SEO fabels

8 SEO Fabels

Fictie, fabel, mythe? Wat zijn de nu de meest genoemde onwaarheden rondom SEO? Wij sommen in deze blog de 8 meest genoemde op…
Het complexe en geheime algoritme dat Google heeft ontwikkeld om zoekresultaten te genereren houdt menig SEO-experts al jaren bezig. Doordat er zoveel mensen zich bezig houden met het onderwerp blijven bepaalde onwaarheden nog steeds rond circuleren en wordt er nog steeds onnodig veel tijd in bepaalde SEO fabels gestopt. Maar wat klopt nu daadwerkelijk niet? Wij hebben een opsomming gemaakt van de meest genoemde onwaarheden waar je in 2017 geen aandacht meer aan moet besteden.

SEO houdt op te bestaan

  • Sommige mensen beweren dat een goede strategie op SEO straks overbodig is, omdat SEO op korte termijn ophoudt te bestaan.
  • Dit wordt tevens verspreid binnen diverse communities en websites.
  • Voor de mensen die deze berichten geloven heb ik één advies; wakker worden!
  • Er zijn geen enkele aanwijzingen dat SEO verdwijnt.
  • Blijf SEO toepassen, zodat je website/webshop in de toekomst ook nog goed zichtbaar en vindbaar is.

Linkbuilding heeft geen toegevoegde waarde

Linkbuilding is het genereren van links van externe websites naar jouw website, of andersom. In het verleden is meerderen malen rondom linkbuilding gezegd dat dit verspilde energie zou zijn. Echter klopt deze informatie niet, linkbuilding is wel goed. Het is hierbij wel belangrijk om linkbuilding op de juiste manier in te zetten, het is verstandig om niet te overdrijven. Je moet namelijk linken met sites die relevant en waardevol zijn voor jouw website. Het is altijd verstandig om te controleren of de website waar jij heen rankt, een goede ‘page rank’ heeft. De MOZ toolbar is hier een goede tool voor.

Zoveel mogelijk ‘keywords’ toevoegen is goed

In het verleden kon je jouw website met zoveel mogelijk keywords volproppen. De zoekmachines van Google beloonden dit met hogere posities in de zoekresultaten, echter leken de teksten op de websites nergens naar. Na een software update van Google werd je echter niet meer beloond voor dit zogenoemde ‘stuffing’, maar kreeg je juist een penalty. Keywords zijn nog steeds belangrijk voor een goede optimalisatie van je website, maar de nadruk ligt nu meer op de intentie, inhoud en relevantie voor de bezoeker. Content waar de bezoeker iets aan heeft….

Optimalisatie voor mobiel wordt overgewaardeerd

  • ‘Lekker lui vanaf de bank aankopen doen en zoeken op het internet’, hoe herkenbaar is dat?
  • De verwachting is dat in 2017 mobiele apparaten voor 75% verantwoordelijk zullen zijn voor het totale internetverkeer.
  • Tijd dus om je website hier ook op aan te laten sluiten.
  • Want hoe irritant is het wel niet dat een website niet goed te benaderen is vanaf je mobiel, doordat bijvoorbeeld de navigatiemenu’s niet goed zijn ingericht.
  • Google herkent deze trend en wordt er gesproken over ‘”Mobilegeddon”, wat betekent dat Google de mobielvriendelijkheid van je website meeneemt in het ranken van je pagina.
  • Ook bij SEO voor mobiel gaat alles over de ervaring van de gebruikers: of het nu het ontwerp van de pagina, het reactievermogen, het aantal klikken, de pagina snelheid, of zelfs de grootte van het scherm is.

SEO en social media staan los van elkaar

Social verkeer wordt niet gezien voor de resultatenpagina van een zoekmachine. Hebben SEO en social media dan niks met elkaar te maken? Nee, dit gegeven betekent niet dat social media geen invloed kan uitoefenen op je online zichtbaarheid. Wat de exacte invloed is van social media op SEO weet niemand, maar het is duidelijk dat miljarden (!!) mensen social media hebben ontdekt. Hierbij wordt diverse content verspreid, gedeeld en geliked. Wanneer mensen dit gaan doen bij de content die jij deelt, zal dit leiden tot meer bewustzijn en geloofwaardigheid voor jouw website waardoor er vervolgens meer bezoekers op je site komen. Dit alles kan de zoekmachines helpen om jouw site te ontdekken en te indexeren. Alhoewel er geen enkele garantie is dat social media je SEO kan ‘boosten’, zijn er voldoende aanwijzingen dat het wel een goede bijdrage kan leveren.

Een website met veel webpagina’s scoort hoger in Google

Je kan zoveel mogelijk webpagina’s creëren op je website indien je van mening bent dat ze een toegevoegde waarde zijn voor je website. Er is echter geen enkele noodzaak om dit te doen als je denkt dat je hierdoor hoger komt in de zoekmachines van Google. Niet elke pagina wordt geïndexeerd en ook hier is het belangrijk dat er kwaliteit, vindt men wat men zoekt, aan de bezoeker wordt geleverd.

Het optimaliseren van je afbeeldingen is niet noodzakelijk

Een afbeelding zegt vaak meer dan een hele lap tekst en kan een goede toegevoegde waarde zijn voor jouw website. Zoekmachines kunnen afbeeldingen niet ‘zien’, kijk hier maar eens hoe een zoekmachine naar jouw website kijkt. ‘Juist ja’, en daarom is het belangrijk om een afbeelding ‘zichtbaar’ te maken. Dit doe je in eerste instantie door je afbeeldingen naar een zoekwoord te noemen en hierna te uploaden. Verder moet je de afbeeldingen titels en onderschriften mee geven, de zogenoemde ‘alt tekst’ voor afbeeldingen. Google adviseert om je afbeeldingen beschrijvende titels en onderschriften te geven, echter kan het gebruik van een zoekwoord ook erg nuttig zijn. Bij de keuze voor een afbeelding is het verstandig om te kiezen voor een unieke foto, deze heeft meer kans om bekeken te worden door je bezoekers.

SEO bestaat alleen uit goede content

Er wordt met SEO vaak alleen gesproken over het creëren van goede content. Natuurlijk is goede content belangrijk voor de zichtbaarheid van je website. Maar als je je website niet promoot, hoe bereik je dan een groter publiek? En als je website niet snel is, of te vinden is via mobiele apparaten, waarom zouden bezoekers dan niet naar je concurrent gaan? Natuurlijk moet in de content die je schrijft de juiste zoekwoorden staan en zijn zoekwoorden zeer belangrijk. Het is alleen niet het enige wat telt…..