conversiepercentage

16 januari 2015

Wat is een goed conversiepercentage voor een webshop ?

“Onze conversie is Y%. Is dat nu goed of slecht ? “. Vele marketeers stellen zich deze vraag, omdat ze met hun site een betere performance willen realiseren dan hun concurrenten. Het conversiepercentage is een indicator die de meeste webwinkels van nabij volgen in hun Google Analytics account. Immers, alleen maar bezoekers is niet genoeg. Wanneer kan je spreken van een goede conversie van je webwinkel ?

Conversie-percentage, wat is dat ook al weer ?

Vaak wordt website-conversie verondersteld hetzelfde te zijn als online omzet. Dat is echter niet steeds zo. Een aanmelding voor een newsletter of het opvragen van een gratis e-book kan even goed als conversie gezien worden. Een website-conversie is dus een succesvolle actie van een online bezoeker naar een welbepaald doel. In de rest van dit artikel beschouwen we eenvoudigheidshalve conversie als een verkoop in een webshop.

Het (order)-conversiepercentage of conversieratio over een welbepaalde tijdsperiode is het aantal (unieke) bezoekers dat een bestelling succesvol afrondt in een webshop gedeeld door het totaal aantal (unieke) bezoekers. Het geeft dus geen info over het gemiddeld bestelbedrag, aantal orders of ordergrootte, het zegt enkel iets over de ‘kwaliteit’ van surfers op een site. Dus een conversie-ratio van 2% wil zeggen dat 2 van je 100 bezoekers een order plaatsen.

Het gras aan de overkant …

Het conversie-percentage voor een bepaalde sector is eigenlijk een soort “black box”. Niemand wil een lagere orderconversie hebben dan zijn belangrijkste concurrenten. De meeste webshops kennen enkel hun eigen ratio en als er al eens met elkaar over gesproken wordt, zijn de vrijgegeven cijfers vaak veel te rooskleurig. Iedere webshop is echter nieuwsgierig om te weten hoe zijn ratio het wel doet ten opzichte van andere webwinkels.

Daarom is het handig dat er regelmatig vergelijkend marktonderzoek wordt gedaan naar (ecommerce) conversieratio’s cijfers. De meeste van die cijfers komen uit de VS. Uit de meeste research blijkt dat de conversie ratio’s meestal onder de 5% liggen, zie ook onderstaande grafiek. Een andere handige website is Fireclick, waar je quasi online de conversion rates uit verschillende sectoren op de voet kan volgen. Zo lagen de procentuele conversies voor bijvoorbeeld outdoor- en sport artikelen in de VSA in week 3 van 2015 op 2,40 % .

conversie

Schenk niet te veel aandacht aan marktonderzoeken

Jouw ratio’s vergelijken met andere shops is misschien wel goed voor je zelfvertrouwen (of juist niet ), maar is niet echt zinvol. Immers, de hoogte van conversieratio’s worden door veel verschillende factoren beïnvloed:

  • productsoort : hoe lager de aankoopprijs van een artikel, hoe hoger de conversie.
  • regio: Britten shoppen al veel langer en veel intensiever online dan bijvoorbeeld Spanjaarden.
  • soort bezoekers: bezoekers die al eerder besteld hebben, zullen sneller opnieuw kopen, dan zij die voor de eerste maal op een website komen.
  • het gemeten tijdstip & seizoen: de conversie neigt voor bepaalde sectoren hoger te zijn in de maand december (eindejaarsperiode) dan bijvoorbeeld in de maand augustus (vakantie).
  • hardware: conversies afkomstig van pc’s liggen hoger dan deze vanaf tablets.
  • naamsbekendheid & online vertrouwen: bekende merken & websites hebben vaak een hogere conversie
  • concurrentie: hoe meer concurrentie, hoe lager veelal de conversies.

Jouw conversieratio vergelijken met algemeen gemiddelde is dus niet echt zinvol. Dergelijke percentages geven louter een indicatie hoe andere bedrijven & sectoren presteren. Vergelijken is enkel nuttig als je webwinkels met gelijkaardige produkten uit hetzelfde land, gemeten over dezelfde periode in beschouwing neemt.

Veel belangrijker: Conversieoptimalisatie

“Heb ik een goede conversie ?” is niet de juiste vraag. De juiste vraag is wel “Hoe kan ik mijn conversion rate verbeteren ?”.

De manier om je conversiepercentage te verbeteren is door je Google Analytics account op continue basis te analyseren, om vervolgens je website verder te optimaliseren opdat procentueel meer surfers iets op je shop bestellen. Hieronder een overzicht wat je zoal kan verbeteren:

  • inkorten van het checkout-stappen.
  • wegwerken van alle site onduidelijkheden.
  • verminderen van het aantal kliks tot een product.
  • duidelijke call-to-action knoppen.
  • verbeteren van het vertrouwen die je site uitstraalt.
  • betere product-foto’s.
  • incentives & speciale promoties.
  • concurrentiële prijzen.
  • gratis verzendkosten.
  • snelle laadtijden.
  • een wekelijkse nieuwsbrief.
  • ect

Bottom line is de omzet van een webshop het resultaat van deze 3 elementen:

  1. Het aantal online bezoekers
  2. De conversieratio
  3. Het gemiddeld orderbedrag

online omzet

Is een webshop in staat 1 van bovenstaande 3 parameters te verbeteren, dan stijgt automatisch de verkoop. Immers, meer bezoekers, een hogere conversie-ratio of een hogere gemiddelde bestelgrootte zorgen automatisch voor meer omzet.

Omdat het conversie% van een webshop van groot belang is (immers: een conversie verhoging van 1% naar 2% betekent direct een verdubbeling van de webomzet !), is conversie-optimalisatie erg belangrijk.

Conversie-optimalisatie is dus het permanent verbeteren van je website opdat klanten vlotter en sneller kunnen bestellingen.

Conclusie

Het is niet zinvol jouw conversies te vergelijken met andere websites. Veel belangrijker is dat je op continue basis je conversiepercentage opvolgt en tracht te verbeteren.