Betekenis van de SEO-term Amazon SEO

Amazon SEO

Bij Amazon SEO ga je de SEO optimaliseren van de productpagina’s van Amazon om beter gevonden te worden. Om het begrip Amazon SEO uit te leggen is het belangrijk om eerst te weten wat Amazon is.

Wat is Amazon?

Amazon is een Amerikaanse keten die zich focust op het online verkopen van tal van artikelen zoals boeken, kleding, speelgoed en nog veel meer. Het werd opgericht in 1994 door Jeffrey Preston Bezos. Vroeg was de webshop van Amazon enkel toegankelijk in Amerika en hadden inwoners van andere landen niet de mogelijkheid om te bestellen. Momenteel heeft Amazon tal van internationale vestigingen zoals in het Verenigd Koninkrijk, Japan, Nederland en Italië.

Als bedrijf heb je de mogelijkheid om je producten aan te bieden via de webshop van Amazon. Dit kan je doen door een seller-account of vendor-account op te starten. Het verschil? Bij een seller-account verkoop je zelf direct aan de klant. Hierbij betaal je een maandelijkse fee van 39 euro per maand. Bij een vendor-account gaat Amazon de producten bij jou inkopen en voor haar eigen rekening verkopen aan de klant. Dit soort account kan je alleen maar krijgen wanneer Amazon je hiervoor uitnodigt.

Wat is Amazon SEO?

Wanneer je aan Amazon SEO doet dan optimaliseer je je eigen productpagina’s om hoger te ranken in de zoekresultaten van Amazon. Het doel hiervan is om het aantal conversies te verhogen namelijk het aantal transacties en de omzet te doen stijgen. Als je op zoek bent naar een bepaald product op Amazon dan worden de zoekresultaten, net zoals in Google, gerangschikt. Ze tonen je het beste aanbod van Amazon op basis van jouw zoekopdracht. Bovenaan zie je vaak eerst de advertenties staan van de verkopers die betalen om bovenaan de zoekresultaten te staan (SEA). Als je de verkoop van je producten meteen een boost wilt geven en hier een bedrag voor betaald, dan kom je direct bovenaan de staan.

Bij Amazon SEO optimaliseer je je eigen productpagina’s om op langere termijn succes te hebben. Net zoals bij optimaliseren voor Google zal je ook hier wat meer tijd en werk insteken. Maar uiteindelijk loont dit beter en langer dan betaalde advertenties.

Algoritme van Amazon SEO

Het algoritme van Amazon (A9) richt zich vooral op het tonen van het beste item waarbij de kans het grootst is op een aankoop. Wanneer bezoekers op de webshop van Amazon terechtkomen dan is de zoekintentie natuurlijk om iets te kopen. Net zoals Google gebruik Amazon verschillende rankingfactoren om de zoekopdrachten te rangschikken. Het is dus mogelijk om je productpagina’s te optimaliseren zodat je hoger rankt binnen de Amazon SEO resultaten.

Klanten vinden items op Amazon via hun zoekopdracht in de zoekbalk. Je optimaliseer je productpagina dus het best met relevante zoekwoorden. Dit doe je aan de hand van een zoekwoorden onderzoek. Waarom raden we je aan om een Amazon zoekwoorden onderzoek te doen?

  • Breng alle relevante zoekwoorden die te maken hebben met je product in kaart.
  • Krijg een duidelijk beeld van hoe vaak mensen effectief naar je product zoeken.
  • Krijg een duidelijk beeld van de potentie dat jouw product heeft als het op Amazon verkocht wordt.
  • Verkrijg inzichten in welke zoekwoorden concurrenten gebruiken voor een gelijkaardig product.

Maar welke zaken kan je het best aanpakken om aan Amazon SEO te doen?

Amazon SEO: hoe doe je dat?

Wil je de click-through-rate en de conversieratio van jouw productpagina’s verhogen? Dan kan dat door de volgende zaken op je productpagina te optimaliseren!

Titel

We starten met het optimaliseren van de titel van je productpagina. Hieronder lijsten we 6 tips om rekening te houden bij Amazon SEO.

  • Zorg er steeds voor dat je de titel start met een hoofdletter.
  • Gebruik cijfers in plaats van getallen voluit te schrijven.
  • Geef op een duidelijke manier de hoeveelheid aan.
  • Plaats de merknaam in de titel.
  • Zorg ervoor dat de titel niet langer is dan 200 tekens.
  • Plaats geen verkooppraatje in de titel.
  • Plaats het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel.

Merk

Het is belangrijk om je te onderscheiden van je concurrenten. Dit kan door gebruik te maken van een uniek symbool, een unieke naam of een uniek handelsmerk. Je moet je niet enkel als verkoper onderscheiden. Maak gebruik van een originele naam om ook je producten te onderscheiden.

Fabrikant

Probeer duidelijk te omschrijven wie de fabrikant is van het product. Dit kan je doen door een kort en bondig tekstje te schrijven waarin je dieper ingaat over de persoon die het product gemaakt heeft.  

Amazon back-end zoekwoorden

De zoekwoorden in de back-end van Amazon zijn de zoekwoorden die enkel gebruikt worden in de back-end van het Amazon-account van de verkoper. Je kan dit vergelijken met de HTML-tag die je optimaliseert voor de zoekmachine. Door deze zoekwoorden te gebruiken, geef je Amazon meer informatie over het product zonder dat de klant deze zoekwoorden ziet.

Opsommingstekens + highlights

Naast de voorgaande zaken is het ook belangrijk om opsommingstekens/ highlights te gebruiken om de Amazon SEO te verbeteren. Hieronder lijsten we enkele belangrijke kenmerken op van opsommingstekens:

  • Probeer de belangrijkste kenmerken en voordelen van het product met opsommingstekens in kaart te brengen.
  • Gebruik maximaal 200 tekens per opsommingstekst.
  • Vermeld maar 1 voordeel per opsommingsteken om de leesbaarheid te vergroten.
  • Probeer steeds de functies te verbinden met een voordeel voor de klant.
  • Via het mobiel overzicht zie je enkel de 3 eerste opsommingstekens. Plaats jouw USP’s steeds aan het begin van de lijst.

Productomschrijving

Om de Amazon SEO van je productpagina’s te optimaliseren, moet je ook rekening houden met je productomschrijvingen. Om een duidelijke omschrijving op te stellen plaats je hierin de kenmerken van je product zoals maat, stijl en gebruik van het product. Zorg er steeds voor dat de omschrijving goed leesbaar blijft door opsommingstekens of nummering te gebruiken. We raden je ook aan je belangrijkste zoekwoorden (uit het Amazon zoekwoorden onderzoek) te gebruiken in dit kort tekstje. Dit zorgt ervoor dat de kans groter wordt dat je gevonden wordt in de zoekresultaten. Er zijn wel een aantal zaken die we je afraden om in de productomschrijving te plaatsen:

  • E-mailadres
  • URL’s van websites
  • Informatie over andere producten
  • Bedrijfsinformatie
  • Naam van de verkoper
  • Verkooppraatjes

Afbeeldingen

Naast de titel en productomschrijvingen zijn afbeelding natuurlijk ook heel belangrijk. Mensen willen natuurlijk weten wat ze kopen maar je kan afbeeldingen ook meer informatie geven door bijvoorbeeld de alt-tekst aan te vullen. Door deze tekst in te vullen geef je niet alleen klanten maar ook de zoekmachine van Amazon meer uitleg over wat er op de afbeelding staat. Plaats je hierin ook nog je belangrijkste zoekwoord? Dan scoor je dubbel!

Daarnaast geven we je ook nog even enkele tips om de meest geschikte foto’s voor Amazon te maken.

  • Maak professionele foto’s van je producten. Dit doe je door je producten steeds zo simpel en duidelijk mogelijk te fotograferen. Kies voor een neutrale achtergrond, liefst wit, en plaats je product hiervoor.
  • Maak meerdere foto’s waarin je het volledige product toont. Dit doe je door een foto te maken van de voorkant, zijkant, achterkant, onderkant of zelfs tijdens gebruik te maken.
  • Zorg ervoor dat de afbeelding steeds van hoge kwaliteit is. Hierdoor geef je de bezoeker de kans om in te zoomen op de foto en bepaalde kenmerken van het product te ontdekken.
  • Kies voor een goede uitgelichte afbeelding. Deze afbeelding wordt door Amazon in de zoekresultaten getoond.

Reviews

Als laatste zijn reviews ook zeer belangrijk voor Amazon SEO. Door de jaren heen is het moeilijker geworden om op een eerlijke manier te bepalen wie nu echt het beste is binnen een categorie. Amazon kan dit doen aan de hand van reviews. Hoe meer positieve feedback je krijgt, hoe beter je in de zoekresultaten zal scoren. Heb je veel positieve reviews? Dan zal Amazon je uitlichten als ‘bestseller’. Hoe zorg je voor een positieve review?

  • Zorg ervoor dat je product doet wat je belooft. Niets wordt harder afgestraft dan een verkoper die oneerlijke praktijken doorvoert.
  • Zorg ervoor dat de klantservice van uitstekende kwaliteit is. Hoe doe je dit? Simpel, zorg ervoor dat klant zijn pakketje op tijd krijgt, het juiste pakketje krijgt en houd hem/haar op de hoogte van eventuele veranderingen.
  • Zorg ervoor dat de productomschrijving en de afbeelding met elkaar overeenkomen. Anders kan je een hoop verwarde klanten over de vloer krijgen.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA