cro

Wat betekent CRO ?

CRO is de afkorting van Conversion Rate Optimization, ook wel conversieoptimalisatie genoemd. Het is een belangrijk aspect binnen de online marketing. Immers, veel bezoekers via SEO op je website krijgen is uiteraard leuk, maar je wil op de eerste plaats dat ze converteren. Waarbij converteren staat voor het omzetten van bezoekers naar betalende klanten.

Conversie

Conversies of conversiedoelen verschillen meestal per website. Enkele voorbeelden van conversiedoelen zijn :

  • het plaatsen van een bestelling
  • inschrijven op de online nieuwsbrief
  • invullen contactformulier
  • downloaden van een document
  • het creëren van een login
  • schrijven van een review
  • ect.

CRO wordt vooral ingezet wanneer een website niet functioneert zoals je het wenst. Of beter gezegd: indien een site onvoldoende converteert. Een site heeft bijvoorbeeld heel veel online bezoekers, maar er wordt niks aangekocht of geen offertes aangevraagd. Er gaat met andere woorden iets mis in het proces van de bezoeker.

Eenvoudig gesteld is het doel van CRO de drempels, waar je bezoekers op afhaken om er te converteren, op je website ontdekken en wegwerken. Voorbeelden van dergelijke site drempels of onduidelijkheden zijn:

  • Onvoldoende informatie over de producten of diensten
  • Onduidelijke call-to-action knoppen
  • Hoge verzendkosten
  • trage laadsnelheid (technisch obstakel)
  • klant wil zelf de leverdatum bepalen, maar de site laat het niet toe (functionele drempel)
  • look & feel van de site zijn gedateerd
  • ect

Elementen van conversieoptimalisatie

Met conversion rate verbetering wil je dus het conversiepercentage van je site verbeteren. Dit heeft dan als positief gevolg dat uit hetzelfde aantal online bezoeken meer conversiedoelen worden gerealiseerd.

Aspecten van CRO zijn onder meer :

  • ontdekken en wegwerken van site-onduidelijkheden (via tools als Hotjar of Crazyegg)
  • opstellen van unieke USPs
  • starten met conversie KPI metingen & rapportages
  • AB-testing  segmentatie
  • optimalisaties

online omzet

5 Conversietips

1. Zorg voor sterke USP’s

  • de USP’s of Unique Selling Propositions van je website moeten bezoekers voldoende redenen geven om bij jou te bestellen.
  • mogelijke dealbreakers zijn bijvoorbeeld:
    • te lange levertermijnen
    • onvoldoende directe contact-mogelijkheden  (geen chat, geen telefoon)
    • verouderde productcollecties
    • geen topmerken & enkel white labels
    • geen keurmerken
  • Tracht je USPs op een betere manier in te vullen dan je concurrentie. Ze hebben de grootste impact op je “afhakers” en dus op je conversie-percentage.
  • Zorg er dus voor dat je concurrentiële USP’s hebt én dat bezoekers ze ook duidelijk te zien krijgen.
  • Hoe concurrentiëler de USP’s zijn, hoe groter de conversie.

2. Werk technische obstakels weg

  • Een technische mankement aan je website heeft een grote negatieve impact op de conversie. Enkele voorbeelden:
    • de website is niet meer bereikbaar op de server en is volledig offline
    • de voorraad van al je artikelen toont ten onrechte ‘out of stock’
    • sommige webpagina’s laden enorm traag
    • het contactformulier of de checkout werkt niet
    • de opmaak verspringt/verloopt in sommige browsers
  • Technische manco’s belemmeren letterlijk dat je bezoeker kan bestellen/converteren op je website.
  • Gevolg: de kans is dan ook erg groot dat ze je site per direct verlaten.
  • Dus: hoe minder technische belemmeringen, hoe groter de conversie.

3. Functionele belemmeringen

  • Elke site biedt haar bezoekers een aantal functionaliteiten aan om ze gemakkelijker te laten vinden waarnaar ze op zoek zijn.
  • Enkele voorbeelden van functionele site-manco’s zijn een niet werkende interne zoekfunctie of niet juist functionerende filters.
  • Dergelijke functionele belemmeringen zorgen er eveneens voor dat de bezoeker niet bij jouw webwinkel bestelt.
  • Ook hier: hoe minder functionele belemmeringen, hoe hoger de conversie.

4. Usability

  • Usability of gebruiksvriendelijkheid houdt in dat een bezoeker je website als ‘aangenaam om te surfen’ ervaart.
  • Slechte usability is bijvoorbeeld als bezoeker zijn gegevens in de 1ste stap van het bestelproces ingeeft, vervolgende gaat naar stap 2 gaat, zich bedenkt, terugklikt naar stap 1 en dan vervolgens ziet dat al zijn gegevens verdwenen zijn.
  • Hoe minder usability belemmeringen, hoe sterker de conversie.

5. Onzekerheid

  • Elke bezoeker wil er natuurlijk van overtuigd zijn dat zij op een 100% betrouwbare site is beland.
  • Zeker als ze voor de eerste keer met je site in aanraking komen, hebben ze best wel veel vragen.
  • Zorg ervoor dat onderstaande vragen helder zijn voor je shoppers:
    • is dit wel de juiste website voor mij ?
    • 
ben ik er zeker van dat ze gaan doen wat ze beloven  ?
    • 
kan ik een product terugsturen indien het me toch niet bevalt ?
  • Tenslotte ook hier: hoe minder onzekerheid, hoe beter je CRO.