De 10 bouwstenen van een SEO tekst

De 10 bouwstenen van een SEO tekst

10 bouwstenen van een SEO artikel

Heb je je pen bij de hand en sta je paraat om een ijzersterk blogbericht te schrijven voor je website? Neem dan onze infographic bij de hand om jouw artikel ook voor Google aantrekkelijk te maken. Deze bouwstenen van een SEO tekst kan je toepassen op alle soorten blogberichten en artikels voor op je website. Zo creëer je een tekst die goed zal ranken bij Google en ook veel lezers zal lokken naar je website!

 1) Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is de eerste stap die je moet ondernemen om een goed blogbericht te schrijven. Het zoekwoord zorgt er namelijk voor dat jouw bedrijf en/of jouw tekst makkelijk gevonden zal worden bij de Google zoekresultaten. Het vormt echt de basis van je online artikel. Wil je een volledig uitgewerkte gids voor je zoekwoorden onderzoek? Download dan onze whitepaper!

 2) <h1> Titel </h2>

Structuur is niet enkel voor je lezer belangrijk, maar ook voor Google. Daarvoor moet je de h1-tags gebruiken voor de titel, en h2 of h3 voor de subkoppen. Op deze manier zal ook Google weten wat de titel is van je tekst en de volledige structuur beter “begrijpen”.

3) Afbeelding

Probeer je tekst te illustreren met een afbeelding. Zo maak je het ook voor je lezer net een beetje aangenamer om te lezen. Zorg er wel voor dat de afbeelding relevant is, anders stoort het eerder. Hier hebben we nog een aparte tip: als je een afbeelding zoekt waar een persoon op staat, dan kies je best de afbeelding waar die persoon glimlacht en kijkt naar de camera. Zo voelt de lezer zich aangesproken en zal die meer gemotiveerd zijn om de tekst volledig te lezen.

4) Meta description

Het is zeer belangrijk om een goede meta description te schrijven voor de pagina die je aanmaakt. Deze moet niet enkel heel kort weergeven waar de pagina over gaat, maar moet ook aanspreken voor de lezer. Het is een beetje vergelijkbaar met de achterflaptekst van een boek. Pas er wel op dat je niet vergeet het zoekwoord erin te zetten en je te beperken tot 155 tekens, spaties inclusief!

5) Leesbare URL

Zorg ervoor dat je geen lelijke URL hebt voor de pagina. Ook daar moet het meteen duidelijk zichtbaar zijn waar de pagina over gaat. Vergeet je zoekwoord hier niet in te verwerken!

 6) Zoekwoorden

Nadat je je zoekwoorden onderzoek hebt verricht, kan je de zoekwoorden gebruiken doorheen de hele pagina. Check even na of deze elementen het zoekwoord bevatten: de titel, de meta description en doorheen de tekst met een frequentie van maximaal 2%. Onthoud dit percentage, het is ook een van de bouwstenen van SEO teksten!

 7) Interne links

Linkbuilding is een zeer belangrijk aspect van SEO. Om een blogbericht te schrijven zijn interne links een goudmijn waard. Waarom? Omdat ze de lezer kunnen doorverwijzen naar een relevant onderwerp op je eigen website. Zo blijft de lezer langer op je website en vergroot je de kans op conversie!

8) CTA

Een Call-To-Action button is onmisbaar doorheen je hele website, dus ook voor de nieuwe pagina die je aanmaakt. Er bestaan tal van studies die het effect van kleur, vorm en plaatsing op de website onderzocht hebben. Wij hebben overzichtelijk samengevat in ons artikel over CTA.

9) 500+ woorden

De moderne SEO-regels dicteren een tekst ter grootte van minstens 500 woorden. Leg alle concepten goed uit, maar val niet in herhaling en maak geen omwonden zinstructuren. Dat zal de lezer niet leuk vinden. Probeer je te focussen op kwalitatieve content, zo zal niet enkel de lezer, maar ook Google je blogbericht appreciëren!

10) ALT-tag

Als kers op de taart kan je ook je zoekwoord verwerken in de alt-tag van je afbeelding. Een alt-tag is in elk geval een belangrijk puntje om zoekmachine optimalisatie toe te passen op de afbeelding. Je weet het nooit, misschien landt de bezoeker van je website wel via Google afbeeldingen!

Zo, nu dat je de bouwstenen van een SEO tekst kent, zal je tekst hoog ranken bij Google en zullen veel mensen aan je artikel kunnen. Succes!