Content pruning

Wat is content pruning?

Als we content pruning letterlijk vertalen, dan bekomen we ‘content snoeien’. Net zoals we een boom gezond willen houden door de takken bij te snoeien, kunnen we dit perfect met onze website doen. Hierdoor houden we enkel de relevante pagina’s over en de nutteloze pagina’s snoeien we weg.

Het is een verkeerde gedachte dat wanneer we denken aan SEO en content, de focus vooral gelegd wordt op het creëren van nieuwe content. De bestaande content wordt over het hoofd gezien en hierdoor vergeten of niet up-to-date gehouden.

Het belang van content pruning

Naast nieuwe content heeft elke website ook last van oude ballast die de ranking negatief kan beïnvloeden. We willen Google ervan overtuigen dat de volledige website nuttig is voor de bezoeker. Daarom is het aangewezen om van tijd tot tijd te kijken of alle pagina’s nog steeds relevant zijn. Overbodige of oude pagina’s kunnen je website vervuilen en moeten dus weggesnoeid worden.

Welke content is overbodige ballast?

Alle content die z’n nut en relevantie verloren is, kan als overtollige pagina gezien worden. Waaraan kan je deze herkennen?

  • De informatie op de pagina is verouderd;
  • Via Google Analytics merk je dat de pagina geen bezoekers krijgt. De content zal er ook niet voor zorgen dat hier verandering in kan komen;
  • De pagina bevat bijna geen content of gedupliceerde content.

Enkele redenen om aan content pruning te doen

De ideale website bevat enkel content die een meerwaarde is voor de algemene kwaliteit en gebruiksgemak.

Door de overtollige content weg te snoeien van je website, zorg je ervoor dat de algemene kwaliteit van je website omhoog gaat. Alles wat niet nuttig is, haalt je kwaliteitsscore naar beneden.

De waardeloze content verwijderen van de website heeft ook een positief gevolg op de link autoriteit van je website. Enkel de pagina’s met een goed linkpotentieel blijven zo over.

Ook de gebruikservaring van je website profiteert mee van de content pruning van je website. Zoekmachines hechten hier een groot belang aan. Oude pagina’s zorgen ervoor dat de user experience slechter is.

Hoe kan ik zelf aan content pruning doen?

Stap 1: Bepaal welke pagina’s door Google geïndexeerd worden

Door te bepalen welke pagina’s in de gecrawld worden door Google krijg je een algemeen overzicht van al je pagina’s in de Google Index. Vanaf het moment dat je dit gedaan hebt, kan je deze pagina’s beginnen indelen in verschillende categoriën.

  • Goede pagina’s: blijven indexeren
  • Matige pagina’s: aanpassingen nodig
  • Slechte pagina’s: te verwijderen

Volg de volgende stappen om hier een juiste inschatting in te kunnen maken.

Stap 2: Welke pagina’s ranken laag in Google?

Identificeer de laagrankende pagina’s met bv. de Google Search Console. Hiermee krijg je nauwkeurige data over je website en de verschillende webpagina’s.

Dankzij de Google Search Console kan je op een heel eenvoudige manier de pagina’s ontdekken die geen verkeer krijgen. Als je de ‘Top pages’ omgekeerd sorteert, dan krijg je meteen een overzicht van de pagina’s met lage rankings.

Stap 3: Welke pagina’s presteren niet goed?

Via verschillende parameters zoals kliks, of impressies is het mogelijk om via de Google Search Console te bepalen welke pagina’s goed en slecht presteren. Hierdoor krijg je ook inzicht in de interesses van je bezoekers. Deze pagina’s kan je eventueel nog aanpassen, maar het blijft belangrijk om deze in het oog te houden. Presteren deze pagina’s nog steeds slecht? Dan kan het nodig zijn dat ze gesnoeid moeten worden.

Stap 4: Gebruik noindex om de overbodige pagina’s uit het crawlproces te halen

Wanneer je de pagina’s hebt geïdentificeerd die geen meerwaarde meer bieden voor je website, is het tijd om deze weg te snoeien. De bedoeling is dat Google deze pagina’s in de toekomst niet meer crawlt. We kunnen twee manieren toepassen om te voorkomen dat Google de overbodige pagina’s crawlt:

  • Gebruik het robots.txt bestand om aan Google duidelijk te maken dat dit gedeelte van de website niet meer gecrawld moet worden. Dit is meteen heel drastisch en kan je rankings meteen hard beïnvloeden. Gebruik dit dus enkel als je zeker weet dat dit gedeelte van je website niet meer gecrawld mag worden.
  • Om enkel bepaalde pagina’s uit het crawlproces te halen, kan je gebruikmaken van de noindex-tag in de meta robots tag. Hierdoor zal Google de pagina niet indexeren, maar toch verdercrawlen naar de pagina’s die gelinkt zijn aan deze pagina.

Conclusie

Besteed je aandacht niet enkel aan nieuwe content. Neem de oudere pagina’s regelmatig onder de loep en kijk wat nog interessant is voor de bezoeker. Het zal niet alleen aangenamer zijn voor de gebruiker, maar je ranking kan hier een flinke boost door krijgen. Je website zal geloofwaardiger worden en meer autoritair worden.