cro

Wat betekent CRO ?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, ook wel conversieoptimalisatie genoemd in het Nederlands. Het doel van CRO is om het aantal conversies op je website, meestal op een specifieke webpagina, te verhogen.

Het is een belangrijk aspect binnen de online marketing. Dankzij SEO meer bezoekers op je website krijgen is uiteraard leuk, maar je wil op de eerste plaats dat ze converteren en dus geld opbrengen. Om goed te begrijpen wat CRO inhoudt is het eerst en vooral belangrijk om te weten wat een conversie nu precies is.

Wat is een conversie?

Er bestaan verschillende soorten conversies of conversiedoelen. Die zijn meestal verschillend per website. Elke webpagina op je website heeft daarnaast nog eens zijn eigen doel. Het gaat steeds om een actie die we willen dat de gebruiker uitvoert op onze webpagina. Een aantal voorbeelden van conversie zijn:

  • de klant doen overgaan tot het plaatsen van een bestelling
  • de klant overhalen zich in te schrijven voor de online nieuwsbrief
  • ervoor zorgen dat de klant het contactformulier invult
  • de klant overtuigen een document te downloaden
  • zorgen dat de klant een login creëert
  • de klant overhalen een review achter te laten
  • ect.

CRO wordt vooral gebruikt bij websites die niet het resultaat halen dat je wil. Ze converteren niet genoeg. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je website heel veel bezoekers lokt maar dat er niks aangekocht wordt en geen offertes aangevraagd worden. Dat betekent dat er iets mis gaat in het proces van de bezoeker.

Eenvoudig gesteld is het doel van CRO de redenen waarom je bezoekers afhaken om te converteren op te sporen en weg te werken. Die redenen noemen we drempels. Een aantal voorbeelden van dergelijke site drempels zijn:

  • onvoldoende of onduidelijke informatie over de producten of diensten
  • onduidelijke call-to-action knoppen
  • hoge verzendkosten
  • een trage laadsnelheid van de website
  • het feit dat de klant zelf de leverdatum wil bepalen, maar de website laat dit niet toe
  • de look & feel van de site zijn gedateerd
  • etc.

5 Conversietips

Tenslotte sluiten we af met 5 tips om je CRO te versterken. Die kan je zelf toepassen op je eigen webpagina of als bouwsteen gebruiken om aan CRO te doen.

1. Zorg voor sterke USP’s

De USP’s of Unique Selling Propositions van je website moeten bezoekers voldoende redenen geven om met jou zaken te doen. Dit zijn de elementen die net jouw bedrijf of product uniek maken van de concurrentie. Door hierop in te spelen verhoog je je CRO. Mogelijke dealbreakers waardoor je klant niet overgaat tot een aankoop zijn bijvoorbeeld:

  • te lange levertermijnen
  • onvoldoende directe contact-mogelijkheden
  • verouderde productcollecties
  • geen verkoop van topmerken en enkel white labels

Tracht je USPs op een betere manier in te vullen dan je concurrentie. Ze hebben immers de grootste impact op je “afhakers” en dus op je CRO. Zorg er dus voor dat je concurrentiële USP’s hebt én dat bezoekers ze ook duidelijk te zien krijgen. Hoe meer concurrentieel de USP’s zijn, hoe beter je CRO.

2. Werk technische obstakels weg

  • Een technische mankement aan je website heeft een grote negatieve impact op de conversie. Enkele voorbeelden:
    • de website is niet meer bereikbaar op de server en is volledig offline
    • de voorraad van al je artikelen toont ten onrechte ‘out of stock’
    • sommige webpagina’s laden enorm traag
    • het contactformulier of de checkout werkt niet
    • de opmaak verspringt/verloopt in sommige browsers
  • Technische manco’s belemmeren letterlijk dat je bezoeker kan bestellen/converteren op je website.
  • Gevolg: de kans is dan ook erg groot dat ze je site per direct verlaten.
  • Dus: hoe minder technische belemmeringen, hoe groter de conversie.

3. Functionele belemmeringen

  • Elke site biedt haar bezoekers een aantal functionaliteiten aan om ze gemakkelijker te laten vinden waarnaar ze op zoek zijn.
  • Enkele voorbeelden van functionele site-manco’s zijn een niet werkende interne zoekfunctie of niet juist functionerende filters.
  • Dergelijke functionele belemmeringen zorgen er eveneens voor dat de bezoeker niet bij jouw webwinkel bestelt.
  • Ook hier: hoe minder functionele belemmeringen, hoe hoger de conversie.

4. Usability

  • Usability of gebruiksvriendelijkheid houdt in dat een bezoeker je website als ‘aangenaam om te surfen’ ervaart.
  • Slechte usability is bijvoorbeeld als bezoeker zijn gegevens in de 1ste stap van het bestelproces ingeeft, vervolgende gaat naar stap 2 gaat, zich bedenkt, terugklikt naar stap 1 en dan vervolgens ziet dat al zijn gegevens verdwenen zijn.
  • Hoe minder usability belemmeringen, hoe sterker de conversie.

5. Onzekerheid

  • Elke bezoeker wil er natuurlijk van overtuigd zijn dat zij op een 100% betrouwbare site is beland.
  • Zeker als ze voor de eerste keer met je site in aanraking komen, hebben ze best wel veel vragen.
  • Zorg ervoor dat onderstaande vragen helder zijn voor je shoppers:
    • is dit wel de juiste website voor mij ?
    • 
ben ik er zeker van dat ze gaan doen wat ze beloven  ?
    • 
kan ik een product terugsturen indien het me toch niet bevalt ?
  • Tenslotte ook hier: hoe minder onzekerheid, hoe beter je CRO.