Bing uitgebreide tekstadvertentie

Bing breidt verder uit!

Bing, gevolgd door een hoop geruis en nog een aantal niet verder te definiëren piepgeluidjes. The sound of the nineties! Surfen deed je met behulp van zoekmachines als Lycos en AltaVista. Van tekstadvertenties zoals we ze nu kennen, was nog geen sprake. Lang nadat de herkenbare connectiegeluiden verdwenen waren, kwam Microsoft in 2009 met de eigen zoekmachine, Bing. Googlen was toen al meer dan een zoekmachine. Het was een werkwoord geworden. In deze blogpost staan we stil bij de recente wijziging in de uitgebreide tekstadvertenties van Bing.

Welke zoekmachines bestaan er?

Vooraleer we dieper ingaan op de nieuwe mogelijkheden van de uitgebreide tekstadvertenties in Bing, staan we even stil bij het grotere geheel. Hoewel Google qua aantal zoekopdrachten met kop en schouders boven de andere zoekmachines uitsteekt, zijn er nog een heleboel anderen.

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!
  • Baidu
  • Ask
  • AOL Search
  • DuckDuckGo
  • Yandex
  • Webcrawler
  • Search
  • Dogpile
  • Startpage Ixquick
  • Excite
  • Info.com
  • Lycos
  • Metaspider

Welk aandeel hebben deze zoekmachines?

België

Hierbij een overzicht van het aandeel in België van de drie belangrijkste zoekmachines in het derde kwartaal van 2018.

BelgiëDesktopSmartphoneTablet
Google89,97%99,17%97,96%
Bing7,89%0,26%0,80%
Yahoo!1,27%0,30%0,53%

Het is duidelijk. De Belgische internetgebruiker googelt erop los. Het gebruik van Bing dook opnieuw onder de 8% (van 8,47% naar 7,89%). Zoekopdrachten via smartphones bevinden zich al even op het huidige niveau. Op tablet daalde het marktaandeel van Google licht, maar ook daar is het heel duidelijk wie de grootste is. Verrassend genoeg gaan tabletgebruikers iets meer DuckDuckGo gebruiken om zaken op te zoeken dan Yahoo!.

Europa

EuropaDesktopSmartphoneTablet
Google87,14%97,06%93,57%
Bing5,90%0,34%3,16%
Yahoo!1,86%0,66%1,50%
Yandex3,45%1,53%0,89%

In Europa steeg het aantal Google zoekopdrachten op desktop/laptop. Bing heeft zoals je kan zien in Q3 van 2018 een marktaandeel van 5,9% op desktop.

Bing verliest dus wat van haar marktaandeel in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018. Dat belet hen niet om een update te lanceren van hun uitgebreide tekstadvertenties.

Bing tekstadvertenties

Bing heeft haar tekstadvertenties uitgebreid met:

  • Een bijkomende titellijn;
  • Een aanvullende beschrijving;
  • Iedere beschrijving kan nu tot wel 90 karakters bevatten.

Met de tekstadvertenties van Bing kan je nu dus tot drie titellijnen en twee beschrijving gebruiken. Waarbij je dus in niet minder dan 180 karakters de kans hebt om gebruikers te overtuigen om op jouw advertentie te klikken. Weet dat die tweede beschrijving soms niet getoond wordt. De belangrijkste informatie zet je daarom best in de eerste beschrijving.

Ieder titellijn bestaat uit maximaal 30 karakters. Houd er wel rekening mee dat de derde lijn niet altijd getoond wordt. Zet daarom voor alle zekerheid de belangrijkste informatie in de eerste twee lijnen. Of deze derde lijn getoond wordt, zal onder meer afhangen van het apparaat waarmee gesurfd wordt.

Het staat jou als adverteerder volledig vrij of je gebruik maakt van een bijkomende titellijn en aanvullende beschrijving.

Meer informatie over de uitgebreide tekstadvertenties van Bing, vind je hier

Wij wensen jullie alvast veel succes met het adverteren. Blijf onze blog volgen voor meer nieuwtjes en informatie rond SEO en SEA. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over ROAS bij Google Ads.