betalende links

update 06/01/16

Betalende links en Linkbuilding

 

Betalen voor backlinks: waarover gaat het precies?

Uw website zal beter in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo scoren als het veel relevante inkomende hyperlinks heeft. Betalende links zijn dan steeds verleidelijk om te proberen. Google redeneert dat sites met uitstekende content vanzelf backlinks krijgen van andere sites. Andere websites vinden uw site immers zo interessant, dat ze er uit eigen beweging naartoe linken. Zo kan dus het aantal externe hyperlinks van goede internetsites natuurlijk aangroeien. Iedereen die al met linkbuilding bezig is geweest, weet dat bovenstaande gemakkelijker gezegd is, dan gedaan gekregen in de praktijk. Daarom overwegen sommige sites deze inkomende links te kopen. Google is fel gekant tegen betalende links. Het wil dat sites op een natuurlijke manier hun backlinks verdienen. Links kopen is voor Google synoniem voor valsspelen. Ze doen er daarom ook alles aan om websites die links kopen ( en verkopen ) te bestraffen. Weet dat, als Google zeker weet dat u links koopt, uw website volledig uit haar zoekresultaten kan schrappen ! Daarmee zet een website dus zijn hele voortbestaan op het spel. De risico’s zijn dus niet te onderschatten.

Wat zijn betalende links ?

We moeten een onderscheid maken tussen zogenaamde “betalende links op zogenaamde webdirectories” en “betalende links van relevante kwaliteitssites”.

Betalende links van webdirectories

  • dit zijn vaak buitenlandse directories waar u voor bijvoorbeeld 25 dollar 100 backlinks terugkrijgt
  • ze hebben een erg lage relevantie omdat ze:
    • zelf quasi geen autoriteit of Page rank hebben (door hun duizenden uitgaande links)
    • meestal helemaal geen verband hebben met uw website (compleet verschillende content)
    • iedereen (uw concurrenten dus ook) hier hun link kunnen plaatsen
  • backlinks van dergelijke spammy sites kan Google met haar Penguin updates tegenwoordig al goed opsporen én bestraffen.
  • als uw site al geruime tijd slechts enkele externe links had, en er nu plots op enkele dagen tijd honderden nieuwe bij krijgt van dergelijke schimmige web-sites, reken maar dat Google dit opmerkt en bestraft.
  • inkomende links van dergelijke erg lage kwaliteitssites doen uw website dus alles behalve goed.

Betalende links van relevante kwaliteits websites

  • veronderstel u bezit een webblog over mode & fashion met pagerank 3
  • neem nu ook eens aan dat een online kledingwinkel u contacteert en vraagt om te backlinken naar zijn webshop
  • in ruil daarvoor krijgt een een vaste vergoeding van bijvoorbeeld 100 euro per jaar
  • we spreken hier dus ook over een betalende link, echter wel 1 met kwaliteit:
    • beide sites zijn relevant voor elkaar (beide gaan over kleding & mode)
    • de blog heeft een pagerank van 3
    • de meeste concurrenten van de webshop zullen geen link van die blog hebben
  • dergelijke betalende links zijn veel moeilijker of quasi niet op te sporen door Google; immers alleen de blog en shop weten het.
  • toch houdt zo’n betalende link van dergelijke relevante sites een groot gevaar in.
  • immers, als u uw linkbuilding strategie op deze manier betalend opbouwt, dan bent u erg afhankelijk van die andere verkopende sites:
    • wat gaat u doen als ze plots niet meer tevreden zijn met 100 euro, maar 1000 euro per jaar vragen ?
    • wat doet u als een concurrent het dubbele biedt en eist dat uw link verwijderd wordt ?
    • zo loopt u het risico dat uw met zorg opgebouwde SEO posities als een kaartenhuisje in elkaar storten.
    • daarom: zorg steeds voor goede content op uw site. Good content will be linked !

Wat zegt Google over betaalde links?

Matt Cutts, gewezen hoofd van Google’s webspam team, zegt dat ze heel zorgvuldig omgaan met het bestraffen van betalende links. Al hun zoekalgoritmen zijn hier rond opgebouwd. Bestraffen ze op een foute manier backlinks, dan komt niet alleen de gehele werking van Google in het gedrang, maar bestraffen ze uiteindelijk ook de Google gebruikers. De zoekmachinereus heeft er dus alle belang bij op een heel voorzichtige wijze om te gaan met vals positieve links.

Bekijk deze video wat Matt Cutts over deze problematiek al zei in 2013:

Een jaar later maakte Cutts volgende aanvullingen over paid links.

Webmasters weten maar al te goed dat kwaliteitslinks erg waardevol zijn om hoog te ranken. Anderzijds beseft Google dat ze betaalde backlinks kost wat kost moeten kunnen onderscheiden van natuurlijke. Deze problematiek blijft een grijze zone, want hoe & wanneer kan een zoekmachine bepalen of er voor een backlink betaald is of niet. Google zal niet in detail uitleggen hoe ze dat doen, maar onderstaande richtlijnen bieden toch al een zeker houvast:

  • Overduidelijke betaalde links : van websites die openlijk op hun site hyperlinks te koop aanbieden.
  • Maar wat als iemand niet betaalt in euros voor zo’n backlink, maar bijvoorbeeld een maaltijd schenkt ? Is dat dan ook een betaalde link ? Cutts vermeldt dat ze rekening houden met volgende aspecten:
    • Wat is de waarde van de return ? een gratis t-shirt, een broodjes-lunch of proefabonnement op een tijdschrift hebben een heel andere waarde dan een 10 gangen-menu in een 3 sterren restaurant of een betaalde vakantie.
    • Is de return een gift of enkel te leen gegeven ? Het is uiteraard een groot verschil als je een auto of een pc te leen krijgt om erover te bloggen (om het nadien door te sturen naar de volgende reviewer) dan dat het definitief geschonken wordt.
    • Wie is de doelgroep & intentie: een gratis proefabonnement hoeft normaal gezien niet de bedoeling om een link te ontvangen, maar wel een verkoop te realiseren na de test, ook al blogt/tweet/post de (tevreden) koper nadien over zijn aankoop door te linken naar de verkoper. Heel anders zijn internetsites die zeggen “geef een gratis smartphone en we schrijven een goed review met backlink”.
    • Is het een verrassing of te verwachten ? Ben je een filmrecensent, dan is het normaal (te verwachten) dat je films gratis mag bekijken. Maar krijgt diezelfde recensent nadien nog een gratis laptop, dan kan dat beschouwd worden als een verrassing.
    • De google guidelines voor search liggen eveneens in het verlengde van deze thematiek

Zo zegt Cutts het letterlijk:

Ons advies voor paid links

Wij adviseren om nooit te betalen voor links van andere internet-sites. De risico’s zijn gewoon te groot. Het budget dat u zou investeren in betalende links, kan u beter stoppen in creëren van goede site-content. Want we blijven herhalen: goede content krijgt vanzelf links. En deze links zijn gratis én risico vrij.