Betekenis van de SEO-term cookies

Cookies

Cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over je online bezoekers. Het zijn kleine tekstbestandjes met informatie die opgeslagen wordt op de schijf van je eigen computer en gebruikt voor verschillende doeleinden. Cookies zijn heel belangrijk voor remarketing.

Soorten cookies

Er bestaan twee grote categorieën van cookies: first party en third party cookies. Onder first party cookies verstaan we functionele cookies. Third party cookies splitsen we op in analytische cookies en tracking cookies.

1. Functionele cookies
Functionele cookies of ‘first party’ cookies dienen voor een goede werking van je website. Vanwaar de ‘first party’-benaming komt? First party cookies worden uitgegeven door de website waarop de gebruiker navigeert. Neem het voorbeeld van Bol.com: wanneer een surfer op Bol.com terechtkomt dan slaat Bol.com zelf de informatie van de gebruiker op. Deze cookies worden niet gebruikt ter identificatie van de bezoeker. Een voorbeeld van iets wat een functionele cookie bijhoudt is je taalvoorkeur, je winkelmandje, login, enzovoort. De opgeslagen informatie dient puur om de werking van de website te optimaliseren, waardoor je niet telkens je voorkeuren of bepaalde informatie zoals login moet ingeven.

Men moet geen toestemming vragen aan de bezoekers om functionele cookies hun werk te laten doen. Ze behoren niet tot de cookie-wetgeving. Waarom dat zo is? Wel, functionele cookies zijn er louter om de ervaring van de bezoeker te verbeteren en zijn geen vorm van persoonlijke informatieverzameling.

2. Analytische/statistische cookies
Analytische cookies dienen ervoor om statistieken bij te houden ter analyse. Enkele voorbeelden hiervan zijn: hoeveel tijd spendeerde de surfer op mijn website, wat zijn de demografische gegevens, waar kijken de bezoekers naar, enzovoort. Dit zijn allemaal elementen die gebruikt kunnen worden om je website te optimaliseren. Voor analytische cookies is er wel een toestemming noodzakelijk van de bezoeker. Analytische cookies behoren ook tot de third party-cookies omdat ze door een externe partij (zoals Google: Google Analytics) worden geplaatst.

3. Tracking cookies
Deze cookies zijn ervoor gemaakt om de voetstappen van de gebruiker te volgen. De benaming third party is gekozen omdat het niet meer de concrete website is die de cookies bijhoudt, maar een aparte adverteerder. Deze adverteerder krijgt de toestemming om een cookie te plaatsen op een concrete website. Indien de gebruiker voor een concrete website een andere heeft bezocht en de cookies ervan geaccepteerd, dan heeft de adverteerder ook deze informatie. Met andere woorden, de adverteerder heeft zicht op de geschiedenis van de bezochte websites door de bezoeker alsook de informatie die de bezoeker prijsgeeft. Zo kan de adverteerder bijvoorbeeld zien waarin de gebruiker geïnteresseerd is. Bekijk even het voorbeeld hieronder van Zalando.

Wat kunnen cookies voor jou doen?

Het algemeen doel van cookies is om informatie te verzamelen over de bezoekers van websites. Ze zorgen ervoor dat bedrijven heel veel en heel gemakkelijk informatie kunnen verzamelen over het gedrag van hun online bezoekers. We weten allemaal dat informatie goud waard is, ook hier is dat geen uitzondering. De verzamelde informatie wordt herleid naar profielen van de bezoekers, waardoor de website geoptimaliseerd kan worden. Dit gaat over aangepaste nieuwsbrieven, aangepaste aanbevelingen, … kortom voor alles wat gepersonaliseerd kan worden en dus beter overeenstemmen met de voorkeur van de bezoeker.

Wil je toegang tot de statistieken die Google bijhoudt over je website? Dat kan met de Google Analytics rapportages.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.