Betekenis SEO-term CPL

CPL

CPL staat voor Cost-Per-Lead. Het is een soort betaalmethode bij online adverteren waarbij je betaalt per lead dit je ontvangt. Er bestaan verschillende soorten leads zoals het invullen van een e-mailadres, het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. Uiteindelijk is er nog geen aankoop verricht maar is de potentiële klant op zoek naar meer informatie over een product of dienst.

Dankzij de Cost-Per-Lead kan je de Return On Investment (ROI) van je campagne berekenen. Is de kostprijs voor één lead veel te hoog? Dan is de campagne het niet waard. Maar ook de kwaliteit van een lead is een belangrijke factor voor de ROI.

CPL berekenen

Je kan de CPL van je direct marketing campagnes en online marketing campagnes op basis van twee formules.

Formule 1

Bij de eerste formule bereken je de Cost-Per-Lead door zowel de directe variabele als de directe vaste kosten toe te kennen aan het totaal gegenereerde leads. Onder de directe variabele kosten vallen de Cost-Per-Click en het marketingmateriaal dat je speciaal ontwikkelde voor de campagne. Onder de directe vaste kosten kunnen de kosten aan tools, telefoonnummer, hosting-kosten, etc. vallen.

Formule: (directe variabele kosten + directe vaste kosten) / aantal gegenereerde leads = CPL

Voorbeeld:

  • Directe variabele kosten = € 1649
  • Directe vaste kosten = € 799
  • Aantal leads = € 124

Berekening: (€ 799 + € 1649) / € 124 = € 19,74

Formule 2

Bij de tweede formule om de CPL te bereken ken je enkel de directe kosten toe aan het totaal aantal gegenereerde leads.

Formule: directe variabele kosten / aantal gegenereerde leads = CPL

Voorbeeld:

  • Directe variabele kosten = € 1649
  • Aantal leads = € 124

Berekening:  € 1649 / € 124 = € 13,30

Verschil CPL en CPA

Nu denk je waarschijnlijk bij jezelf : wat is dan het verschil tussen Cost-Per-Lead en Cost-Per-Action (CPA)? Wel, het betekent niet automatisch dat een lead ook een klant is. Wanneer een adverteerder op zoek gaat naar leads dan is er meestal sprake van een visie op lange termijn. Bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief of een persoon die zich inschrijft om betrokken te zijn bij een merk, product of dienst.

Bij Cost-Per-Action of Cost-Per-Acquisition wordt er enkel betaald voor elke acquisitie die plaats vind. Terwijl bij Cost-Per-Lead het genereren van inkomsten niet het voornaamste doel is. Wanneer de adverteerder persoonlijk contact wilt opnemen met een potentiële klant of geïnteresseerde, kan adverteren op basis van het CPL-principe het best werken. Er wordt namelijk niet betaalt voor de zichtbaarheid (impressie) of voor een directe handeling (action) maar voor een contactaanvraag.

Belang CPL berekenen

Er zijn drie grote redenen waarom je de CPL van je campagnes zou berekenen:

  • Door de CPL te berekenen krijg je inzicht in de kosteneffectiviteit van je marketinginvesteringen.
  • Het geeft ook inzicht in de effectiviteit van de marketingkanalen die ingezet werden.
  • CPL biedt je ook de kans om de ingezette marketingkanalen en de bijhorende campagnes te optimaliseren. Dit kan uiteindelijke leiden tot het vinden van winstgevende klanten die je bedrijven helpen groeien.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA