Betekenis SEO-term ASO

ASO (App Store Optimization)

ASO staat voor App Store Optimization. Dit omvat het proces waarbij je de zichtbaarheid van je applicatie in de app stores gaat verbeteren en het aantal app-conversies gaat verhogen. De belangrijkste app stores zijn momenteel App Store voor iOS en Google Play voor Android.

Naast een hogere ranking in de zoekresultaten van de app stores, richt ASO zich ook op het verhogen van de click-through rate (CTR). Dit betekent dat je geïnteresseerden moet overtuigen om daadwerkelijk te klikken om de app te ontdekken. Dit kan je doen door je naam, titel, icoon, etc. te optimaliseren.

Zodra mensen doorklikken naar je app store listing pagina moet je er natuurlijk ook nog voor zorgen dat ze je app downloaden of aankopen. Dit wordt ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) genoemd.

Verschil tussen ASO en SEO

ASO wordt vaak gezien als app store SEO. Ze hebben beiden enkele overeenkomsten zoals het optimaliseren voor een bepaald zoekwoord, backlinking en conversieoptimalisatie. Toch zijn er wel degelijke enkele verschillen. Het verschil zit in de rankingfactoren. Daarnaast wordt ASO gebruikt voor mobiele apps terwijl SEO gebruikt wordt voor websites.

De lijst met SEO-factoren voor een website omvat meer dan 100 aspect en de lijst blijft zich uitbreiden. Je kan de belangrijkste elementen terugvinden in onze SEO-tabel. Het aantal rankingfactoren bij ASO is heel wat minder.

Belang van ASO

In de Apple App Store en de Google Play Store zijn er momenteel meer dan 5 miljoen apps te downloaden. Dus jouw app zal zeker te maken krijgen met veel zware concurrentie.

Het belangrijkste doel van App Store Optimization is om het aantal downloads en het aantal trouwe gebruikers te verhogen. De eerste stap is dus om je app gemakkelijk vindbaar te maken voor de juiste personen. Maar hoe doe je dit? Om te begrijpen hoe je de organische groei van je app kan stimuleren is het belangrijk om te ontdekken hoe mensen apps zoeken en vinden.

Hoe vinden en downloaden gebruikers mobiele apps?

Mensen zijn meest op zoek naar een specifieke app binnen de app stores. Maar liefst 70% van de gebruikers gebruikt de zoekfunctie om nieuwe apps te vinden. Daarnaast gebeurt 65% van alle downloads meteen na de zoekopdracht. Het is dus meteen duidelijk dat het zoeken naar apps de meest voorkomende methode is om nieuwe apps te vinden.

Hoe hoger je app in de zoekresultaten staat, hoe relevanter deze is voor de gebruikers. Daarnaast krijgen hoger gerangschikte meer downloads aangezien mensen niet te ver door de zoekresultaten scrollen. Het bereiken van een toppositie is cruciaal voor het succes van je app.

Door tijd te investeren in ASO zorg je ervoor dat dit het geheime wapen wordt voor de groei van je app. Het levert lange termijn resultaten op. Ben je benieuwd naar andere voordelen van ASO?

Voordelen van ASO

De meeste gebruikers vinden bepaalde apps door te zoeken in de app stores. Daarom is App Store Optimization een ware must wanneer je je app wil tonen aan de juiste gebruikers. Het optimaliseren van je app is zelfs de meest effectieve marketingstrategie voor mobiele apps en games. Maar welke voordelen brengt dit met zich mee?

  • Meer zichtbaarheid: mensen kunnen je app niet downloaden en gebruiken als ze de app in eerste instantie niet vinden. Hoe geweldig je app ook is, als de app niet gemakkelijk te vinden is dan bereik je hier verder niet meer. Zorg er dus voor dat al je hard werk niet voor niks is en optimaliseer.
  • Hoogwaardige en relevante gebruikers: je app mag ook niet alleen gevonden worden, de juiste gebruikers zullen je app wel degelijk downloaden. Door App Store Optimalisatie in te schakelen zorg je ervoor dat je de juiste gebruikers naar je app brengt met relevante zoekwoorden.
  • Downloads verhogen: een goede strategie zal het aantal downloads een boost geven. Als mensen op zoek gaan naar een app, die aan bepaalde zoekwoorden is gelinkt, zullen ze die van jou dus vinden. Monitor, evalueer en update regelmatig om je inspanning succesvol te laten zijn.
  • Kosten besparen: dankzij ASO bespaar je kosten en zorg je voor een continue groei. Je hoeft geen geld uit te geven aan advertenties maar je zorgt ervoor dat de content geoptimaliseerd is.
  • Omzet en conversies verhogen: er zijn verschillende manieren om met je app geld te verdienen namelijk in-app advertenties, in-app aankopen en abonnementsmodellen. Hierdoor besluiten app-developers in de meeste gevallen om advertenties in de app aan te bieden om dus meer gebruikers en inkomsten binnen te halen. Maar als je app store listing pagina niet tot de gebruiker raakt, dan heeft het geen nut.
  • Wereldwijd publiek: door je app beschikbaar te stellen in verschillende talen (lokalisatie) zorg je ervoor dat je gebruikers van over de volledige wereld target. ASO kan je helpen om een wereldwijd publiek te bereiken.

Hoe werkt ASO?

Nu je weet waar je jouw app wilt publiceren is het tijd om aan de slag te gaan met ASO! Het is tijd om je de pagina van je app te gaan optimaliseren. Aan de hand van deze stappen zal het meteen veel sneller gaan.

1. Strategie opstellen

Doe een onderzoek en leer de markt waarin je terechtkomt op voorhand kennen. Het is cruciaal om je gebruikers te begrijpen en te kennen zodat je deze inzichten kan gebruiken als voorbereiding. Deze kennis ga je later kunnen omzetten in de beschikbare informatie voor de gebruikers. Welke zoekwoorden gebruiken ze? Welke taal spreken ze? Zodra je alle informatie hebt, kan je verder met de volgende stap.

2. Kies de naam van je app

De naam van je app is het eerste wat de gebruiker te zien krijgt. Daarom is het belangrijk om je naam zo verstandig mogelijk te kiezen. Zorg voor een aantrekkelijke en unieke naam die relevant is voor je app maar ook gemakkelijk leesbaar. Heb je een aantrekkelijke naam? Dan zullen gebruikers hem onthouden en gemakkelijker herkennen. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je maar een beperkt aantal karakters beschikbaar hebt. Zorg er ook voor dat je een zoekwoord in de naam van je app plaats. Ze hebben namelijk een sterke invloed.

Volg deze checklist om de naam of titel van je app te kiezen:

  • Relevant voor je app
  • Gemakkelijk leesbaar
  • Uniek
  • 50 tekens lang op Google Play
  • 30 tekens lang op App Store

3. Zoekwoorden onderzoek voor je app

In de derde stap is het belangrijk om na te gaan via welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Vergeet niet dat een zoekwoord een woord of een zin is die mensen gebruiken. Benieuwd hoe je een goed zoekwoorden onderzoek opstelt? Dan lees je alles in onze whitepaper!

Er bestaan heel wat App Store Optimization tools die je kunnen helpen bij het vinden van een groep zoekwoorden. App Radar is één van de meest uitgebreide tools op de markt. Dankzij het gemakkelijke interface kan je zoekwoorden volgen, analyseren en AI-aanbevelingen krijgen. Zo kan jij jouw app store ranking verbeteren.

4. Beschrijving opstellen

De beschrijving van de app is een ander essentieel onderdeel van de metadata van jouw app. Het geeft gebruikers informatie over wat je app gaat en geeft een overzicht van de belangrijkste functies. Daarnaast is deze beschrijving niet alleen relevant voor de gebruikers maar ook voor het algoritme van de app stores.

Dit is vooral belangrijk voor Google Play aangezien dit een van de belangrijkste plaatsen is waar Google de zoekwoorden vindt om de resultaten te rangschikken. Dat wil niet zeggen dat je alleen hier je zoekwoorden kan plaatsen. Probeer dus je zoekwoorden op een natuurlijke manier in zinnen te verwerken. Zo is jouw beschrijving aantrekkelijk voor zowel de gebruikers als het algoritme.

Apple daarentegen indexeert geen zoekwoorden uit de beschrijving van je app. Maar dit betekent niet dat je metadataveld moet negeren. Je kan het namelijk nog steeds de kans nemen om mensen de voordelen en waarde van je app te leren kennen.

Volg deze checklist om de een goede beschrijving voor je app te maken:

  • Informatieve beschrijving met voordelen en functies
  • Gemakkelijk te begrijpen
  • Duidelijk gestructureerd (opsommingstekens, emoji’s, etc.)
  • Bevat zoekwoorden
  • Maximum 4000 tekens lang

5. De juiste app icoon

Nu je de basis kent van welke tekstelement de zichtbaarheid van je app vergroot is het tijd om naar de volgende elementen te kijken: de visuals.

Het icoontje van je app trekt heel wat aandacht en is een van de belangrijkste redenen waarom mensen op een zoekresultaat klikken. Men beschouwt het als een cruciaal element van App Store Optimization. Denk bij het ontwerpen van je icoon aan waar je app over gaat en hoe je dit visueel kan overbrengen. Is jouw app of spel speels? Dan moet ook jouw icoon dit weergeven.

Less is more. Vermijd dus te veel elementen of tekst in je pictogram. Een goede manier om te testen wat jouw doelgroep werkt is met A/B-testing. Maak meerdere versies van het icoontje en test welke versie de gebruikers kiezen. Welke versie krijgt de meeste kliks? Deze versie maak je dan officieel het icoon van je applicatie.

6. Screenshots en video’s

Als de gebruiker eenmaal gelokt hebt tot je pagina, moet je ze overtuigen om je app te downloaden. Screenshots en video’s hebben misschien geen directe invloed op de ranking toch spelen ze een grote rol om conversies te krijgen. En dit is wel een factor van ASO.

Screenshots en video’s van je app geven je de mogelijkheid om de functionaliteit van je app of mobiele game te tonen. Maak dus gebruik van ze om de beste delen van je app te laten zien. Ongeveer 50% van de mensen baseert de beslissing of ze een app downloaden op basis van de eerste indruk. Houd dus rekening met de manier waarop je je beelden ontwerpt.

7. Toepassen van lokalisatie

Nu de app list en visuals klaar zijn is het tijd om over te schakelen naar de volgende stap. Als je jouw app of game wereldwijd wilt beschikbaar stellen moet je deze aanpassen om aantrekkelijk te zijn voor de doelgroep. Dit wordt lokalisatie genoemd. Dit betekent niet dat je vanaf nul moet beginnen indien je alles in het Nederlands hebt geplaatst. Je kan bestaande metadata, zoekwoorden of screenshots gebruiken en vertalen.

Dankzij de tool ASO van App Radar kan je met enkele klikken lokalisaties toevoegen en bijwerken. Maar waarom is lokalisatie zo belangrijk? Dankzij lokalisatie kan je de zichtbaarheid van je app stores verbeteren en het bereik van je apps vergroten. Je stelt nu in principe enkel je app beschikbaar voor gebruikers die dezelfde moedertaal hebben. Door je app aan een breder publiek te presenteren krijg je meer downloads en inkomsten.

8. Beoordelingen van de app

Feedback van je gebruikers is een integraal onderdeel van ASO. Beide stores houden rekening met de beoordelingen die gebruikers achterlaten bij de app. Hoe beter de beoordeling, hoe relevanter de app wordt beschouwd en hoe hoger ze in de zoekresultaten verschijnen.

Bovendien leest 80% van de mobiele gebruikers minstens één beoordeling voordat ze een app downloaden. Het is dus essentieel om ook te reageren op reviews. Zo laat je je gebruikers weten dat je feedback serieus neemt en rekening met hen houdt. Probeer gebruikers dus aan te moedigen in de app zelf om een reactie na te laten. Maar wees voorzichtig! Je kan namelijk bestraft worden wanneer je dit te hard aanpakt.

Rankingfactoren app stores

De Apple App Store en Google Play Store gebruiken geavanceerde algoritmen om haar zoekresultaten te sorteren. De exacte informatie is niet beschikbaar maar toch is het mogelijk om enkele factoren af te leiden van de invloed.

Apple App Store rankingfactoren:

  • Naam van de app
  • Url van de app
  • Ondertitel van de app
  • Zoekwoordenveld
  • In-app aankopen
  • Beoordelingen
  • Updates
  • Downloads en engagement
  • Enkele verborgen factoren

Google Play Store rankingfactoren:

  • Titel van de app
  • Korte beschrijving
  • Lange beschrijving
  • In-app aankopen
  • Beoordelingen
  • Updates
  • Downloads en engagement
  • Enkele verborgen factoren

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA