Click bait

Clickbait

In YouTube wordt vaak gebruik gemaakt van clickbait. Clickbait is een manier waarop je interesse wekt bij jouw potentiƫle kijker. De lezer krijgt net voldoende informatie om nieuwsgierig te worden, maar niet genoeg om die nieuwsgierigheid te bevredigen. Interesse opwekken lijkt in eerste instantie toch niet verkeerd? Nee, dat klopt. Maar bij clickbait gebeurt het op een overdreven en gedramatiseerde manier met als doel dat er heel veel op geklikt wordt om bijvoorbeeld extra reclame-inkomsten te ontvangen. Hier kan dan sprake zijn van een zekere vorm van misleiding.

Hoe ziet een typische clickbait eruit?

Clickbait is heel eenvoudig te herkennen aan de overdreven dramatisering van een titel. De afbeelding is dikwijls heel erg opvallend, met felle kleuren, of overdreven uitdrukkingen.

Een normale link kan bijvoorbeeld zijn: “10 tips om je SEO te verbeteren”.
Een typisch voorbeeld van clickbait kan hier zijn: “Google wil niet dat je deze 10 tips kent om je SEO perfect te maken!”

Om de clickbait helemaal af te werken, plaats je hier een afbeelding van een persoon die heel geschokt kijkt om de toekomstige bezoeker nog nieuwsgieriger te maken.

De voor- en nadelen van clickbait even op een rijtje

Voordelen

  • Het is een eenvoudige manier om meer bezoekers op je website te krijgen.
  • Clickbait-titels zijn heel erg deelbaar op sociale media, waardoor je website meer visibiliteit krijgt. Je bezoekers gaan deze pagina’s snel delen met hun vrienden.

Nadelen

  • De bezoekers kunnen zich misleid voelen, als de content achter de clickbait toch niet zo spectaculair blijkt te zijn.

SEO Blog Artikelen

Andere interessante onderwerpen

SEO Quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Volg Online Marketing op de voet

Gratis SEO Scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA