on-page-seo

Wat is On Page Optimalisatie ?

On Page optimalisatie gaat over het SEO vriendelijk maken van webpagina’s zodat ze beter scoren in zoekmachines. Goed om weten is dat u het volledig zelf in eigen handen heeft.

Het verschil tussen Onpage en Offpage Optimisation

De term On Page Optimalisatie verwijst naar het feit dat u uw websiste qua content en html-codes zelf kan verzorgen. On Page slaat alleen op de interne factoren van een site. Immers, als eigenaar kunt u met elke webpagina doen wat u zelf wilt. On page optimalisatie alleen is niet voldoende voor een goede ranking in de zoekmachines. Het is wel een belangrijke stap in de goede richting.

 

Off Page optimalisatie daarentegen heeft u niet zelf onder controle. Het slaat op externe factoren: links van andere internet-sites naar de uwe. Voor Google zijn die externe factoren in de vorm van backlinks nog belangrijker dan Onpage optimalisatie.

Bouwstenen voor succesvolle On Page Optimalisaties

HTML-tags

HTML tags zijn stukjes codes die u aan een webpagina meegeeft om aan Google en andere search engines duidelijk te maken waarover nu die bepaalde internetpagina precies gaat. Kies steeds voor elke webpagina slechts 1 specifieke zoekterm waarvoor u het wil optimaliseren. Verwerk het zoekwoord op een natuurlijke wijze in alle SEO aspecten van de webpage. Onderstaande HTML tags zijn de meest essentiële voor On Page Optimisation en worden door zoekmachines gehanteerd om te controleren waarover de content van een sitepage handelt.

Title tag

  • De title tag is de paginatitel.
  • Het vertelt aan de zoekmachines wat het belangrijkste onderwerp van de webpagina is.
  • Bovendien verschijnt het als de titel in de zoekresultaten én in de bovenste balk van de webbrowser voor elke pagina die u bezoekt.
  • De title tag is misschien wel het belangrijkste onderdeel voor on-page-zoekmachine optimalisatie.
  • Stel voor elke pagina een unieke title-tag in.
  • Als u via rechtermuis klik de broncode opvraagt van een webpagina, staat de paginatitel tussenxxxxxx.
  • Zie voorbeeld in afbeelding hieronder.

title tag

 

Meta Description tag

  • Deze tag geeft de omschrijving van een pagina in de zoekresultaten weer, in de vorm van 2 informatieve regeltjes van 155 karakters.
  • De impact van de meta description is nihil in Google rankings.
  • De meta description verschijnt onder de de title tag in de zoekresulaten van Google.
  • Met een goed geschreven meta omschrijving is de kans dat surfers op uw link klikken, en niet op die van uw concurrent, groter.
  • Als u de broncode van een pagina via een rechtermuis-klik opvraagt, herkent u de meta description via deze code :

 

Heading tags

  • Een heading tag wordt gebruikt om via een titel in de body tekst ergens de nadruk op te leggen.
  • Zoekmachines zijn dol op heading tags omdat ze aanduiden wat belangrijk is in de tekst én bovendien ook structuur geven aan een webpage.
  • Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekterm voorkomt in de h1 tag.
  • Er zijn 6 heading tags: h1, h2, h3, h4, h5 en h6.
  • De h1 tag is de belangrijkste hoofdtitel en wordt ook het grootst getoond, de h2 de subtitel en is al wat kleiner, ect.
  • Ook hier: overdrijf niet.

 

Keyword Tag

  • De keyword tag is een andere manier om search engines duidelijk te maken waarvoor een webpage gaat.
  • Algemeen wordt aangenomen dat ze geen invloed meer hebben op de zoekresultaten in de meeste zoekmachines; in het verleden nog wel, maar door de vele misbruiken, hebben de search engines hun zoek-algoritmes hiervoor aangepast.
  • Zet hier 1 of 2 keywords in of laat het gewoon leeg; indien er teveel staan, komt dit spammy over en bestaat de kans dat het bestraft wordt.
  • Als u de broncode van een pagina via de rechtermuis click opvraagt, vindt u de keyword tagcontent=”xxxxxxx”>

 

Alt tag

  • Als er afbeeldingen op een webpagina staan, gebruik dan een alt-tag.
  • Een Alt tag communiceert aan de zoekmachine wat er op de afbeelding staat.
  • In de broncode is deze tag opgenomen in de URL van de afbeelding en is te herkennen aan volgende html-code alt=”keyword”>

 

URL opbouw

De URL van een webpagina is het adres dat u bovenaan in de webbrowser ziet verschijnen. Het voornaamste zoekwoord van een webpagina dient bij voorkeur voor te komen in de URL-adres. De invloed ervan op Google mag zeker niet onderschat worden. Gebruik indien mogelijk korte URL’s, met zo min mogelijke vreemde, nietszeggende tekens of woorden.

 

Gebruik van de juiste zoekwoorden

Verwerk op een natuurlijke wijze het belangrijkste zoekwoord in de content en teksten van een pagina. Overdrijf echter niet in het gebruik. Een te hoge zichtwoord dichtheid ( keyword density ) doet eerder kwaad doen dan goed. Een goede richtlijn is een zoekwoord dichtheid van maximum 2%. Dus op 100 woorden, mag de zoekterm hoogstens 1 of 2 keer vermeld worden.

Internal linking

Interne links geven lezers hints naar andere, gerelateerde content elders op dezelfde site. Google ziet ook interne links als een soort voorkeursstem voor die pagina. Dus voorzie de belangrijkste webpagina’s van voldoende interne links.

Sitemaps

De sitemap is 1 file met daarop de links van alle pagina’s van uw website. Een sitemap helpt de search engines uw website sneller en beter te scannen en te begrijpen. Elke goed ingerichte site hoort dus een sitemap te beschikken.

Samenvattend On Page Optimalisatie

Click edit button to change this text.

  • 1 van de specialiteiten van Online Marketing Monkey is On Page optimisation van websites.
  • Onze Monkey bieden eveneens een gratis Scan van uw website aan.
  • Na een grondige analyse, leggen we u een uitgebreid rapport voor, met concrete adviezen en verbeterpunten.
  • Daarna kunnen wij of uw webmaster onze SEO aanbevelingen doorvoeren op uw site.