Meten is weten

website_analyse_2

Het is belangrijk vooraf duidelijk te definiëren wat u precies wilt bereiken met uw site. Daarna kan u bekijken hoe u succes kunt gaan meten. Zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: First define success, then achieve it. Om een website optimaal te laten renderen, is het een absolute must een goed statistsch webprogramma eraan te koppelen. Zo’n programma meet werkelijk alles wat er op uw site gebeurd. Google heeft voor Website Analyse een prachtige gratis tool: Google Analytics.

Het aanmaken van Google Analytics account is erg snel geregeld. Maar er ook echt mee werken en gebruiken om meer uit een website te halen, is voor de meeste firma’s een ander verhaal. En dat is eigenlijk best wel een gemiste kans. Want Google Analytics heeft enorm mogelijkheden.

Het doel van website analyse is het verbeteren van de site-ROI (Return on Investment) met behulp van de data en de stats die GA genereert en aanreikt.

Bevat uw homepage alle noodzakelijke onderdelen qua SEO (serach engine optimization) én usability & gebruiksmak voor bezoekers ? Hieronder enkele domeinen die Analytics opvolgt:

  • Wat er kan verbeterd worden aan de landingspagina’s ?
  • Zijn er verbeterpunten voor de productdetail pagina’s ?
  • Hoeveel webpagina’s bekijkt de gemiddelde surfer ?
  • Hoelang blijven bezoekers op de site ?
  • Uit welk landen, regio’s en steden komen users ?
  • Welke taal spreken ze ?
  • Hoe ziet de checkout eruit ?
  • In welke stap in het bestelproces verliest u de meeste kopers ?
  • Hoe hoog is de algemene bouncerate of van een specifieke webpage ?
  • Hoe renderen uw campagnes voor SEO, Adwords, Social Media ?
  • Welke zoekwoorden genereren de meeste orders of conversies ?
  • Langs welke online kanalen komen de meeste bezoekers op uw website ?
  • Waar precies haken potentiële klanten af ?
  • Waar laat u kansen liggen ?

Met een website analyse analyseren en meten we alles wat er op uw website gebeurd. Website Analyse is de basis om, op een gestructureerde manier, uw website op een hoger niveau te kunnen brengen.

Wat is het hoofddoel ?

Vooraleer u uw Google Analytics account aanmaakt en inricht, begin dan niet blind er mee te werken. Denk eerst en vooral opnieuw grondig na wat u precies met uw website wilt bereiken. Of anders geformuleerd: Wat is uw hoofddoel ? Wat zijn uw doelstellingen ?

Hoofddoel

  • Wat voor soort website heeft u ?
  • Wat wil u realiseren met uw website ?
  • Waarom bestaat uw site ?
  • Voorbeelden:
    • belangrijkste doel van een online webwinkel: zo veel mogelijk online producten verkopen.
    • nr1-doel van een informatieve blog: een zo hoog mogelijke time-on-site
    • hoofddoel van een merk van auto’s: zo veel als mogelijk testritten aan de man brengen
  • Zodra het hoofddoel helder is en vastligt, wordt het al een stuk duidelijker en eenvoudiger welke data nu zinvol zijn om in Google Analytics te gaan opvolgen.

Doelstellingen

  • Doelstellingen verwoorden hoe u uw hoofddoel wilt gaan realiseren.
  • De realisatie van het hoofdddoel kan gemonitord worden door te controleren of de verschillende doelstellingen op schema liggen.
  • Voorbeelden van doelstellingen voor een online webshop, die als hoofddoel heeft ‘Online producten verkopen’:
    • meer bezoekers naar de webshop krijgen
    • meer online omzet genereren
    • het verbeteren van de checkout
    • het verhogen van de bestelgrootte
  • Binnen Analytics kunt u het hoofddoel en de afgeleide doelstellingen gaan opvolgen.

KPI’s

  • KPI’s of Key Performance Indicators zijn de numerieke indicatoren van de resultaten.
  • Ze beschrijven of u succes heeft met het realiseren van de doelstellingen.
  • Houd rekening met de volgende aspecten bij het kiezen van de KPI’s:
    • “keep it stupid and simple”: iedereen moet de indicatoren direct kunnen begrijpen
    • ze dienen echt nuttig en belangrijk zijn voor uw site en onderneming: neem dus niet zo maar KPI’s van andere firma’s over en vermijd maximaal ‘nice-to-haves’, die het beeld of u nu op schema ligt van de doelstellingen, enkel maar vertroebelen.
    • ze moeten meetbaar zijn
  • Specifieke doelen kunnen aan de KPI’s gekoppeld worden en per maand of kwartaal opgevolgd worden.
  • Dus voor onze online webwinkel kunnen de Key Performance Indicators er zo uitzien:
    • hoofddoel = Online producten verkopen
    • doelstelling = Meer online omzet genereren
    • kpi1 = orderconversie
    • kpi2 = sitebezoekers
    • kpi3 = gemiddelde ordergrootte
    • specifiek doel = minimum orderconversie van 2%

Gratis scan van uw website

Met de gratis scan checkt Online Marketing Monkey uw website op een aantal essentiële SEO onderdelen zoals vindbaarheid, content, techniek en off page optimalisaties. Deze scan is volledig vrijblijvend en kosteloos. Gratis site scan aanvragen.