google

Google: waar zou het bang van zijn ?

1 november 2013

Of we nu willen of niet, als online marketeers hebben we voortdurend te maken met Google: zoekmachine optimalisatie, AdWords, Gmail, Google+, YouTube, G-Maps, Blogger, Chrome, binnenkort ook G-Glass, ect ect. Fantastische tools en ondertussen bijna onmisbaar voor elke SEOer. Maar tegelijkertijd hebben we er ook wel een beetje schrik van. Want ze voeren, zonder enige vorm van overleg, voortdurend wijzigingen door; ze zijn voor de meeste onder ons gewoon niet bereikbaar of aanspreekbaar. En dat is toch op zijn zachtst gezegd best wel “scary”, zeker omdat de online marketing van de meeste bedrijven quasi volledig afhankelijk is van de zoekmachine.

Nu het Halloween is, lijkt het ons een geschikt moment om de rollen eens om te draaien: waar zou Google nu schrik van hebben ? Hieronder haar 4 grootste nachtmerries van het moment.

1. Dalende AdWords inkomsten

Meer dan 80% van Google’s inkomsten worden gegenereerd door AdWords. Al meer dan 10 jaar zorgt de search advertising voor stijgende inkomsten. Maar de groei vertraagt en de machine begint wat te sputteren.

Deze grafiek toont de groei van de winst per kwartaal. Sinds 2013 is de groei dalende. Dat komt vooral omdat steeds meer mensen mobiel surfen en daar is momenteel voor de firma minder geld te verdienen. Een mobiele advertentie kost niet alleen minder dan een desktop ad, het converteert bovendien ook beduidend slechter. Er is gewoon minder plaats voor advertenties op tablets en zeker op smart phones. Deze problematiek heeft er hoogste aandacht. Maar een echt goede oplossing heeft het voor als nog niet gevonden.

2. Facebook

Het kan best zijn dat Facebook ooit gaat domineren op vlak van ‘zoeken’. Op vlak van ‘social’ domineert Facebook Google al. Het grote voordeel van Facebook ten opzichte van de zoekmachine is dat mensen op Facebook inloggen en erop blijven. Het is een platform waar mensen héél veel tijd op spenderen. Google daartegenover is slechts een tool waar we op zoek gaan naar snelle antwoorden; u zoekt er iets en daarna bent u direct weer weg. Om het cru te stellen: hoe sneller u er iets vindt, hoe beter u de service ervaart én hoe sneller u ook weer weg bent. Dat is best wel ironisch voor een firma waarvan meer dan 80% van de inkomsten uit … search komt.

Het beseft het probleem maar al te goed en probeert er oplossingen voor te vinden, zoals Google+ , ‘Bedoelde u’, ‘Afbeeldingen van ‘ en ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan’ (zie afbeelding hieronder) , om surfers toch maar langer op haar tools te houden. Of dat genoeg is ? De toekomst zal het uitwijzen .

3. Is het plafond bereikt ?

De inkomsten van de zoekmachine-reus stijgen kwartaal na kwartaal, jaar na jaar. Elke keer weer leggen ze schitterende cijfers voor. Het heeft een enorm marktaandeel. Beleggers zijn ondertussen enkel maar goed nieuws gewoon.

Maar 1 ding is zeker: vroeg of laat zullen de resultaten tegenvallen. Er zal morgen of overmorgen een beter alternatief voor Google op de markt verschijnen. Wat gaan beleggers doen zodra het mindere cijfers voorlegt ? Op minder dan 10 jaar tijd is de koers per aandeel van $ 100 naar $ 1.000 gestegen. Het moet haar beleggers elke kwartaal weer verbazen, maar ze weten dat de stijging niet eeuwig kan blijven duren.

4. De Europese commissie

De search engine reus is geen al te grote vriend van de Europese commissie. Een aantal concurrenten, met Bing van Microsoft voorop, hebben een tijdje geleden al klacht tegen Google ingediend bij de EU. De zoekmachine-concurrenten beweren dat het de resultaten van haar eigen diensten bewust hoger plaatst in de search results, ten nadele van deze van Microsoft en co. Sinds 2011 is de Europese Commissie een onderzoek gestart en bekijkt het of de bedrijfsvoering wel conform is met de Europese concurrentieregels. Een minnelijke schikking is waarschijnlijk de oplossing. Wordt die niet gevonden, dan riskeert de zoek-machine een enorme boete, die kan oplopen tot 10% van de jaaromzet.

Wat kunnen we hiervan leren ?

We willen hier absoluut niet beweren dat Google binnenkort verdwenen is. Wat we willen zeggen is dat zelfs deze belangrijkste search engine gigant, net als elke andere firma, wel enkele kopzorgen heeft. De bovenstaande problemen indachtig, is het belangrijkste advies dat we hier willen geven : ‘do not put all your eggs in 1 basket’. Wed niet op 1 paard, maar diversifieer. Zorg er dus voor dat uw online bezoekers niet alleen via Google tools op uw site komen.