301 redirects

30-06-2016

Voorkom dat 301 redirects je SEO negatief beïnvloeden

Iedereen heeft wel al eens van 301-redirects gehoord. Immers elke site wordt, al dan niet regelmatig, bijgewerkt waardoor webpagina’s kunnen verdwijnen. Minder gekend is dat deze 301’s de SEO-posities beïnvloeden. Soms doen ze meer kwaad dan goed voor zoekmachine-optimalisatie. In deze post lees je welke SEO-problemen kunnen ontstaan met redirects en hoe ze op te lossen.

Wat is een redirect ook al weer ?

Een 301-redirect wordt ingezet om een oude, niet meer gebruikte URL door te sturen naar de juiste, nieuwe webpagina. Zo voorkom je dat de bezoeker een fout-pagina te zien krijgt.

Redirect ketens

  • Een redirect-ketting is een opeenvolging van omleidingen die van de ene URL naar de andere wordt doorgestuurd, waardoor surfers dus langer moeten wachten voordat ze de uiteindelijke eindpagina te zien krijgen.
  • Dit heeft uiteraard een invloed op de laadtijd van een pagina, een belangrijke SEO-ranking factor.
  • Bovendien heeft dit een negatieve op de doorgave van pagina-autoriteit. Bij elke redirect verlies je zo’n 10% aan linkwaarde.
  • Dergelijke redirect-ketens ontstaan vaak per ongeluk. SEO’er geef een redirect in, zijn collega voegt er vervolgens nog 1 toe en maanden later mogelijks nog 1, waardoor dus een echte ketting ontstaat.

Je kan dergelijke kettingen redelijk gemakkelijk opsporen via de (gratis) SEO-tool ScreamingFrog via Reports/Redirect Chains. Alle links op een website worden onder de loepe genomen. Zowel interne als externe. De interne kan je zelf aanpakken door de onnodige tussenstappen te verwijderen.

redirect kettingen

Overbodige 301’s

  • Na verloop van jaren ontstaan er bijna vanzelf 301 redirects op een internet-site, zonder dat iemand dit echt in de gaten houdt. Die dienen dus opgeschoond te worden. Zeker wanneer de zogenaamde .htaccess-file te groot begint te worden. Immers, elke keer een webpagina wordt opgeroepen in de browser, wordt elke redirect gecheckt om te zien of de bezoeker ergens anders naartoe moet gestuurd worden.
  • Gevolg ? Zeer nefast voor de loading time, en dus voor je overall SEO posities.
  • Oplossing ? Ga na welke redirects echt noodzakkelijk zijn
  • Hoe ? gebruik UTM tags of querystrings
    • Door UTM-tags of querystrings te plakken aan de redirect-URL kan je nagaan hoe vaak die gebruikt worden.
    • Voorbeeld: redirect …/oude-pagina/ –> …/nieuwe-pagina?utm_bron=301&utm_bron=direct
    • Hierdoor kan je in Google Analytics meten hoe vaak iemand wordt geredirect
    • Vergelijk je Analytics overzicht met de htacces-file en verwijder de overbodige 301 redirects.

Internal linking

Een volgende situatie waarbij redirects je SEO posities ondermijnen zijn interne links die nog linken de oude URL’s, die op hun beurt worden geredirect, in plaats van rechtsreeks naar de nieuwe te hyperlinken. Deze kunnen gemakkelijk worden opgespoord via Google’s Search Console via de Zoekverkeer/Interne links”. Download deze tabel en laad hem op in ScreamingFrog via Mode/list/Upload List /run, waarmee je een overzicht bekomt van URL’s met internal linking. Check of er 301’s zijn. Door daarop te klikken, ontdek je alle webpagina’s die een link naar de geredirecte-URL bevatten.

interne links

Canonische 301’s

  • SEO-technisch is het niet interessant dat canonische tags doorverwijzen naar 301s.
  • Om die op te sporen, ga je naar onze favoriete gratis SEO tool ScreamingFrog en dit via “Directives” en ga dan rechts naar de kolom Canonical Link Element.
  • copy/paste die kolom in de list-mode en zoek naar de 301.

 

canonische 301