Testen in AdWords

adwords testomgeving

12-05-2016

AdWords Testomgeving

Twijfel je of je het maximale uit je lopende SEA campagnes haalt ? Aarzel je meerdere veranderingen erin aan te brengen uit vrees dat die meer kosten dan baten zullen generen ? Of wil je gewoon enkele zaken testen om je campagnes nog rendabeler te maken ? Dan is de (vernieuwde) AdWords testomgeving een zeer handige tool om je hierbij te helpen.

AdWords Concepten

Je vindt de functie “Alle concepten” in de linker, verticale menu van je AdWords-campagnes. Van iedere lopende campagne in het display- en zoeknetwerk kan er een concept gecreeërd worden door rechts boven te klikken op “Concepten/Nieuw maken”. Hierdoor wordt deze gekopieerd naar een nieuwe omgeving en kunnen erin wijzigingen aangebracht worden (zoals hogere biedingen, zoekwoorden toevoegen, advertentieteksten aanpassen, enz.) zonder dat deze live komen te staan en dus de resultaten van de actieve campaigns beïnvloeden. Vervolgens kan je opteren om het concept effectief door te voeren naar de oorspronkelijke campagne ofwel om ermee te experimenteren, zie volgend punt. Visueel ziet het er volgt uit :

adwords testen campagnes

Concepten zijn handig als er meerdere partijen (zoals collega’s & externe marketingagency’s) werken op 1 SEA account en je supervisie wil houden door pas deze concepten door te voeren na jouw fiat. Maar eigenlijk bestond deze mogelijkheid al met de Google editor tool.

AdWords Experimenten

Het wordt pas echt interessant als je van het Concept een Experiment maakt. Hiermee kan je in de tijd en in het ‘echt’ controleren welke gevolgen de wijzigingen zouden hebben op de zonder dat het een effect heeft op de echte. Geef je experiment een naam, vul de start- en einddatum in en vermeld de experimentgroep. Dit is % van het budget van de campagne dat is toegewezen aan het experiment en het % advertentieveilingen waaraan het experiment kan deelnemen. Geef je bijvoorbeeld 50% op, dan kan je een goede A/B-testing creëren en zal Google tijdens de zoekwoord-veiling de bestaande campagne en het experiment netjes afwisselen.

adwords experiment

Testen

Eens je een experiment hebt opgestart, kan je (na 24 uur toch) in het dashboard overzichtelijk zien wat de resultaten van je test zijn ten opzichte van de echte campagne. Scoort de test na de testperiode beter, dan volstaat het om eenvoudig weg op de knop ’toepassen’ te klikken om het experiment live te zetten.

SEA dashboard

 

De vernieuwde AdWords testomgeving wordt in deze video haarfijn uitgelegd. Na de AdWords update met 4 topadvertenties, is deze vernieuwde functie een must voor elke AdWordsspecialist.

 

Niet helemaal zeker of jouw AdWords-campagnes wel goed lopen ? Laat het ons weten en we controleren ze gratis voor u !

Plaats een reactie