conversie

Conversie: daarom blijft die zo laag op uw website

Wij van Online Marketing Monkey schatten dat de gemiddelde order conversie voor de meeste webwinkels in België en Nederland ergens tussen de 1 en 5% ligt. Met andere woorden, van de 100 mensen die een online winkel bezoeken, kopen er meer dan 95 niet. Er haken dus heeeeeeel veel klanten af, tijdens het shoppen of tijdens het checkout proces. Lees verder en het wordt snel duidelijk waarom de conversie voor webwinkels zo laag blijft.

Online shopping wordt verondersteld super handig te zijn voor consumenten. De voordelen van winkelen op het web ten opzichte van shops in ‘bricks and stones’ zijn ondertussen wel gekend:

  • groter aanbod
  • meer (achtergrond)informatie
  • betere prijzen
  • handig om prijzen te vergelijken
  • altijd open, winkelen buiten kantooruren
  • eenvoudig: gewoon van achter de computer of tablet
  • geen verplaatsing nodig

Er zijn fantastische goede webwinkels. Als u de eerste online shops van de begin jaren 2000 vergelijkt met deze van nu, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat er erg veel vooruitgang is geboekt. Maar het kan steeds beter.

Helaas, online shoppen is niet altijd leuk. Wij staan er niet altijd bij stil dat sommige aspecten ervan eigenlijk vrij ridicuul en soms zelfs ronduit storend zijn. Deze praktijk-voorbeelden maken dit erg duidelijk:

    • De gemiddelde zoekfunctie van een webwinkel is vrij matig. Surf maar eens naar een willekeurige online kledingwinkel en zoek via de zoekfunctie op bijvoorbeeld ‘blauw hemd’. Alles wat ook maar een beetje blauw is, tot blauwe scheerapparaten toe, worden opgenomen in de zoekresultaten. Zoekt u nog wat preciezer, we zeggen maar iets, op ‘ gekleurd tshirt met strepen’, dan krijgt u quasi zeker als antwoord ‘Deze zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd’ of nog erger u ziet de beroemde 404-fout-pagina.
    • Hoe wereldvreemd de meeste online zoekfuncties van veel websites zijn, wordt perfect geïllustreerd in onderstaande video, waar de online-zoek-logica voor de grap eens wordt toegepast op de echte wereld:

    • Elke professionele webwinkel maakt tegenwoordig wel gebruik van up- en cross-selling tools. Als u een artikel aanklikt, ziet u op de detailpagina boodschappen van het type ‘andere klanten kochten ook deze producten’. Als u dan die producten eens goed bekijkt, dan zijn die héél vaak erg onrealistisch:
      • u bekijkt een broeksriem, en eronder staat dat andere klanten ook een rode polo én een blauwe trui én bruine broek en een gele t-shirt én nog een paar schoenen kochten ?? Yeah, right. Is het geen crisis misschien ?
      • u surft naar een paar fietsschoenen en op dezelfde pagina staat dat anderen ook direct een paar voetbalschoenen samen met een volleybal kochten. Klikt niet bepaald logisch. Dat zal om de 5 jaar wel eens gebeuren, maar laten uitschijnen dat alle klanten dat doen, is vrij belachelijk.
      • De oplossing: zorg voor een betere up- en cross-sell tool, link de juiste producten in uw ERP pakket en verander bovenal de zin ‘Andere klanten kochten ook’ in ‘Deze producten kunnen u ook interesseren’.
    • Al ooit eens online een ticket bij Ryair gekocht? Zeker eens doen, goedkope vliegtickets gegarandeerd. In het bestelproces wordt u op een bepaald moment gevraagd of u een reisverzekering wenst af te sluiten. Als u nee antwoordt, wordt diezelfde vraag zeker nog 3 keer elders opnieuw aan u gesteld. Vrij storend.
    • In een echte, fysieke winkel zou dit er als volgt uit zien:

    • Plaatst u een artikel in uw winkelwagentje, dan krijgt u regelmatig de compleet overbodige vraag ‘Weet u dat wel zeker ?’ Ja natuurlijk, anders had ik toch wel een ander item gekozen !
    • ” Wilt u bij ons bestellen ? Login met uw account of registreer “. De login-pagina is waarschijnlijk de meest gehate pagina van internet-land. Hoe vaak komt u niet tegen dat uw wachtwoord niet juist is of dat uw login incorrect is of dat u al een login heeft en dus niet opnieuw kunt registreren ? Om te registreren moet u soms ook enkele cijfers of letters invullen (de zogenaamde Captcha’s) om te controleren of u wel een echte persoon bent !? Vertellen we een leugen als we stellen dat die vaak echt compleet onleesbaar zijn ? Om gek van te worden en niet erg bevorderlijk voor de (order-) conversie
    • Op de laatste pagina van de checkout wordt u gevraagd of u akkoord gaat met de tig-bladzijden-tellende-leveringsvoorwaarden van de webshop. Wie verzint zoiets ? Wie leest die eigenlijk ? Wie heeft er 4 uur tijd over om dat allemaal goed door te nemen ?
    • De overzichtspagina is ook frequent een pagina vol verrassingen: plots is het totaalbedrag verhoogd met extra kosten die uit het niets opduiken: verzendkosten, credit card supplementen, rembourskosten, toeslagen voor expres-leveringen. Niet bepaald klantvriendelijk.
    • Opnieuw perfect duidelijk gemaakt in deze video:

Besluit

Ja, online shopping zou leuk moeten zijn. En ja, daarom blijft de (order-) conversie van uw website zo laag ! Deze video’s zijn niet alleen heel erg grappig, maar o zo waar. Dit artikel bewijst dat de gemiddelde order- conversie voor erg veel websites VEEEL hoger kan zijn. De meeste webshops hebben dus nog werk aan de winkel. Leer ervan en maak u online webwinkel klantvriendelijker. Uw klanten zullen u meer dan dankbaar zijn !