301 redirects uitgelegd en impact op SEO

301 redirect

Wanneer je verantwoordelijk bent voor een website, is het haast onvermijdelijk dat je te maken krijgt met technische jargon, zoals “301 redirect”. Dit houdt in dat je online bezoekers naar een andere webpagina doorstuurt. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Wat is de impact op SEO ervan ? En hoe stel je een 301 redirect in? De antwoorden op deze vragen en meer leer je in dit artikel. 

Wat is een 301 redirect ? 

Een 301 redirect is een permanente doorverwijzing van 1 URL naar een andere. Wanneer mensen op pagina A klikken via een interne link op je site of in de zoekresultaten, worden ze automatisch doorgestuurd naar pagina B. En dit zonder dat ze het doorhebben.

Een voorbeeld:

We hebben in het verleden de naam van onze blog verandert van kennisbank naar blog. Om lezers die nog landen op de oude kennisbank-URL https://www.onlinemarketingmonkey.be/kennisbank juist door te sturen naar de nieuwe https://www.onlinemarketingmonkey.be/blog , hebben we een 301-redirect ingezet. Als je op de oude URL klikt, zie je dus automatisch dus de nieuwe in je browser verschijnen.

Houden we dit niet gedaan, dan zouden de lezers die nog klikten op de oude kennisbank-URL een 404-pagina gezien hebben. Met de aanzienlijke kans dat ze ook definitief onze site zouden verlaten. 

En dat wil je natuurlijk vermijden.

De werking “achter de schermen” is als volgt:

  • een bezoeker klikt op een bestaande URL A van een site;
  • de browser geeft die door aan de server waarop de website draait;
  • de server van de website ziet dit verzoek en merkt dat er een 301-redirect actief is voor deze URL A;
  • daarop geeft de server de nieuwe URL B door aan de browser;
  • de browser ontvangt deze informatie van de server en presenteert de nieuwe URL B aan de bezoeker.

Wanneer 301 redirects gebruiken? 

301-omleidingen zijn bijzonder zinvol bij volgende situaties: 

  • wanneer de URL structuur van een website wijzigt, bijvoorbeeld bij site- migraties 
  • om ervoor te zorgen dat bezoekers niet terechtkomen op een 404-pagina
  • bij verandering van domeinnaam
  • als je verandert van www-URLs naar non-www-URLs
  • indien je de content van een URL wil verhuizen naar een andere pagina
  • je wil duplicate content aanpakken
  • bij traling slash /problemen
  • wanneer je 2 websites wil gaan samenvoegen

Wanneer je 301-omleidingen juist instelt, kan je dus verkeer sturen naar de URL van je voorkeur.

Verschil tussen 302 en 301  

  • Het belangrijkste verschil tussen een 301 en een 302 redirect is dat de 301 permanent en de 302 van tijdelijke aard is.
  • Een 302 redirect brengt bezoekers ook wel naar de nieuwe URL, maar zegt aan de zoekmachine dat de omleiding maar tijdelijk is.

Hoe een 301 redirect aanmaken?  

Er zijn een aantal manieren waarop we een 301 redirect kunnen creëren. De 2 bekendste waaraan wij de voorkeur geven zijn: via een plugin of via het .HTACCESS-bestand. 

301 redirect plugins 

Bij elke open source content managementsysteem zijn de dag van vandaag wel diverse plugins te verkrijgen waarmee je gemakkelijk en snel 301 redirects zelf kan aanmaken. Indien je een plugin kiest voor bijvoorbeeld WordPress, houd dan wel best rekening met aantal actieve gebruikers(hoe meer hoe liever) , de rating (+4) en laatste update datum (zo recent mogelijk).

wordpress 301 plugin

301 redirect via .htaccess 

Een .htaccess bestand is een tekst file waarmee je de globale instellingen van je webserver kan aanpassen. Met .htacces kan je trouwens ook spammers weren, bestanden afschermen en dus ook 301 redirects aanmaken. Het is wel belangrijk dat we hier heel voorzichtig mee zijn. De kleinste typefout in je .htacces kan namelijk al voor veel ongenoegen van je bezoekers zorgen.

Hebben 301 redirects een impact op SEO? 

De oude redirect regels

Voor 2016 golden de volgende 2 regels:

  • een 301 redirect resulteert in ongeveer 10 tot 15% verlies aan linkwaarde
  • Tijdelijke 302-redirects geven helemaal geen link-waarde door

Gevolg: veel SEO-ers stonden op de rem om de sites-URL’s aan te passen, met name voor de linkwaarde verlies.

De huidige SEO redirect regels

Veilig surfen & privacy is primordiaal voor Google. Dat is dan ook de reden waarom het in 2016 de bovenstaande 3XXregels herbekeken heeft. In die periode wou Google de switch van http naar https sites versnellen. Om te voorkomen dat het argument van linkwaarde verlies zo spelen bij die https-migraties, werden de redirect regels bijgestuurd:

  • ‘Webmaster trend analist’ van Google, John Mueller, kondigde begin 2016 reeds aan dat geen linkjuice verloren meer gaat voor 301-redirects van http naar https.
  • Gary Illyes van Google tweette in juli 2016 dat 30X redirects geen link waarde meer verliezen :
    “30X redirects don’t lose PageRank anymore”.

Schematisch zien de 30X redirect-regels er als volgt uit:

overzicht 30X redirects

SEO Gevolgen

Er zijn een aantal belangrijke aandachtspunten:

Iedere redirect = geen bezoekersverlies ?

  • Het betekent niet dat voortaan elke redirect 0% verlies in verkeer zal realiseren.
  • Immers, de ranking van een webpagina wordt beïnvloed door meer dan 100 andere SEO factoren.
  • Als een URL wordt geredirect naar een 100% identieke webpage en het enige wat anders wordt is de URL, dan mag je inderdaad verwachten dat er geen traffic verlies zal zijn.
  • Alhoewel. Ook keyword placement in de url en een andere plaats in de menu-structuur hebben een invloed op de SEO-posities. Redirects veroorzaken op mobiele apparaten soms een kleine vertraging, waardoor de pagina-autoriteit kan zakken.
  • Dus als je doorverwijst naar een nieuwe URL met slechtere content, is verlies aan online bezoekers onvermijdbaar.

301 = 302 ?

  • Betekent dit nu dat 301 redirects en 302s voortaan identiek zijn ? Dat het niet meer uitmaakt welke van de 2 je gebruikt ?
  • We adviseren er zeer voorzichtig om te springen. Immers, Google is niet de enige zoekmachine. Het is helemaal niet gezegd dat Yahoo, Bing, Facebook enz 302’s op dezelfde manier behandelen als Google.
  • Houd er eveneens rekening mee dat browsers als Safari, Chrome, FireFox ect elk op een andere wijze omgang met 3XX.
  • `De boodschap is hier: wees kritisch, test en volg op.

Redirect ketens 

Een redirect-ketting is een opvolging van 301s die de ene URL doorstuurt naar de andere, soms wel meer dan 10 maal. Hierdoor moet de gebruiker (en ook search bots) langer wachten voordat ze de uiteindelijke eindpagina te zien krijgen. Deze ketens hebben dus een invloed op de laadtijd van je pagina en we weten allemaal dat dit een belangrijke SEO-ranking factor is. 

Deze ketens ontstaan meestal per ongeluk. De eerste marketeer geeft de redirect link in, zonder medeweten voegt de collega nog één toe. Enkele maanden later volgt er mogelijks nog één, waardoor dus een ketting ontstaat.

In de loop der jaren, ontstaan er bijna vanzelf 301 redirects op je internetsite. Je hebt dit meestal niet echt door, maar het dient wel best opgeschoond te worden. Want elke keer dat een gebruiker je webpagina aanklikt, wordt er gecontroleerd of dat er een redirect is. Het gevolg hiervan is dat  de laadtijd hierdoor vertraagd en dit dus effect kan hebben op je SEO posities. 

Het opsporen van dergelijke ketens is vrij eenvoudig. Bijvoorbeeld via de SEO-tool Screaming Frog.

Dus …

We adviseren het volgende:

  • 301 redirects blijven onze geprefereerde permanente redirect
  • tracht steeds te redirecten naar gelijkwaardige, relevante webpagina’s
  • de 301 redirects van https-migraties resulteren niet meer in 10% linkwaarde verlies; vergeet echter niet dat een dergelijke verhuis vrij ingewikkeld is
  • iedere redirect veroorzaakt een (minieme) vertraging, waardoor de verminderde gebruikerservaring toch de SEO-positie van de pagina kan beïnvloeden
  • De beste redirect is nog steeds geen redirect …

FAQ

Blijft de oude URL ook in de index aanwezig?

  • We zien soms dat zoekmachines zowel de oude als de nieuwe URL nog tonen in de zoekresultaten, ondanks een correct ingestelde 301.
  • John Mueller van Google bespreekt dit issue in onderstaande video.
  • Daarin zegt hij dat een 301-omleiding slechts een signaal voor canonicalisatie is. Je vertelt met andere woorden dat je liever wil dat de nieuwe URL wordt geïndexeerd in plaats van de oude.
  • Google gebruikt echter veel factoren voor canonicalisatie, dus niet alleen 301-omleidingen.
  • In de praktijk gebeurt het volgende:
    • de zoekmachine merkt redirect op
    • maar ze kijken ook naar de andere factoren zoals interne- en externe linking en sitemaps
    • zodra ze zeker zijn dat alles overeenkomt, zullen ze de nieuwe bestemmingspagina als prioritair gaan beschouwen
    • waardoor ook de oude URL na verloop van tijd uit de zoekresultaten zal verdwijnen.

    Hoe lang een 301 redirect actief houden?

    Om de negatieve impact van een website-migratie op SEO te beperken, wordt 1 jaar geadviseerd  als minimale duur om 301-redirects te handhaven. Langer mag uiteraard ook, indien mogelijk. Als 301 redirects minder dan een jaar van kracht zouden zijn, dan is het immers mogelijk dat Google de links niet vaak genoeg crawlt om te herkennen dat de site permanent is verplaatst.

Je concurrentie voorblijven? Ontvang maandelijks de beste online marketing tactieken.

2 gedachten over “301 redirects uitgelegd en impact op SEO”

  1. Hi James,

    Interessant stuk! Voor het opsporen van redirect chains, onnodige redirects en andere interne linkstructuur problemen zoals links naar canonicalized URLs hebben wij speciaal een applicatie ontwikkeld. Deze applicatie heet ContentKing en monitort websites 24/7 op de issues die jij hier schetst en andere veelvoorkomende SEO problemen.

    Gezien jouw achtergrond en ervaring ben ik ontzettend benieuwd wat je van onze applicatie vindt. Zou je er eens een blik op willen werpen?
    Groeten!

Reacties zijn gesloten.