Voice search

Voice search

Voice search komt met een ongelofelijke snelheid op ons af! In mei 2016 is maar liefst 20% (bron: Google) van de mobiele zoekopdrachten, met de mobiele app’s en/of Android, via gesproken zoekopdracht gegaan. Het is duidelijk dat spraakopdrachten een steeds belangrijkere rol gaan innemen. Deze stijging zal zeer belangrijk zijn voor het schrijven van content en correct uitvoeren van SEO. Siri en Google Now zijn inmiddels uitgegroeid tot 10% van het algehele zoekvolume op internet. Als het zo blijft doorgaan dan zal deze manier van zoeken het reguliere zoeken overtreffen.

Opkomst

Sinds 2015 maakt voice search een belangrijk onderdeel uit van de zoekmachine wereld. De verwachting is dat dit in 2017 verder evolueert en er veel zaken zullen veranderen. Alhoewel het moeilijk te begrijpen is dat deze ontwikkelingen zich in 2017 zullen laten zien, zijn er berichten dat Google volop aan het door ontwikkelen is.

Steeds meer en meer converseren gebruikers met hun apparaten. Denk hierbij maar eens aan het instellen van het navigatiesysteem bij nieuwe auto’s. Ook voor Google, als één van de meest innoverende bedrijven ter wereld, is het noodzakelijk om mee te gaan in deze trend.  De ontwikkelingen klinken als mosterd na de maaltijd, aangezien concurrenten zoals Siri en Cortana zich al langere bezighouden in deze tak van sport.

Uiteindelijk wil de consument steeds meer en meer gaan zoeken via spraakopdrachten in plaats van het zelf in te typen. Deze ontwikkeling kan een negatieve impact hebben op Google AdWords.

Toekomst

Er zijn geruchten in de ‘zoekmarkt’ dat we straks een landschap krijgen zonder SERP pagina’s (search engine results page).  Hierbij kan je jezelf vervolgens de vraag stellen: Hoe zal er dan met adverteren omgegaan moeten worden? Google Assistant zou hierbij een belangrijk onderdeel kunnen zijn. Hierbij converseert Assistant met de gebruiker om de juiste vragen te stellen en hem naar een pagina te leiden die hij exact zoekt. Dit is dan in plaats van het tonen van een zoekpagina (SERP) met verschillende opties

Hoe voice search SEO voor altijd zal veranderen

In de huidige tijd zien we veel veranderen. Zoals gezegd converseren mensen tegenwoordig met apparaten, zoals een navigatiesysteem. Je geeft de opdracht ‘plan route’, ‘straat 123 Antwerpen’, ‘start’. Vervolgens begeleid het apparaat je exact naar het adres. Deze zaken hadden we ons 20 jaar geleden niet voor kunnen stellen. Denk maar niet dat we nog 50 jaar moeten wachten voordat deze ontwikkelingen verder zijn ingezet.

Zoeken middels spraakopdracht is de snelst groeiende type van zoeken. Sommige onderzoeken geven aan dat al iets meer dan 50% van de jongeren en iets meer dan 40% van de ouderen zoekt door middel van spraakopdracht. En deze getallen zijn alleen maar groeiende!

Waarom kiezen mensen voor deze optie?

De allure van chatten, of zoeken middels spraak is onmiskenbaar:

  • Het is sneller
  • Het is handsfree
  • Multitasking is mogelijk
  • Het is cool

Waar in het verleden spraakopdrachten niet altijd goed geïnterpreteerd werden door een systeem, zien we hier ook grote ontwikkelingen in. Het gaat niet alleen meer om het herkennen van de stem. Maar juist om het herkennen van de betekenis van de woorden die gezegd worden.

Slimmer zoeken dan ooit tevoren

De meeste mensen typen niet zoals ze spreken, vooral als zoekopdrachten geformuleerd moeten worden. Alleen worden deze zoekopdrachten korter ingetypt op keywords, bijvoorbeeld: ‘weer Rome’. Terwijl je hier eigenlijk een complete zin bedoeld: ‘wat is het weer in Rome?’. Hier dient met de SEO van de nabije toekomst meer en meer rekening gehouden te worden!

Programma’s zoals Google Now, Siri en Cortana worden steeds populairder. Siri is zelfs de grootste concurrent voor Google op dit gebied. Voor al deze genoemde bedrijven is het van belang dat vraagstukken geïnterpreteerd worden als natuurlijke zinnen.

Google is bezig geweest met het ontwikkelen, zo is voice search nu in staat om:

  • Spellingscorrectie; wanneer je Google vraagt om een plaatje van ‘Wales’ en je krijgt plaatjes van ‘walvissen’ te zien, dan kan je de opdracht verduidelijken door het woord te spellen.
  • Te herkennen waar je eerder op gezocht hebt. Stel je vraagt; ‘Waar ligt Brugge ?’ en vervolgens vraag je; ‘Kan ik er foto’s van zien?’, dan interpreteert de zoekmachine ‘er’ als Brugge.
  • De software snapt waar jouw locatie (bijv. Holiday Inn hotel) is als je de vraag stelt ‘hoe ver is het museum weg vanaf mijn locatie?’.
  • Wanneer je aan het chatten bent in Viber over een restaurant en je vraagt via de software ‘ik wil het menu zien’, dan snapt men dat je het menu wilt zien van het restaurant waar je het over had.
  • Vragen over jezelf; wat is mijn adres? Dan wordt het adres getoond waar je woont.

Daarnaast wordt er hard gewerkt aan converserend winkelen. Het zou toch fantastisch zijn als je kunt zeggen ‘Ik wil graag piza bestellen bij de dichtstbijzijnde Italiaanse resaurant’ en dit wordt direct geregeld….

Onderzoek vs. actie

Wat betekenen nu alle ontwikkelingen omtrent voice search voor SEO? Als één ding duidelijk is, dan is het wel dat er een spraakopdracht strategie ingevoerd moet worden in de websites. Content zou uitstekend geschreven moeten worden in een bepaalde toon. Je website moet ingericht zijn op de intentie van de gebruiker. Met andere woorden; vraag jezelf steeds af waar je gebruiker op naar zoek is.

We moeten wel begrijpen dat mensen die een zoekopdracht typen en mensen die een spraakopdracht doen, verschillende belangen hebben. Zo zal de ‘typer’ vaak onderzoek doen, terwijl de ‘prater’ direct actie wil. Met deze kennis zal je in moeten spelen op de volgende aspecten:

  • De zoeker wil iets specifieks gaan kopen
  • Men wil naar een locatie toe
  • Je wilt als zoeker nu iets gaan doen
  • De zoeker is op zoek naar informatie

Vraag jezelf eens af wat jij vaak aan het doen bent als je bovenstaande zaken op zoekt met gesproken zoekopdracht? Juist ja.. je bent onderweg, of je bent ergens mee bezig waarbij je snel informatie wil op zoeken.

Strategie

Door alle ontwikkelingen is het misschien verstandig om al eens na te gaan denken over het door optimaliseren van jouw website. Daarom hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet:

  • Leg de focus op long tail zoekwoorden. Waar voorheen de focus lag op midtail keywords, is het nu van belang om te focussen op long tail zoekwoorden. Zo zal een gebruiker met voice search niet meer zeggen ‘restaurant Gent’. Er zal aangegeven worden; ‘ik ben op zoek naar het beste restaurant in Gent op vrijdagavond’. Hier zal vervolgens een wedervraag op gesteld worden; ‘in welk type eten heeft u zin?’, etc…
  • Als je website nog niet bekend is met strutured markup, laat je website hier dan kennis mee maken. Met deze tool schrijf je jouw website in ‘Google taal’. De zoekmachines pikken vervolgens jouw website op zoals mensen dat ook doen. Zoals eerder beschreven in deze blog gaan de systemen steeds verder en beginnen ze je steeds meer als mens te begrijpen. Met Google Analytics kan je inzicht krijgen hoe mensen op je website komen, stem hier vervolgens je content op af.
  • Voeg pagina’s aan je site toe die antwoord geven op de meest gestelde vragen. Denk hierbij aan vragen die antwoord kunnen geven op een directe behoefte van iemand die via spraak een zoekopdracht uitvoert. Dit kunnen vragen zijn die beginnen met: wie, wat, wanneer, hoe, etc..? Voer vervolgens een zoekwoorden-onderzoek uit op deze vragen. Welke vragen worden er het meeste gesteld over het onderwerp? En waar wil men graag zo snel mogelijk antwoord op hebben? Vergeet niet; met voice search wil een zoeker vaak direct actie.
  • Zorg dat je lokaal nog beter te vinden bent. Nu we weten dat er via de mobiel veel meer gebruik van spraakopdrachten wordt gebruikt ,is het belangrijk dat jouw bedrijf vindbaar is via Google mijn bedrijf, omdat je dan snel geneigd bent te zeggen ‘ik ben op zoek naar een restaurant dichtbij mij’ (je wilt namelijk direct actie). Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om vanuit de zoeker te beschrijven welke producten je aanbiedt.

Nu en de toekomst

De mensen die opgegroeid zijn in opkomende technologieën vinden het best moeilijk tegen een apparaat te praten. Zij waren altijd gewend om ‘gewoon’ met een mensen te praten die aan de andere kant van de lijn zat. Echter, tijden veranderen…. Volgens Google heeft de huidige jeugd geen problemen met alle nieuwe ontwikkelingen. Zij gebruiken het juist in hun voordeel; het wordt gebruikt om iemand te bellen en het helpt ze bij het maken van huiswerk.

Het is duidelijk dat zoeken middels spraakopdracht de komende jaren alleen maar toe gaat nemen. Ga daarom als website eigenaar nadenken over hoe jij hier invulling aan wilt gaan geven. De tijd om alleen maar na te denken over hoe je een tekst schrijft, is voorbij. We moeten gaan praten en nadenken over de toekomst, de toekomst van voice search vs. SEO!