adwords fouten

Bega deze 4 AdWords fouten niet

Google AdWords advertenties kunnen zeer effectief zijn. Maar er zijn best wel veel aspecten om rekening mee te houden. Voordat je er erg in hebt, zie je evidente zaken over het hoofd. Maak daarom volgende 4 AdWords fouten NIET.

1. Denken dat elke campagne hetzelfde is

Ga er niet van uit dat wat werkt in 1 AdWords campagne, ook automatisch werkt voor een andere. Informeer je eerst grondig over de sector & producten & firma waarvoor je een PPC (Pay per Click)-project opstart. Neem je een lopende AdWords-campaign over: werk je eerst in en tracht zo veel mogelijk info te krijgen via de wijzigingsgeschiedenis en analytics.

2. Geen controle

Je bent dagelijks met tig-zaken bezig. Wijzigingen die je de dag voordien heb aangebracht in een lopende ppc-account, kunnen de volgende dag grote consequenties hebben en veel AdWords fouten veroorzaken: je budget is plots zwaar overschreden, sommige advertenties worden per ongeluk niet meer getoond, het dag budget is voor 12u ’s middags al opgebruikt, er zijn aanzienlijk minder kliks en conversies, enz. Het overkomt zelfs de besten. Daarom: check dagelijks elk morgen als eerste werk of alles van je lopende search-engine-advertising campagnes nog correct loopt. Zet het in je online agenda of creëer desnoods een rapport die AdWords je dagelijks op een bepaald tijdstip als reminder doormailt.

3. Negatieve zoekwoorden over het hoofd zien

Negatieve zoektermen zijn cruciaal over elk betalende zoekcampagne. Ze zorgen ervoor dat er geen kliks binnengehaald worden waar je niets aan hebt. Adverteer je bijvoorbeeld over “snaren voor tennisrackets”, dan wil je geen geld verloren zien aan badmintonspelers of aan muzikanten op zoek naar snaren voor hun harp. Maak er een vaste gewoonte van dat je, telkens je een nieuwe advertentiegroep opstart, negatieve termen toevoegt. Neemt ze op als vast agendapunt in je AdWordschecklist.

4. Checklist vergeten

In het vorige punt al even ter sprake gekomen. Wil je succesvol zijn met SEA, dan moeten alle settings juist zijn, zoals onder meer aflijning doelgroep, bids, zoekwoorden, advertentieteksten, budget, kwaliteitsscore, scheduling, match type, rapporten, en nog veel meer. Daarom, om dure AdWords fouten te voorkomen: werk met een vaste checklist zodat je geen zaken over het hoofd ziet. Toets die lijst ook eens af met collega’s. Wie weet zien zij nog aspecten die je vergeten bent.

Samenvattend

Bega de bovenstaande AdWords fouten niet. Maak van je AdWords een succes door te werken met een vaste checklist, te weten dat elke PPC-opdracht verschillend is, door zeker negatieve zoekwoorden in te stellen én dagelijks je account even te controleren.