Breadcrumbs

Breadcrumbs

Dankzij breadcrumbs kan je beter navigeren op een site. Denk maar aan het sprookje van Hans & Grietje waarbij ze achtergelaten werden in het bos en via broodkruimels hun weg terug vonden naar huis. Breadcrumbs zijn in het bijzonder handig voor grotere websites om bezoekers te tonen waar ze zich bevinden. Het biedt hen de mogelijkheid om makkelijk naar een bovenliggende categorie te navigeren.

Een website die hier voor bekend staat is Bol.com. Zij hebben zoveel verschillende pagina’s dat het handig is om een breadcrumbs systeem te hebben. Je ziet als het ware het pad dat je net gevolgd hebt en kunt zo op alle tussenliggende pagina’s navigeren.

Verschillende types breadcrumbs

Hiërarchie-gebaseerd

Dit is het meest gebruikelijke type breadcrumb, het vertelt gebruikers waar ze zich in de sitestructuur bevinden en hoe ze terug kunnen naar de homepage. Dit is ook de meest gebruikte vorm van breadcrumbs

bv. Home > Speelgoed > Verkleedkledij

Attribuut-gebaseerd

Dit wordt vaak gebruikt op e-commerce sites om te tonen op welke attributen de gebruiker heeft geklikt. Voor websites als Zalando is dit een must-have om meer structuur te hebben op de pagina.

bv. Heren > Schoenen > Sneakers > Sneakers laag

Geschiedenis-gebaseerd

Laat gebruikers zien welke andere pagina’s op de site zij hebben bezocht, vergelijkbaar met een browsergeschiedenis.

bv. Home > Blog 1 > Blog 2 > Huidige pagina

Voordelen van breadcrumbs

1. Google ziet structuur

Wanneer je gebruik maakt van breadcrumbs, geef je Google een andere manier om erachter te komen hoe je website is gestructureerd. Google kan ze ook gebruiken in de zoekresultaten, wat uw resultaat veel aanlokkelijker maakt voor gebruikers. Om meer kans te hebben dat je breadcrumbs verschijnen in Google, moet je gebruik maken van structured data.

2. UX

Iets niet vinden of verdwaald raken op een website is één van de zaken waar bezoekers zich het meeste aan ergeren. Je moet bezoekers tevreden houden en frictie zoveel mogelijk beperken. Breadcrumbs kunnen je gebruikerservaring helpen, omdat ze een veelgebruikt interface-element zijn dat mensen meteen een uitweg wijst.

UX is van enorm belang geworden in SEO, klanten verwachten een experience te beleven wanneer ze op je website komen. Google kan via het E-A-T principe zien wanneer je website voldoet aan de normen van user experience. Als gevolg zal je hoger gerankt worden in de SERP

3. Bounce rate

Hoeveel bezoekers komen nog op de website via de homepagina? Het antwood is bitterweinig. Tegenwoordig draait het allemaal om organisch zoeken. Daarom is het belangrijk dat elke pagina een toegangspunt is. Breadcrumbs kunnen de bounce rates verlagen omdat je je bezoekers een alternatieve manier bied om op je site te surfen. Wanneer je terug wilt keren naar je vorige pagina, dan kan je gewoon via één simpele klik deze opdracht uitvoeren.

Doel van Breadcrumbs

Het eerste doel van breadcrumbs is gebruikersgemak. Je geeft de bezoekers de mogelijkheid om makkelijk te navigeren op je website. Bezoekers die het artikel in kwestie interessant vinden, zullen wellicht ook interesse hebben in soortgelijke berichten. Via de breadcrumbs zien ze onmiddellijk in welke categorie ze zich bevinden en in welke categorie ze de andere berichten kunnen vinden.

Een tweede doel is zoekmachine optimalisatie. Je gebruikt namelijk links naar andere pagina’s op je website en deze kunnen gezien worden als interne links. Het is een simpele manier om te navigeren.

 

Het is dus zeker aangeraden voor bedrijven die veel verschillende items verkopen om een breadcrumb structuur toe te passen. Hierdoor zullen je bezoekers een betere experience beleven en zal je website hoger gerankt worden in de SERP.

Ontdek meer SEO termen!