMS van de Online Marketing Monkey-website automatisch al het lidwoord “De” en “:” geschrapt heeft.

7. Dynamische attributen

Vermijd, indien mogelijk, in de URL dynamische parameters (meestal gebruikt om de gebruiker te laten filteren op bijvoorbeeld merk & kleur & prijs of voor tracking redenen enz. ) zoals in onderstaand voorbeeld :

dynamische attributen

Tracht de URL steeds zo leesbaar mogelijk weer te geven. De URL opbouw is afhankelijk van het gebruikte platform, maar de meeste CMS-systemen gaan hier al redelijk goed mee om. Flexibele URL-rewrite-tools zijn hierbij mooi meegenomen.

8. Vreemde tekens

Plaats geen speciale tekens (zoals &,$,% ) in URLs. Ze zijn niet alleen slecht leesbaar voor gebruikers, ze kunnen er eveneens voor zorgen dat internetpagina’s foutief weergegeven worden in sommige browsers. Search-engine-crawlers kunnen eveneens op het verkeerde been gezet worden. Op de site Perishable Press staat een handig overzicht welke karakters mogen en welke te vermijden zijn :

te mijden tekens

Hierbij aansluitend:

  • gebruik geen hoofdletters in URL’s: Unix-servers durven al eens ze foutief te interpreteren.
  • om woorden van elkaar te scheiden: hanteer koppeltekens ( – ) of underscores ( _ ).
  • gebruik best geen spaties; het kan, maar dan zie je in de URL die lelijke %20 verschijnen, wat minder leesbaarder is.

9. Zoekwoorden herhalen

Het heeft geen zin om zoekwoorden meerdere keren te herhalen in de hoop op betere SEO rankings. De zoekalgorithmes van Google en Bing zijn zodanig gesofisticeerd dat dergelijke zoekwoord-herhaling eerder nadelig is.

zoekwoorden herhalen

10. HTTPS

In 2014 meldde Google op de Webmaster Blog dat https een SEO ranking factor werd. Dit om browsen veiliger te maken voor Google users. Weet echter wel dat een switch van http naar https best wel complex is. Het zorgt voor een beperkte SEO verbetering. Anno 2017 is https echter stilaan de standaard aan het worden.

seo https

Conclusie

Je URL voor SEO doeleinden optimaliseren is nuttig, maar mag ook niet overdreven worden. Een correct opgebouwde SEO URL helpt zoekmachines en gebruikers om gemakkelijker een website te begrijpen én te vertrouwen. Als de URL voldoende duidelijk maakt waarover de uiteindelijke bestemmingspagina precies gaat, zit je goed. Tegenwoordig begrijpen de meeste zoekmachines al heel veel, maar zoals vaak met SEO: hoe eenvoudiger je het maakt voor de search engines, hoe beter de SEO rankings.

SEO is echter geen one-trick-pony. Uitstekende content en relevante backlinks hebben meer impact. Maar hoe meer concurrentie een website kent, hoe belangrijker het wordt dat alle SEO facetten in orde zijn. Dan kan een SEO-vriendelijke-URL uiteindelijk wel degelijk het verschil maken.