AdWords CTR

adwords CTR

20 februari 2015

5 tips om je AdWords CTR te verbeteren

Google AdWords stelt een aantal opties ter beschikking die vaak nog niet zo bekend zijn maar de Click-Throug-Rate kunnen verhogen. Hieronder 5 tips om de AdWords CTR te verbeteren.

1. Verbeter de Quality score

De Quality score of kwaliteitsscore is een getal tussen 1 en 10, zegt iets over de relevantie van de ingezette zoekwoorden en beoordeelt deze 3 aspecten :

  1. de bestemmingspagina, te verbeteren via onder andere de juiste bestemmingspagina te kiezen, een hoge websitesnelheid, zorg voor unieke content die verband houdt met je zoekwoord op de landingspagina, maak je site mobiel, toon duidelijke call to actions.
  2. de verwachte klik-frequentie, te verbeteren oa door extensies, super aanlokkelijke advertentieteksten, plaats het zoekwoord in de zichtbare URL, hanteer uitsluitingszoekwoorden.
  3. de relevantie van de advertentie, te optimaliseren door onder meer een goede campagne-structuur, de ads bevatten de keywords, verwijder zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore.

Door deze 3 factoren te verbeteren, betaal je minder voor je ads en dus ontvang je meer kliks voor hetzelfde budget.

2. Advertentieplanning

Standaard staan SEA advertenties op 24 uur per dag, 7dagen per week , 24/7 dus. Met Advertentieplanning kan je op specifieke dagen en tijdstippen je biedingen aanpassen door meer of minder te bieden per zoekwoord, of de campagne zelfs volledig uit te schakelen.

advertentieplanning

Als je weet dat de meeste weborders na 19u plaatsvinden en dat tijdens de dag meestal wat oriënterend zoekverkeer is, dat kan het interessant om ‘s avonds meer te betalen. Op deze manier kan je de AdWords kosten soms tot 25% reduceren !

3. Extensies

De extensies zijn extra tekst en links over je firma die aan een advertentie worden toegevoegd, waardoor jouw ad wat groter wordt, meer opvalt op de zoekpagina en dus een hogere AdWords CTR kan hebben. De hogere doorklikpercentges ) zorgen bovendien voor een lagere CPC omdat de quality score zal stijgen. toenemen.

Overweeg onderstaande AdWords extensies zeker eens uit te testen.

  • app extenties, waarmee een applicatie kan gedownload worden (zie voorbeeld 1)
  • site extensies, om extra links toe te voegen (zie voorbeeld 2)
  • locatie-extensies, om een adres toe te voegen (zie voorbeeld 3)
  • review-extensie, waarbij je de oranje sterren kunt tonen (zie voorbeeld 4)

extensies

Er zijn trouwens meer extensies dan de bovenstaande 4 voorbeelden. Zeker de review-extensie is een aanrader. Hiervoor moet je wel beoordelingen van klanten verzamelen via beoordelingssoftware van bijvoorbeeld een TrustPilot. Zodra je minimaal 30 beoordelingen hebt, wordt de review-extensie getoond.

4. Dynamische campagnes

Met een dynamische campagne hoef je enkel een URL door te geven + enkele advertenties. Google vindt zoekwoorden die je niet zelf in jouw campagne hebt opgenomen. De dynamische advertenties worden vanzelf getoond op basis van de content van je site. Uit case studies is gebleken dat deze dynamische campagnes je 15% meer conversies op kunnen leveren.

In combinatie met een lagere CPC en titels op basis van de zoekopdracht is de AdWords CTR van dynamische ads vaak hoger dan gemiddeld. Pas ook steeds negatieve zoekwoorden toe !

5. Kies de biedoptie die bij je past

Adwords kent 4 biedtypes. opties. Welke je kiest, dient af te hangen van je doel en de tijd die aan bids kan besteden.

  1. Met een klein budget en weinig tijd voor bidmanagement is de beste optie Verbeterde CPC. Adwords past je biedingen automatisch aan op basis van de kans dat een klik tot een conversie leidt. De “enhanced CPC” of Verbeterde kosten per klik” zorgt ervoor dat je iets meer biedt voor surfers waarvan de kans groters lijkt op een klik & conversie. Google kan dit door de historiek te gebruiken van je campagne. Het weet welke zoekwoorden het best scoren en zal de CPC-bits tot maximaal 30% verhogen. Voorwaarde is wel dat ‘Conversies bijhouden’ steeds zijn ingeschakeld mits de gegevens daar vandaan komen.
  2. Als je AdWords campagne al enige tijd draait (30 dagen), is ‘Conversion optimizer’ vaak het juiste type. Het helpt om je door automatisch het maximale aantal conversies na te streven met het opgegeven budget. Geef op wat je maximaal wil spenderen voor een conversie en de conversion optimizer doet dan de rest.
  3. Is het doel om zoveel mogelijk traffic naar je website te trekken waarbij conversie minder van belang is, dan is Automatisch bieden een goede keuze. Google bepaalt dan zelf de biedingen met als doel zoveel mogelijk kliks te generen.
  4. Heb je wel tijd voor bidmanagement, dan is Handmatig bieden de beste keuze. Je geeft advertentiegroepen een maximum bid. Dit standaardbod kun je overschrijden door voor sommige zoekwoorden anders te bieden.

 

Besluit

Waar wacht je nog op 🙂 , aan de slag. Pas bovenstaande tips toe op jouw SEA campagnes en ga voor meer kliks met minder budget. Succes !

Vragen of interesse om samen te werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!