actuele content

Hoe actuele content de zoekresultaten beïnvloedt

28 augustus 2015

Iedere zoekopdracht heeft een andere behoefte qua “recentheid”. Google gaat ervan uit dat je zoekresultaten verlangt die zowel relevant als recent zijn. Zoek je op bijvoorbeeld ‘voetbalcompetitie’, dan verwachten surfers op de eerste plaats info over de 2015-2016-competitie, en niet die van het jaar ervoor.

Google freshness

Google analyseert de “freshness” van je content en kent iedere pagina een score toe in functie van de zoekopdracht. Sommige searches hebben nood aan actuele content, voor andere is oudere content dan weer relevanter. Over dit SEO onderwerp wordt in het Engels ook wel gesproken over “QDF” of “Query Deserves Freshness”.

De feedback van Matt Cutts (Google’s head of Spam) hierover is de moeite om even te beluisteren.

Bepalende factoren

Het soort zoekwoord bepaalt al voor een groot deel of geactualiseerde content nuttig is. Voorbeelden zijn :

  • regelmatig terugkerende activiteiten: Wimbledon, jaarverslag KPNG, ect.
  • onderwerpen met frequente updates: Amazon reviews, Sale bij bol.com, ect.
  • hot topics en breaking news: Grexit, devaluatie Chinese Yuan, ect.

De volgende 5 punten illustreren hoe Google Actuele Content beoordeelt:

1. Datum publicatie

Iedere webpagina ontvangt een freshness score gebaseerd op de publicatiedatum, de datum waarop de page voor het eerst indexeert. De recentsheid-factor kan voor sommige searches erg voordelig zijn, maar gaat na verloop van tijd sowieso achteruit doordat de inhoud veroudert.

google freshness

2. Mate van verandering

Zoekmachines kunnen content dat regelmatig wordt ververst anders in de rankings laten verschijnen dan inhoud die niet wijzigt. Dus ook de mate van wijziging speelt een rol.

freshness

3. Frequentie

Ook de frequentie waarmee internetpagina’s worden geactualiseerd spelen een rol.

verse content

4. Aantal nieuwe pagina’s

Internetsites die veel nieuwe pagina’s creëren, ontvangen doorgaans een hogere freshness score. Visueel ziet dat er zo uit:

actuele teksten

5. Overige parameters

Zijn eveneens indicatoren voor geactualiseerde inhoud:

  • backlinks van andere sites met hoge freshness
  • gedrag van site-bezoekers (bijvoorbeeld een hogere time-on-site)

Concreet

Voor surfers is het enkel maar interessant om regelmatig een bepaalde website te bezoeken indien er ook werkelijk nieuwigheden te vinden zijn.

  1. Analyseer daarom welke pagina’s op je site baat kunnen hebben van nieuwe content en ververs de inhoud ervan op regelmatige basis. Voor webwinkels kunnen dat bijvoorbeeld de landingspagina’s van hun 5 belangrijkste productgroepen zijn.
  2. Een blog, die inspeelt op actuele thema’s, is eveneens erg geschikt voor actuele content. Heeft jouw firma nog geen blog, staat er mee.

 

Besluit

Zoekmachines hebben er alle belang bij om de meest relevante zoekresultaten te laten zien aan hun gebruikers. Daarbij kan actuele content een belangrijke rol spelen. Firma’s die hun webpagina’s niet regelmatig verversen, zijn gedoemd om lager in de zoekresultaten te scoren.

Het verversen van content is een erg geschikte manier om search engines op regelmatige basis je website te laten crawlen. Daarom: wees actueel (en zoals altijd ook relevant).