SEO en Subdomeinen

SEO en subdomeinen

SEO en subdomeinen

Het is niet altijd even duidelijk wat de beste manier is om je website zo SEO vriendelijk te structureren. Soms ben je genoodzaakt je bestaande website anders in te delen qua menu-structuur. Of je begint meer en meer zaken te doen in het buitenland en wordt geconfronteerd met meerdere talen. Je kan jezelf dan gaan afvragen: moet ik een nieuwe domein naam aanmaken, een subdomein, een subdirectory, of een nieuwe website.

Bovengeschetste situatie kan zich met name voordoen als bedrijven sommige onderdelen van hun bedrijfsvoering echt apart willen houden van de moederwebsite. Denk hierbij aan bepaalde producten, services, dochterbedrijven, etc… Dit kan voorkomen als de inhoud en layouts ervan te verschillend zijn van elkaar. Een organisatie kan er dan voor kiezen om regionale verschillen te benadrukken, als voorbeeld: blogs, webshops en regionale divisies. In deze blog gaan we nader in op deze termen en willen we je meer informatie verschaffen over hoe een subdomein in relatie staat tot SEO.

Wat zijn domeinen?

Laten we allereerst beginnen om uit te leggen wat een domein nu eigenlijk is en waar deze uit kan bestaan. Neem dan eerst even een kijkje op Wikipedia. Domeinnamen zijn unieke en voor de ‘gewone mens’ begrijpbare internetadressen van websites. Dit webadres is eigenlijk het paspoort van jouw website en wordt door punten van elkaar gescheiden. Je kan de domein-naam onderverdelen in drie verschillende componenten:

  1. Hoofdniveau (in het Engels bekend als (Top Level Domain)
  2. Domeinnaam (of IP adres)
  3. Optionele Subdomain

Uiteindelijk staan de combinatie van het hoofdniveau en de domein naam bekend als de website die je bezoekt. De https:// combinatie die zich altijd voor webadressen bevindt, staat los van de verdere domein naam.

Hoofdniveau, domeinnaam en optionale subdomain

Het hoofdniveau van de domein-naam bestaat uit het adres wat altijd op het einde van de URL verschijnt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • .be
  • .com
  • .net

De domeinnaam is het volgende niveau in de ‘domein hiërarchie’. Zij staan bekend als de specifieke naam van je site waar mensen je op dienen. Ze moeten worden gekocht & geregistreerd en zijn uiteindelijke de specifieke unieke locatie. Voorbeelden hiervan zijn:

  • onlinemarketingmonkey.be
  • https://onlinemarketingmonkey.be

De woorden in jouw domein-naam wordt door zoekmachines gewaardeerd in een soort van ‘ranking factor’. Het is daarom altijd verstandig in het kader van SEO om een relevant webadres te gebruiken. Hierdoor word je makkelijker vindbaar!

De optionele subdomein is het derde niveau in de hiërarchie. Nagenoeg iedere website heeft deze zogenoemde subdomain. Ze worden voorafgaand aan de domeinnaam geplaatst. De subdomain blijft onderdeel van het hoofddomein, maar wordt door de zoekmachines beschouwd als een apart geheel. Voorbeelden in onderstaande situaties zijn:

  • blog.onlinemarketingmonkey.be
  • www.onlinemarketingmonkey.be

In bovengenoemde 2 voorbeelden zijn ‘www’ en ‘blog’ de subdomein namen.

Subdirectory

In het vorige punt zijn we nader ingegaan op de belangrijkste niveaus van domeinnamen. Echter is daar niet ingegaan op het begrip subdirectory. Dit zijn aparte sub-folders, maar op je website zelf. Voor een gebruiker van de website zijn dit dus de navigatiepagina’s. In onderstaande voorbeeld is ‘blog’ een subdirectory.

In principe is bovenstaande voorbeeld heel duidelijk voor een persoon om te begrijpen wat hij hier kan vinden. Hetzelfde geldt ook voor de zoekmachine robots. Subdirectory’s die onderdeel zijn van een routing in een site zullen direct positief bijdragen aan SEO. De zoekmachines moeten namelijk ook kunnen begrijpen hoe je site in elkaar zit en zullen hierna je website in zijn geheel ranken.

Wanneer gebruik je zo’n subdomein?

Het scenario waar een bedrijf de noodzaak zal voelen om zo’n subdomain te gebruiken kan zich voordoen. Zo kan het wanneer je een duidelijke scheiding wilt maken van het hoofddomein qua inhoud. Een mooi en bekend voorbeeld van een subdomain in actie is Google: https://maps.google.com.

In welke situaties zou het verstandig zijn om gebruik te maken van zo’n dergelijke strategie?:

  • Jouw bedrijf is internationaal actief en wil communiceren met klanten in diverse talen. Met een subdomein kan je gemakkelijk voor elke taal de site inrichten, zonder dat je aparte landspecifieke hoofddomeinnamen moet kopen.
  • Bij franchiseorganisaties worden vaak dezelfde producten verkocht. Maar elke franchisenemer zal zijn eigen telefoonnummer, adres, of eventueel aanvullende producten hebben. Op deze manier kan elke franchisenemer zijn eigen stukje site vullen met zijn eigen unieke content.
  • Misschien wil je bedrijf zich richten qua marketing op specifieke producten die ze willen verkopen. Hiervoor kunnen dan aparte sub-domains worden aangemaakt.

SEO voordelen van subdomains

Zoals eerder beschreven is een subdomein onderdeel van een ‘hoofd site’. De zoekmachines zien dit onderdeel als een aparte entiteit. Je kunt deze strategie volgen voor bepaalde doelen, maar ook voor een SEO boost. Soms wil je niet dat bepaalde onderdelen van je website worden geïndexeerd met de rest. We kunnen niet alle unieke situaties beschrijven, maar willen toch een aantal voordelen op een rij zetten:

    • Elk apart stukje site wordt beschouwd als een separate website
    • Een organisatie heeft meer kans om verschillende keren in de zoekresultaten naar voren te komen
    • Wanneer je met diverse handelaren, of franchisenemers werkt kan iedereen zijn stuk zelf beheren. Hierbij kan je denken aan de unieke producten die worden aangeboden, blogs, foto’s, etc.
    • Indien je de pagina’s goed onderhoudt en stelselmatig uitbreidt, dan kunnen subdomains uiteindelijk voor SEO beter zijn dan subdirectory’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van keywords in je subdomein.
    • En wat zegt Google zelf over sub-domeinen ? Matt Cutts heeft niet echt een voorkeur:

SEO nadelen van subdomains

De geruchten gaan dat subdomains door zoekmachines gezien worden als compleet aparte sites. Dit zijn geruchten, doordat er nooit echt gedetailleerde informatie wordt verstrekt hoe de zoek-algoritmen werken. Uit diverse test is echter wel gebleken dat zoekmachines dergelijke websites wel op die manier interpreteren. De volgende nadelen kunnen we benoemen:

  • Je moet weer nieuwe backlinks aan gaan maken, want deze worden veelal niet doorgelinkt.
  • Voor elke subdomain moet een aparte server-account opgezet en betaald worden
  • Er dient een aparte dns ingesteld ingesteld te worden
  • Het aantal sub-domeinen is per dns beperkt tot 100

Conclusie

Wat ga je nu doen? Kies je nu voor de subdomain, of de subdirectorie? Hoe slim zijn nu de zoekalgoritmen van bijvoorbeeld Google? Welke strategie gaat je bedrijf volgen? Dit zijn allemaal diverse vragen die blijven oppoppen wanneer je een keuze moet maken de gestelde vraag.

Wij bevelen subdomains in een aantal situaties aan. Zo kan het interessant zijn wanneer je een beperkt aantal aparte onderdelen in de onderneming een eigen look & feel wilt geven. Hierbij sta je overigens toe dat er content gecreëerd wordt, los van de moedersite. Dit alles staat los van de nadelen die benoemd zijn. Want in de situatie van de franchisenemers, of handelaren, is het altijd maar afwachten of de site wel goed en op een correcte manier gevuld wordt. Een subdirectory geniet daardoor in onze opinie toch de voorkeur!

Ben jij iemand die met de laatste SEO trends wil mee zijn?

2 gedachten over “SEO en Subdomeinen”

  1. Ik zou ook in de meeste situaties voor een subdirectory gaan. Blog komt dus overeen met mijn visie 🙂

Reacties zijn gesloten.