Hoe optimaliseer je je Google Ads?

Op het internet, en dan vooral op Google, kan je tegenwoordig alles terugvinden. Iedereen gebruikt het wel bijna dagelijks. Tussen je zoekresultaten zie je ook altijd een aantal gesponsorde advertenties. Het zal je niet verbazen dat die daar niet zonder reden staan. Door te betalen kunnen bedrijven bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Dat verhoogt natuurlijk de kans dat er ook daadwerkelijk op geklikt wordt, en dat zorgt er ook dat de click-through-rate van de website toeneemt. Lijkt dit ook interessant voor jouw bedrijf? Geen nood, iedereen kan gebruik maken van deze zogenaamde Google Ads. De eerste stap hiervoor is om aan de slag te gaan met Google Ads. Met die tool kan je eenvoudig Google advertenties opzetten.

Wil je jouw Google Ads echt optimaliseren zodat er ook kliks uit voortkomen? Dan geven we je hieronder enkele tips waar je zeker op moet letten. Aan de hand van die tips kan je Google Ads optimaliseren.

Tip 1: kies het juiste zoekwoord en matchtype om je Google Ads te optimaliseren

Om je Google Ads te optimaliseren is het eerst en vooral belangrijk om de juiste zoekwoorden en matchtypes te kiezen. Wanneer je campagne al een tijdje online staat, is het slim om te bekijken op basis van welke zoekopdrachten Google je advertentie toont. Google Ads geeft je verschillende matchtypes om te bepalen hoe exact je zoekwoorden gevolgd zullen worden.

  • Broad match keywords (brede zoekwoorden): dit houdt in dat jouw advertentie altijd getoond zal worden bij zoekopdrachten die jouw zoekwoord bevatten, ongeacht van hoe breed de zoekopdracht is. Nemen we een voorbeeld aan Online Marketing Monkey zelf, dan zullen we waarschijnlijk opteren voor een zoekwoord als online marketing. We kunnen dan met een broad match keyword gevonden worden op zoekopdrachten zoals ‘online marketing bureau brugge’, ‘online marketing cursus’, ‘online marketing blog’, etc.
  • Phrase match keywords (woordgroepen): dit houdt in dat jouw advertentie altijd getoond zal worden bij zoekopdrachten die exact dezelfde woordgroepen bevatten als jouw zoekwoord of variaties hierop. Nemen we weer het voorbeeld van ons bureau, dan zullen we kiezen voor een zoekwoord als marketing bureau. We kunnen dan gevonden worden op ‘marketing bureau west-Vlaanderen’, ‘online marketing bureau brugge’, etc.
  • Exact match keywords (exacte zoekwoorden): dit houdt in dat jouw advertentie altijd getoond zal worden bij zoekopdrachten die exact jouw zoekwoord bevatten of een sterke variant zijn van deze term.

Wanneer je Google Ads zelf laat kiezen dan zal deze SEA-tool zoekwoorden altijd zo breed mogelijk instellen. Dat zorgt er natuurlijk voor dat jouw advertentie tussen een groot aantal zoekresultaten verschijnt. Je loopt dan ook het risico dat jouw advertentie getoond wordt tussen zoekresultaten die eigenlijk helemaal niet zo relevant zijn. En dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk vermijden. Het is daarom belangrijk om zelf in te stellen welke matchtype het beste past voor jouw zoekwoorden.

Daarnaast kan je via Google Analytics enorm veel statistieken en interessante informatie vinden over je website. Je ziet er ook welke zoekopdrachten geleid hebben tot kliks op je advertentie en dus ook je website. Zo kom je dus te weten welke zoekwoorden je Google Ads optimaliseren.

Tip 2: gebruik uitsluitingszoekwoorden

Onze tweede tip om je Google Ads te optimaliseren is om ervoor te zorgen dat niet relevante zoekopdrachten leiden tot het tonen van je advertentie. Hier win je namelijk niets mee. Door negatieve zoekwoorden, zoekwoorden die niet passen bij je advertentie, toe te voegen aan de uitsluitingszoekwoorden zorg je ervoor dat je advertentie alleen maar bij relevante zoekopdrachten getoond worden.

Tip 3: adverteer lokaal

Bij het instellen van je Google Ads campagne kan je ook kiezen om geografische zaken toe te voegen. Hiermee bepaal je waar je advertentie te zien is. Je kan zo ver gaan als je wil, van internationaal tot zeer lokaal. Voeg specifieke landen, gebieden, regio’s, steden of aangepaste gebieden toe aan je advertenties en kies zelf waar je advertentie getoond wordt.

Stel je voor: we zijn een meubelwinkel in Blankenberge en verkopen onze producten aan mensen in een straal van 30 km rond Blankenberge. Dan kunnen we dit instellen met Google Ads. Hiermee kies je dus perfect in welke regio je advertentie getoond moet worden en waar niet. Zo voorkom je waste.

Tip 4: wanneer krijg je de meeste kliks?

Ben je benieuwd wanneer jouw advertentie de meeste kliks verkrijgt? Of wanneer het conversiepercentage het hoogst ligt? Dan kom je dit gemakkelijk te weten via Google Ads. Om je Google Ads te optimaliseren kan je het budget op een bepaalde dag verhogen of er zelfs voor kiezen om op bepaalde dagen je advertentie niet te tonen. Elke dag krijgt zijn eigen cijfer. Door een cijfer wel of niet te vermelden, bepaal je welke dag je advertentie zichtbaar is.

Tip 5: integreer je merknaam

Het gebeurt steeds vaker dat concurrenten op je merknaam bieden omdat ze op deze manier boven jou komen te staan in de zoekresultaten. Aangezien jij natuurlijk beter scoort in de organische zoekopdrachten moeten ze gaan inspelen op de advertenties. Het is dus belangrijk om steeds in het oog te houden of een concurrent jouw eerste plaats probeert in te nemen. Bied daarom zelf ook steeds op je merknaam. Dit zorgt ervoor dat je zowel organisch als betalend op de eerste plaats in Google staat.

Tip 6: maak gebruik van de Google Ads extensies

Dankzij de extensies van Google Ads krijg je de optie om nog meer relevante informatie aan je campagne toe te voegen. Zo val je nog meer op tussen de gesponsorde resultaten, verhoog je de kansen op een waardevolle klik en kan je je Google Ads optimaliseren. Er zijn verschillende soorten extensies:

  • Telefoonnummer: door je telefoonnummer toe te voegen aan je advertenties zorg je ervoor dat klanten in 1 klik je bedrijf kunnen bereiken.
  • Sitelinks: via sitelinks kan je meer rechtstreekse links naar je website plaatsen. Sommige bezoekers willen het liefst direct het product zien terwijl anderen eerst contact opnemen. Hiermee kan je onder je advertentie zeker mee inspelen. Daarnaast kan je ook nog een extra woordje uitleg geven bij de sitelinks.
  • Structured snippet extension: hiermee kan je enkele features in de kijker zetten in je advertentie. Dit kan gaan van diensten of producten tot merken en meer.
  • Callouts: dankzij de callouts kan je je advertentie uitbreiden met enkele van je eigen USP’s. Hierdoor laat je je bedrijf nog meer opvallen tussen de andere campagnes.

Natuurlijk moet je de prestaties van je extensies ook tijdig evalueren en bijsturen. Het is namelijk noodzakelijk dat ze een positief effect hebben bij je advertenties om je Google Ads te optimaliseren.

Tip 7: verlies je resultaten niet uit het oog

Het is niet omdat je veel kliks en extra bezoekers verkrijgt dat je omzet zal stijgen. Als je bijvoorbeeld 1000 extra bezoekers telt maar bijvoorbeeld een lagere omzet dan zie je meteen dat je jouw Google Ads zal moeten optimaliseren.

Start altijd met het bepalen van je doelstellingen voor Google Ads en houd steeds alle gegevens bij, ook de cijfers van de resultaten voor de start van de advertenties. Probeer jezelf in de schoenen van de bezoeker te plaatsen en bekijk je website op een kritische manier. Jij kent je bedrijf het beste en hebt heel wat voorkennis. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat je misschien door het bos de bomen niet ziet. Verplaats je dus in de bezoeker die jou nog niet kent en lees je website eens door vanuit zijn/haar perspectief. Zo kan je je website alvast verbeteren.

Check ook meteen of je website mobielvriendelijk is. Dit is erg belangrijk aangezien er steeds vaker mensen websites bezoeken via de smartphone. Daarnaast kan je dit ook testen via de Mobile Friendly test van Google. Voor een bezoeker moet het namelijk meteen duidelijk zijn hoe hij/zij contact met je kan opnemen. Op basis van deze zaken kan je ook je Google Ads optimaliseren.

adwords advertenties

Google Ads optimaliseren: aanbevelingen schrijven

Om je Google Ads te optimaliseren, is het ook belangrijk om de tekst van je advertentie te verbeteren. We geven je hieronder enkele tips.

  • Val op.
  • Zorg dat er klantbeoordelingen te zien zijn of vermeld worden.
  • Vermeld de zoekwoorden in de titel en de URL.
  • Vertel in advertentie regel 1 hoe de klant geholpen wordt door uw aanbod.
  • Vermeld in regel 2 uw voordelen & aanbiedingen = uw USP’s = unique selling propositions:
    • waarom moet ik uw ad lezen ?
    • waarom zou ik dit geloven ?
    • gratis verzending ? free gadgets ? snelle levering ?
  • Het is absoluut niet verboden humor in de ads te leggen.
  • Vermeld specifieke prijzen waar het zinvol is.
  • Speel in op de actualiteit.
  • Wees voorzichtig met het gebruik van uitroeptekens.
  • Leg de nadruk op Bepaalde Woorden door de Eerste Letters in Hoofdletter te zetten.
  • Vermeld concrete getallen & feiten.
  • Doe wat je beloofd.
  • Wees duidelijk, to the point, schrijf wat uw toekomstige klanten interesseert.
  • You can’t please everybody: schrijf voor uw potentiële klanten, niet voor iedereen.
  • Test !