CPC

CPC, of cost-per-click, is een betaalmethode die wordt gehanteerd voor online advertenties. CPC staat voor Cost-Per-Click en betekent dus letterlijk kost-per-klik.  Hierbij betaalt de adverteerder voor elke klik op een advertentie. Deze advertentie kan op verschillende manieren bestaan zoals een banner, link of een tekstadvertentie.

Wanneer en waarom?

De afkorting CPC wijst een betaalmethode waarbij het het doel is om mensen te lokken naar je website. Je betaalt dus met andere woorden voor bezoek op je website. Daarna is het natuurlijk de bedoeling dat er een conversie ontstaat. Wat je er wel gratis bij krijgt, zijn impressies. Dat wil zeggen dat veel mensen jouw advertentie gaan zien zonder dat je daarvoor betaalt. Ze klikken nog niet op de advertentie, maar ze hebben al een eerste kennismaking gemaakt met jouw bedrijf.

CPC is een belangrijke indicator voor succes van je online campagnes. Als je merkt dat de investering in één enkele advertentie duur was en dat je er niet genoeg conversies mee maakt, dan kan je best je marketingstrategie of de kwaliteit van de advertentie nakijken.

CPC berekenen

Wil je online adverteren en weten hoeveel je advertentie zal kosten? Dan zal je zeker de termen CPC en CPM zeker tegenkomen. CPC en CPM behoren tot het domein van SEA (Search Engine Advertising) en stellen de betaalmethode voor bij online adverteren. Google Ads en Bing Ads zijn vandaag de meest gebruikte zoekmachines om SEA toe te passen. Aangezien de zoekmachines werken met een biedsysteem, kan de prijs schommelen voor elke zoekterm.

Aangezien Google Ads werkt met biedingen, kan je zelf kiezen hoeveel je wil uitgeven per klik. Bij de afrekening gebeurt het vaak dat je een stuk minder betaald dan je zelf aanbood. Dat komt omdat Google enkel het minimale aanrekent dat nodig is om net hoger iemand anders geplaatst te worden bij de zoekresultaten.Wil je weten hoeveel je maximum bod (= max.CPC) het best bedraagt? Dan bestaat er daar een handige formule voor!

Max CPC = gemiddelde winst per verkocht product x conversiepercentage x 0,85*

*0,85 is een dempingsfactor die ervoor zorgt dat je per conversie wint genereert.

Om te weten hoeveel je betaald per klik wordt er een formule gebruikt om het gemiddelde te berekenen. Om de gemiddelde CPC te berekenen: totale aantal kosten van de klikken / aantal klikken. Dit is dus de gem. CPC, en tegelijk ook de werkelijke CPC, hetgeen u dus effectief aan kosten heeft voor de klikken op uw advertentie.

Een kleine geschiedenis van CPC

In 1997 was het de eerste keer dat CPC genoemd werd. Een ondernemer ontwikkelde toen voor het eerst een zoekmachine die met CPC werkt: GoTo.com. In het begin kwam er een sceptische reactie: niemand zal toch een zoekmachine gebruiken als die vol staat met betaalde advertenties? Pas later, wanneer Google zelf Google AdWords introduceerde in het jaar 2000, begreep men wat CPC kan doen voor adverteerders. GoTo.com werd toen overgenomen door Yahoo! Tot op de dag van vandaag is wordt CPC als dé frequentste betaalmethode gezien voor online advertenties.

Google of Bing?

Vandaag de dag is CPC vooral een begrip binnen de SEA. Het is dus onderdeel van een online marketingstrategie. Je kan adverteren via Google en Bing, de twee meest gebruikte moderne zoekmachines. Bij Google AdWords worden er ‘pay per click’ deals aangeboden. De prijs van zo’n deal hangt sterk af van het concreet zoekwoord.

Ook Bing Ads (sinds recent Microsoft Ads) werkt op dezelfde manier. Het is de grootste zoekmachine- concurrent voor Google. De advertenties van Microsoft verschijnen op Bing, Yahoo, MSN en andere platformen van Microsoft. De prijzen van de deals bij Bing/Microsoft zijn aanzienlijk lager dan van Google én er is minder competitie van de concurrent omdat adverteerders vaak de waarde van adverteren via Microsoft onderschatten.

Negatieve zoekwoorden

Om een advertentie te plaatsen via Google of Bing is het heel belangrijk om de juiste zoektermen in te geven zodat de juiste mensen worden bereikt. Maar je kan ook, en dat is zeer aangeraden, de negatieve zoekwoorden ingeven. Dat zijn zoekwoorden waarvoor je net niet gevonden wil worden. Stel je voor dat je een verkoper bent van ballonnendecoratie met een eigen website en je wil online adverteren. Dan wil je vast gevonden worden op de zoekterm ‘ballonnendecoratie’ en niet op ‘ballonnendecoratie jobs’. Dit stelt namelijk een negatief zoekwoord voor. Deze kan je niet ingeven in Microsoft Ads, wel in Google Ads. Zo kan je onnodige kliks op je advertentie beperken en je budget dus beter inzetten. Wil je weten hoe je de beste zoekwoorden ontdekt? Lees dan dit artikel!

Is het nu CPC of PPC?

CPC wordt vaak verward met PPC, ofwel Pay-Per-Click. Hoewel deze termen vaak door elkaar gebruikt worden, is er toch een verschil. PPC is definieert enkel dat je bereid bent om te betalen per elke klik op de advertentie. Daartegenover duidt CPC de concrete prijs van elke klik aan en is dus een betaalmethode. CPM is nog een andere betaalmethode waarbij je niet per klik betaald, maar per 1000 clicks.

Het verschil tussen CPC en CPM

De afkorting CPC staat voor cost per click. Het duidt de prijs aan van een klik op de advertentie die je online wil plaatsen. Je betaalt als adverteerder dus enkel voor het aantal clicks van nieuwsgierige bezoekers. Stel dat 200 mensen je advertentie hebben gezien op Google, maar dat er daar slechts 10 daadwerkelijk erop hebben geklikt; dan betaal je enkel voor de 10 clicks! Tot op de dag van vandaag is CPC is één van de meest gebruikte betaalmethodes voor online advertenties.

Een andere bekende betaalmethode is CPM (cost per mille), dat wil zeggen dat je pas betaald bij 1000 vertoningen van je advertentie. Hierin is het klikgedrag van de doelgroep niet belangrijk. CPM wordt vaak gebruikt om naamsbekendheid te creëren waarbij er géén actie van de doelgroep wordt verwacht. Indien je wel wil dat er bezoekers naar je website gaan, dan kijk je best naar CPC.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA