Bouncepercentage

Bouncepercentage

Bouncepercentage: hoe verbeteren in 9 stappen?

Het bouncepercentage van jouw website is het procentueel aantal bezoekers van slechts 1 pagina. De bezoeker verlaat dus jouw website, via die ene pagina waarop hij jouw site is binnengekomen, zonder andere pagina’s te bekijken. In het Engels wordt ook wel van “single page visit” gesproken, eigenlijk een perfecte omschrijving van de bouncerate.

De bouncerate wordt berekend door het aantal 1-pagina-bezoekers te delen door het totaal aantal bezoekers. De bouncerate geeft een indicatie of bezoekers vinden waarnaar ze op zoek zijn. Een hoog boucepercentage duidt er meestal op dat de instappagina’s niet interessant genoeg zijn voor jouw bezoekers. Een homepage met een bouncerate van 30% betekent dus dat 70% van de bezoekers ook andere pagina’s bekijkt en dat 30% de site direct weer verlaat via de homepagina.

Een hoge bouncerate hoeft niet altijd negatief te zijn. Het bouncepercentage voor een blog of een specifieke info pagina zal steeds vrij hoog zijn. Immers, na het lezen van het artikel of het noteren van de openingsuren van een winkel, heeft de bezoeker gevonden wat hij wou, en is het normaal dat hij de site via de instappagina opnieuw verlaat. De bouncerate is dus website- én pagina specifiek.

U weet ongetwijfeld dat zoekmachine optimalisatie hard werken is. Voor elke bezoeker moet u knokken. Dan wil je uiteraard niet dat die zuurverdiende bezoeker bij binnenkomst de website weer direct verlaat.

In dit artikel vind je 9 concrete adviezen om de website bounce te verbeteren.

1. Gebruik Google Analytics

Een absolute must-have om de bouncerate te verbeteren is Google Analytics gebruiken. Zodra je erop inlogt, wordt je bij Doelgroep > Overzicht welkom geheten met een algemene site bouncepercentage. Hoewel je die zo laag mogelijk wilt zien, is dit algemeen percentage eigenlijk niet diegene om naar te kijken.

  • Concentreer je op die pagina’s met de meeste paginaweergaven via Gedrag > Site-content > Alle Pagina’s
  • Ook interessant: Acquisitie > Alle Verkeer > Kanalen: dit rapport vertelt of een website meer geschikt is voor een bepaald type bezoeker en op welke verkeersbronnen je zich best concentreert.

bounce

Analyseer, leer en optimaliseer dus continu de evolutie van de bouncerates met behulp van Google Analytics.
Rapporteer niet dagelijks, maar wel over een bepaalde periode, bijvoorbeeld per maand.

2. Controleer de website in de verschillende browsers

  • De kans is reëel dat een website weergave-fouten (= dit betekent dat een deel van de pagina niet of slechts onvolledig te lezen is ) laat zien in de verschillende browsers.
  • Ter opfrissing: de bekendste browsers zijn Firefox, Edge, Chrome, Safari en Opera.
  • Vergeet bovendien niet dat elke browser op zijn beurt ook nog eens verschillende lopende versies heeft.
    Niet al je klanten updaten hun browser naar de meest recentste, waardoor het kan voorkomen dat je site in Chrome versie 99 perfect laadt, terwijl in versie 95 dit niet het geval is.
  • Google Analytics geeft in de Doelgroep > Technologie > Browser & besturingssysteem weer welke browsers bezoekers het meest hanteren.
  • Als je de ‘Secundaire dimensie Browserversie’ nog toevoegt, zie je ook direct welke browserversies bezoekers gebruiken en of de bouncepercentage voor een bepaalde versie hoger is dan het gemiddelde.
  • Zorg er dus voor dat je site perfect getoond wordt in die browsers én versies die je potentiële klanten het meest gebruiken.

3. Mobile

  • Het percentage bezoekers dat een site mobiel bezoekt, stijgt zeer snel. En zal blijven stijgen.
  • Een web site moet dus aangepast zijn om er ook mobiele bezoekers optimaal op te laten surfen.
  • Immers, het scherm van een mobiel toestel is veel kleiner dan dat van een laptop of desktop.
  • Een desktop-layout is vaak een stuk moeilijker te bekijken (te grote beelden, te volle pagina’s) op bijvoorbeeld een tablet of smartphone.
  • Toon enkel de meest noodzakelijke info en call-to-action-knoppen.
  • Een aparte mobiele website, een responsive design of een app zijn de 3 opties die je hebt, waarbij een responsive design vaak de meest logische keuze is.

4. Verbeter de 404 fout-pagina

  • De 404 pagina is die irritante webpage die getoond wordt als een bezoeker op een link klikt die niet (meer) bestaat.
  • Deze 404 fout pagina wordt door quasi alle online surfers als enorm vervelend ervaren en is een echte bouncerate verhoger.
  • De meeste zullen dan ook direct je site verlaten zodra ze een 404 page tegenkomen
  • Stap 1 (uiteraard) : zorg dat alle links op jouw site werken.
  • Stap 2: tracht die 404 page zo aantrekkelijk mogelijk te maken, om surfers te overhalen toch niet weg te klikken.
  • Zet daarom volgende items zeker op je error-page:
    • een zoekbalk
    • link naar de klantenservice
    • frequently asked questions / FAQ
    • links naar de populairste pagina’s van de website
    • een beetje humor mag zeker.

404 bol.com

5. Zorg voor goede content

  • Bottom line betekent een hoog bouncepercentage vaak dat de bezoeker vindt dat hij op de foute pagina of site zit.
  • Hij ervaart de pagina als niet interessant omwille van:
    • slechte, oubollige lay-out
    • niet relevante content
    • te commercieel
    • erg veel reclame
    • veel saaie, lange teksten
    • verouderde foto’s
  • Zorg ervoor dat je online teksten vlot te scannen zijn: gebruik bullet points, titels, subtitels, paragrafen, etc.
  • Verlaag de bounce rate door tailor mate landingpagina’s te maken voor elk van de belangrijkste zoekwoorden
  • Check of de metatags juist zijn
  • Controleer in Google Ads of de links naar de landingspagina’s wel correct zijn
  • Voor een online shop bijvoorbeeld: niet iedereen die de shop bezoekt, wil direct iets kopen. Veel bezoeken zijn er om te leren. Voorzie daarom bijv. product manuals of how-to-handleidingen.
  • Voorzie in de sidebar links of rechts informatie die iedereen aanspreekt:
    • top 10 meest gelezen artikelen
    • top 5 best verkochte producten
    • de recentste product reviews
    • de leukste foto’s
    • relevante video’s
    • how-to-pages
    • social media buttons
  • Over social media buttons: ook al kunt je bepaalde bezoekers niet op een site houden, doe steeds je uiterste best om hen over te halen om je Facebook-pagina te liken of zich in te schrijven voor je newsletter. Zo is de kans groot dat ze later toch weer op je site komen.

6. Geef de zoekfunctie een prominente plaats

  • Niet iedere bezoeker vindt meteen “zijn ding” op een website.
  • En niet elke surfer zal het geduld hebben om in de navigatie te gaan grasduinen.
  • Toon daarom steeds klaar en duidelijk een zoekfunctie op elke pagina, zodat ook ongeduldige bezoekers aan boord blijven.

7. Werk met heldere call-to-action-knoppen

  • Elke bezoeker komt binnen op een bepaalde webpagina met een bepaalde reden: iets kopen, iets gratis aanvragen, iets lezen, iets bekijken, ect.
  • Hij wil daarbij zo snel mogelijk ergens op klikken dat daarmee verband houdt.
  • Vind de bezoeker niet direct terug waarvoor hij gekomen bent? Dan is hij weg.
  • Elke webpagina moet daarom een welbepaald doel hebben, in de vorm van een call-to-action-button.
  • Maak dat doel ‘stupid proof’: het moet voor iedereen direct duidelijk zijn wat er gebeurt als hij op de call-to-action knop klikt.
  • Uiteraard is het de bedoeling dat het doel van de pagina maximaal overeenkomt met het doel van de online bezoeker.
  • Plaats daarom steeds een opvallende, duidelijke call-to-action-knop op ieder webpagina, die aanzet tot actie:
    • Schrijf u nu in
    • Meld u aan
    • Download

CTA Carglass

8. Gebruike interne links

  • Vermeld je links op pagina’s, gebruik dan op de eerste plaats interne links.
  • Immers, een externe link stuurt bezoeker naar een andere website, met de reële kans dat hij niet meer terugkomt.
  • Tracht, in plaats van naar een andere website te linken, de info te plaatsen op een pagina binnen je eigen site.

9. Verbeter de website snelheid

  • Last but not least !
  • Niemand houdt ervan te wachten.
  • Tegenwoordig hoort de laadtijd van een website ongeveer 2 seconden te zijn. Zeker nu Google Core Web Vitals gelanceerd zijn. 
  • Heb je een trage website, dan zal je bounce rate er zeker onder lijden.
  • Een Google studie stelt dat een surfer een website minder vaak zal bezoeken, indien deze 250 milliseconden of meer trager is dan deze van een concurrent. Met andere woorden: elke milliseconde telt !

Besluit

Pas bovenstaande adviezen toe en het bouncepercentages zullen gegarandeerd verbeteren.

Wil je graag op de hoogte blijven van de nieuwste online marketing trends?