checklist nieuwe website

11 februari 2015

Checklist nieuwe website: 45 aandachtspunten

Een nieuwe website live zetten is best wel een stressvolle onderneming, zowel voor de klant als voor de firma die de site bouwt. De klant wil uiteraard zijn nieuwe internetsite zo snel als mogelijk klaar zien. Door die druk kunnen gemakkelijk een aantal essentiële stappen over het hoofd gezien worden. Met deze checklist nieuwe website geven we een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten. Onderstaande checklist is niet volledig, maar geeft alleszins wel een goede houvast om een nieuwe website live te zetten.

Search

    1. URL
    2. SEO Migratieplan
    3. Content migratie
    4. Linkpartners
    5. AdWords

 

Technisch

    1. Sitemap
    2. Robots.txt
    3. Speedcheck
    4. Google Analytics
    5. Google Webmaster tools
    6. Compabiliteit browsers
    7. Compabiliteit mobiel
    8. Cron jobs
    9. Caching

 

Administratie

    1. Admin paswoorden
    2. Backup
    3. Contracten
    4. DNS

 

Layout & Functioneel

    1. Afbeeldingen
    2. Favicon
    3. CMS
    4. Contact informatie
    5. 404-pagina
    6. Navigatie
    7. Zoekfunctie
    8. Kruimelpad
    9. Nieuwsletter inschrijving
    10. Communicatie naar klanten
    11. Social Media
    12. Algemene voorwaarden

Voor Webshops

    1. Producten
    2. Placeholder
    3. BTW
    4. Shipping settings
    5. Checkout proces
    6. Bedankt voor uw bestelling
    7. Order emails
    8. Transactionele email
    9. Retouren proces
    10. Klanten
    11. Promoties
    12. SSL configuratie
    13. Google Shopping

 

Niet vergeten

  1. Test-test-test
  2. Planning

 

1. De URL

Een nieuwe website lanceren is een goed moment om nog eens kritisch naar je basis URL te kijken. Immers, een goede domeinnaam komt je SEO posities ten goede.

2. SEO migratie plan

Verander je van webplatform ? Dan wil je uiteraard je bestaande SEO posities maximaal bewaren. Maar de kans is reëel dat je URL’s gaan wijzigen. Immers, een webpagina in bijvoorbeeld Magento eindigt op .html, terwijl Seoshop een / hanteert op het einde. Zogenaamde 301 redirects voor je belangrijkste landingspagina’s zijn daarom een must. Verder moeten eveneens al je meta descriptions, page titels en andere on page elementen correct naar de backend van de nieuwe site verhuisd worden. Onze ervaring leert dat deze verhuis vaak niet zomaar iets is van een paar files te exporteren van het oude naar het nieuwe platform.

3. Content migratie

Erg belangrijk voor je rankings. De search engine spiders zijn dol op (unieke) content. Verhuis daarom maximaal je bestaande contentpagina’s naar de andere web- site. Dit is ook het ideale moment om alle meta’s van de belangrijkste webpages eens kritisch te controleren en te corrigeren waar nodig.

4. Linkpartners

Met punt 1 en 2 in het achterhoofd, is de kans groot dat je je linkpartners moet informeren dat je van website en URL gaat veranderen. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat ze na de go-live linken naar de verkeerde of niet-bestaande pagina’s.

5. AdWords

Is je website actief op AdWords, ga dan grondig na wat de consequenties zijn voor de bestemmingspagina’s van je advertenties. Foute bestemmings-URL’s verlagen je quality score, waardoor je Ads meer gaan kosten. Bovendien komen geïnteresseerden die op je ad klikken op foutieve webpagina’s terecht. Uiteraard geldt hetzelfde voor je samenwerking met vergelijkingssites en affiliates.

6. Sitemap

De XML-sitemap helpt zoekmachines bij het spideren en het in kaart brengen van websites. Zeker bij de go live van een nieuw internetplatform erg nuttig om Google duidelijk te maken dat je van internetsite veranderd bent. Vergeet dus niet de geüpdate versie aan de search engines door te geven.

7. Robots.txt

Robots.txt wordt gebruikt om webpagina’s uit de SERP’s te weren en laat webmasters toe de zoekmachines-bots richtlijnen te sturen hoe ze hun website mogen crawlen. Een geschikt moment om deze ook eens opnieuw onder de loep te nemen.

8. Speedcheck

Een snelle web-site is een must. Niemand houdt van traag ladende webpages. Test of je aankomende webplatform voldoende snel laadt. Gebruik als norm 2 seconden op minder.

9. Google analytics

Om vanaf dag 1 te kunnen zien hoe het surfverkeer zich gedraagt op je nieuwste website: zorg dat je juist voor de go-live de Google Analytics code in de backend van je platform hangt.

10. Google webmaster tools

Mocht je er nog niet mee werken, dan is dit het perfecte moment.

11. Compatibiliteit browsers

Een zuivere broncode helpt webbrowsers om de inhoud van webpagina’s juist te interpreteren. Anders zal elke browser ze naar best vermogen gaan weergeven, wat aanleiding kan geven tot fouten. Websitebouwers weten nooit met zekerheid of browsers hun gebouwde webpagina’s zullen laten zien zoals zij dat willen. Test daarom goed hoe de internetsite laadt in de verschillende browsers én hun verschillende versies.

12. Compatibiliteit mobiel

Tegenwoordig surft iedereen mobiel. Hoe ziet de website eruit op een smartphone en tablets ? Is de laadsnelheid op deze mobiele apparaten wel snel genoeg, kan je gemakkelijk klikken, hoe zien de afbeeldingen eruit ?

13. Cron jobs

Een Cronjob is een commando dat een script op welbepaalde tijdstippen uitgevoerd. Ze worden veelal gebruikt om bijvoorbeeld prijzen, voorraden of klantgegevens te synchroniseren tussen je frontend & backend en je ERP systeem. Het is bijzonder handig te weten wanneer precies bepaalde cron-jobs uitgevoerd worden om de werking van je nieuwe internetsite beter te begrijpen.

14. Caching

Caching of tijdelijk geheugen wordt op sommige platformen gebruikt om webpagina’s sneller te laden. Achterhaal wie/wat de caching van jouw site regelt, want het is een bepalende factor voor de snelheid van je website.

15. Admin paswoorden

Hebben de juiste personen binnen en buiten je firma de correcte rechten voor de backend van de nieuwe site ? Controleer ook regelmatig eens de logs of geen onbekende bots uit vreemde landen ongewenst proberen in te loggen.

16. Backup

Worden er dagelijks back-ups gemaakt van je hele internet-site ? Waar worden die bewaard ? Wie of wat doet dit ? Stel dat het ergste gebeurt, hoe snel kan de site via de backups weer opgebouwd worden ?

17. Contracten

Heb je je oude webhosting overeenkomst al opgezegd en alles al op papier geregeld met de nieuwe ? Heb je het eventuele wekelijkse/maandelijkse onderhoud van het platform al geregeld ? Is het contract met alle verantwoordelijkheden, garantiebepalingen en op te leveren elementen met de websitebouwer ondertekent en voldoende afgedekt ?

18. DNS

De DNS of Domain Name System zal veranderen. Maak van de gelegenheid gebruik te controleren wie allemaal over de toegangsdata beschikt om deze aan te passen. Is het niet tijd om de login hiervan eens te wijzigen ?

19. Afbeeldingen

Een nieuwe site betekent veelal ook een andere FTP-server waarop de foto’s van je site staan. Ken je het FTP adres al ? Vergeet niet dat je ook voor de images van je oude site een migratie plan dient uit te werken. En zorg voor de beeldoptimalisatie, zoals onder meer bestandsnaam, alt-tag en filegrootte.

20. Favicon

Een favicon, of pagina-icoon, is dat kleine plaatje dat je boven in de werkbalk & tabblad van een browser ziet en geassocieerd is met de website die bezocht wordt. Het kleine plaatje geeft de site een persoonlijke look en is gemakkelijk te genereren.

21. CMS

Met het Content Management System of CMS kan je webpagina’s creëren, bewerken en beheren vanuit 1 centrale plaats. Kunnen de collega’s, al dan niet met restricties, de benodigde functies van het CMS gebruiken ? Voor een kleine firma is dit geen issue, maar voor multinationals des te meer.

22. Contact informatie

Zowel voor de front- als de backend. Er zullen tal van applicaties (zoals bijvoorbeeld: review-systeem, chat, contactformulier, captcha-app, loyalty, ect ect) op de site geïmplementeerd worden, waarvoor quasi steeds een login dient aangemaakt te worden. Bepaal vooraf wiens email adres hiervoor gebruikt wordt. Het is erg vervelend als je niet over de login beschikt van een app en je het paswoord niet meer kunt opvragen omdat die gelinkt is aan het (privé-)emailadres van iemand die het bedrijf ondertussen verlaten heeft.

23. De 404-pagina

De 404 is de pagina die weergeeft dat de aangeklikte webpage niet (meer) bestaat. Denk eraan dat bezoekers die een 404-pagina zien, al wat ontgoocheld zijn. Dus ontgoochel ze niet nog meer door enkel maar een tekstje te laten zien met ‘deze webpagina bestaat niet meer’. Help ze door de links naar de homepage, je belangrijkste landingspagina’s en de zoekfunctie duidelijk onder de aandacht te brengen.

24. Navigatie & Informatie-architectuur

Een logische en heldere opbouw van website-informatie en internal linking helpen zoekmachines én gebruikers te begrijpen welke content belangrijk is en welke minder. Deze informatie architectuur wordt op de eerste plaats bepaald door de navigatie structuur. Denk er grondig over na.

25. Zoekfunctie

Vaak over het hoofd gezien. Simpel gezegd bestaan er 2 soorten surfers: zij die het meest de navigatie (menu) van een site gebruiken en zij die direct in de search opgeven waarnaar ze op zoek zijn. Zorg dat je zoekfunctie goed werkt: denk aan auto-complete, ‘bedoelde u dit’ , thumbnails, foute spelling, ect.

26. Kruimelpad

Wordt ook wel breadcrumb of link path genoemd en laat zien waar de user zich precies bevindt. Altijd handig én een goede houvast voor de bezoeker, zeker als deze voor het eerst op een nieuwe website surft.

27. Nieuwsletter inschrijving

Maak je bezoekers erop attent dat je super interessante newsletters verstuurd en dat ze hierop gratis kunnen inschrijven. Zorg uiteraard voor een incentive als ze inschrijven. Test of de ingeschreven emailadressen automatich én juist in je emailplatform wordt geladen. Dit wil je niet meer testen eens je live bent.

28. Communicatie naar klanten

Een vernieuwde internet-site is een uitstekend moment om te communiceren met je klantenbestand. Doe dit dan ook, in combinatie met een aanbieding & promotie & credits & free give-aways ect. Deel mee wat veranderd en verbeterd is.

29. Social Media

Mogelijk moet je wat links & teksten aanpassen. Werken alle geïnstalleerde apps nog ?

30. Algemene voorwaarden – Cookies

Zorg dat je juridisch in orde bent en (her)bekijk je algemene voorwaarden, privacy- en cookie regeling.

31. Producten

Worden alle produkten juist weergegeven in je vernieuwde webshop ? Het is voor volgende aspecten cruciaal dat die 100% correct verlopen: de adviesprijs, de promotieprijs, prijsaanpassingen, de producttitel, de omschrijving, de productfoto’s, de reviews, de voorraad, eventuele varianten, volumekortingen, bestelaantal, alternatieven, ‘andere klanten kochten ook’, … Wordt je voorraad correct afgeboekt zodra er een product wordt gekocht ? Word de voorraadstatus van dat gekochte product binnen de minuut, de 10 minuten, het uur of helemaal niet aangepast ?

32. Placeholder

Een placeholder is een tijdelijk plaatje, in afwachting van de definitieve afbeelding. Maak een default image met de tekst ‘Foto verschijnt binnenkort’ en hang het in je backend.

33. BTW

Het kan geen kwaad te checken of je BTW settings juist geconfigureerd zijn. Zeker als je actief bent in meerdere landen is dit een must.

34. Shipping settings

Een belangrijke factor voor je conversie. Algemene regel: hoe lager de verzendkost, hoe hoger je conversie. Uiteraard spelen hierbij de kosten, marges en concurrentie een belangrijke rol.

35. Checkout proces

Een performante checkout is simpel, helder, snel en klantvriendelijk. Stel geen overbodige vragen en verschaf info over de verzendkost, aflevertermijn en terugstuurmogelijkheden. Deze 20 checkout-tips komen hierbij zeker van pas en mogen niet ontbreken in deze checlist nieuwe website.

36. Bedankt voor uw bestelling

Maak een nette en overzichtelijke ‘bedankt voor uw bestelling’-pagina en toon deze zodra een klant zijn weborder succesvol heeft afgerond.

37. Order emails

Ontvangt je klant na zijn bestelling een juiste orderbevestigings-email en/of factuur ?

38. Transactionele emails

Stel je transactionele emails in, zoals abandonned shopping cart, gelukkige verjaardag, betreft je verdiende punten, de promocode vervalt bijna, slapende klanten email, ect.

39. Retouren

Neem het retourenproces van a tot z door en kijk waar je kan automatiseren. Moeten je klanten bellen of emailen of kunnen ze zelf een retourlabel via je website aanvragen ? Welke logistiek partner haalt het terug te sturen pakje op ? Of dient de klant zelf terug te sturen ? Wie betaalt wat hierbij ? Wat is het retouradres ? Wat is je retourpolicy ? Wil je een alternatief product aanbieden ? Hoe verloopt het terugbetalingsproces ?

40. Klanten

Kunnen je klanten hun bestaande login nog gebruiken ? Of ontvangen ze allemaal een nieuwe ? Hoe zit het met hun eventuele oude bestelhistoriek, hun opgebouwde promocodes & punten, hun prijsrollen ?

41. Promoties

Wissel je van webplatform ? Vergeet dan niet de nog niet vervallen promocodes & waardebonnen mee te verhuizen. Het vermijdt een hoop telefoontjes en emails.

42. SSL configuratie

SSL (= Secure Sockets Layer) staat in voor de beveiliging van de internetverbinding bij onder meer online aankopen en het versturen van persoonsgegevens. Daardoor zal de info informatie onderweg vertrouwelijk zijn en niet leesbaar voor anderen. Je herkent SSL-beveiligde websites aan het gesloten slotje en de https:// in de browser. Vaak jaarlijks te hernieuwen. Ga na of ze voor je nieuwe site nodig zijn, want sommige ecommerce platformen bieden ze gratis aan.

43. Google Shopping

Deze vergelijkingswebsite van Google is een platfiorm om je producten te tonen en waarop je als webshop eigenlijk niet mag ontbreken.

44. Testing

Blijf grondig testen totdat alles grondig werkt. Tracht zo weinig mogelijk naar fase 2 na live-gang te vermijden. Immers, van uitstel komt afstel.

45. Planning

De firma die je website bouwt zal normalititer met een planning komen voor de verschillende fases, gaande van ontwerpen, over functionaliteiten en testing tot de uiteindelijke oplevering. Eén gouden tip: plan realistisch én ruim genoeg.

 

© 2015 Online Marketing Monkey – checklist nieuwe website