AdWords roas

AdWords ROAS

Als marketeer of bedrijfsleider weet je als geen ander dat (online) marketing een grote investering is voor jouw zaak. Daarbij komt dan ook steeds dezelfde vraag terug. Van de honderd euro die ik investeer in een bepaald online marketingkanaal, hoeveel euro vloeit hiervan terug naar mijn bedrijf. Het antwoord op deze vraag ligt bij de ROAS, Return On Ad Spend. In deze blogpost staan we stil bij wat ROAS nu precies is en hoe het berekend wordt. Daarnaast kom je ook te weten hoe je alles gaat meten en hoe je goede ROAS-doelen voor jouw bedrijf kan opstellen.

Wat is ROAS

Zoals hierboven al aangegeven biedt ROAS jou een zicht op hoeveel euro je terugkrijgt voor elke euro die je in jouw advertentiecampagne investeert.

Bij de meer ervaren marketeer zal dit sterk doen denken aan die andere vaak gehanteerd KPI binnen AdWords, Return on Investment (ROI). Waar ROI jou een algemeen idee geeft van de effectiviteit van jouw marketingactiviteiten, vertelt ROAS jou wat de effectiviteit is van één specifieke campagne, advertentiegroep, of zelfs een specifiek zoekwoord binnen AdWords.

ROAS toont in één oogopslag of bijvoorbeeld een specifieke advertentiegroep de investering waard is.

Bereken ROAS

De formule van ROAS is:

(Omzet – Kosten)/Kosten

Je neemt dus de totale omzet van bijvoorbeeld een specifieke advertentiegroep, vermindert deze met jouw advertentiekosten en deelt dat uiteindelijk nog eens door de gemaakte advertentiekosten.

Tracking ROAS

Adwords zal automatisch jouw advertentiekosten meten, maar om jouw omzet bij te houden moet je zelf actie ondernemen.

Voor een e-commerebedrijf is dit relatief eenvoudig. Je kan meteen nagaan welke kliks tot een aankoop hebben geleid. Je ziet meteen op basis van jouw conversies hoeveel een campagne, advertentiegroep of zoekwoord heeft opgebracht.

Voor niet-e-commercebedrijven moet je eerst conversies meten om daarna alle gegevens via een CRM-pakket te koppelen aan een lead. Wanneer deze laatste een klant wordt, kan je perfect nagaan welke marketinginspanningen tot deze verkoop geleid hebben.

Belang van ROAS

Zoals al vaak aangehaald is het uiteindelijke doel van een geslaagde marketingcampagne winst maken. De campagne met het meeste aantal kliks, de hoogste CTR en de laagste CPC is lang niet altijd de voor jou meest interessante campagne.

Tegelijk ben je ook niet gebaat bij een campagne die jou misschien wel heel wat leads oplevert, maar dat tegen een kost per lead (CPL) die veel te hoog is. Anders gezegd kan je heel wat verkeer hebben dat vanuit jouw AdWordscampagne op jouw website terecht komt, maar de vraag is of dit zich ook vertaalt in kwalitatieve leads. Op deze vraag geeft ROAS een antwoord.

Een campagne met weliswaar heel veel verkeer en bijkomende leads kan uiteraard wel nog altijd een lage verkoopsratio en een hoge kost per verkoop genereren. Je hebt met andere woorden te maken met een lage ROAS voor deze campagne.

Wat is een goede ROAS?

Hierop is geen pasklaar antwoord. Het hangt af van diverse factoren. Zowel jouw omzet als advertentiekosten, maar zeker ook jouw vaste kosten.

Eerst en vooral mag je niet alleen kijken naar hoeveel advertentiekosten je maakt versus jouw omzet. Je kan dan wel een ROAS hebben van 1:1, maar tel daar jouw vaste kosten bij op en je weet dat je hiermee niet zal redden.

Indien jouw advertentiekosten slechts de helft van jouw omzet bedragen, ROAS 2:1, zal je in vele gevallen nog niet het nadeel van jouw vaste kosten overstijgen.

Zelfs met een ROAS van 3:1 en 4:1 kan het vaak nog moeilijk zijn om jouw business te doen groeien.

Als vuistregel zou je kunnen stellen dat een ROAS van 5:1 een streven moet zijn.

Wil je meer weten over ROAS, check zeker deze link

ROAS geeft jou een duidelijk zicht op wat marketing hoort te doen voor jouw bedrijf, omzet genereren.