CTA

Wil je de bezoeker op jouw website aanzetten tot actie ondernemen? Dan is CTA de oplossing! CTA, of call-to-action, is een welbekende term in (online) marketing. Het is een link of een button, waarop de bezoeker moet klikken om iets te verkrijgen: een brochure, een analyse, een inschrijving, enzovoort. Wil je meer ontdekken over hoe je de bezoekers op jouw website kan overtuigen? Ontdek het in dit artikel!

Wat is CTA?

Call-to-action buttons sporen de bezoeker aan om een actie te ondernemen. Herinner je je dat je als kind altijd wou drukken op de knop? Wel, de CTA knop is de variant voor volwassenen. De bedoeling is dat de CTA button heel goed opvalt op de website, zodat de bezoeker meteen verleid wordt om erop te klikken. Het belangrijkste doel van een CTA zijn conversies. Daarnaast zorgt een goed button voor een lager bouncepercentage.

De meest overtuigende CTA

Een goede CTA button is er eentje die erg opvalt. We vergelijken hiervoor de buttons van grote bedrijven zoals Netflix en Outlook van Microsoft.

Netflix

In deze advertentie worden enkel de voordelen van een Netflix abonnement benadrukt. De prijzen of algemene informatie zijn hier niet op aangeduid, dus je bent eigenlijk nog slecht geïnformeerd. Dit zal denieuwsgierigheid van velen triggeren om op de knop te drukken, al is het maar om uit te zoeken hoe alles in elkaar zit.
Let ook even op op de
tekst op de button. Netflix stelt een deal voor waarbij de gebruiker de eerste maand niets moet betalen, vandaar dat het de tekst ‘probeer nu’ kan gebruiken. Zeg nu zelf, een keertje proberen kan geen kwaad. Welke teksten je nog kan gebruiken, bespreken we hier iets later.

Outlook

In dit voorbeeld zie je wat Outlook heeft gedaan om mensen te laten inschrijven. Let op de kleur, het bericht en de vorm van de button. In tegenstelling tot Netflix heeft Outlook gekozen voor een minder “schreeuwende” kleur, namelijk blauw. Maar hierdoor valt de knop niet minder op! Dat komt door de witte ruimte eromheen, en de minimalistische aanpak (zonder uitroeptekens, te veel woorden, enz.) Dat is ook één van de tips: gebruik de ruimte rondom de button in jouw voordeel, en laat de knop ‘poppen’.

Wil je weten waarom Outlook hier koos voor blauw? Ontdek het hieronder!

Tips voor een aantrekkelijke CTA button

Hieronder geven we onze tips mee om de perfecte CTA button uit te werken.

Tekst

Je hebt het zeker en vast vaak tegengekomen; links waarop ‘klik hier’ staat. Nu, dit is een eerder ouderwetse manier van CTA. Over het algemeen geldt de tip om tussen twee tot 5 woorden te gebruiken, waarin een doe-werkwoord staat. Hieronder zie je een lijst met enkele voorbeelden:

  • Probeer X nu uit!
  • Download gratis X
  • Laatste dagen korting!
  • Meld je aan voor X

Een van de dingen die iemand kunnen overtuigen om snel een actie te ondernemen is door middel van urgentie. Dat kan je aanduiden met een uitroepteken, het woord nu/tijdelijk/enkel vandaag/…, de bevelende vorm,…

Kleur

De bedoeling van de button is om zo veel mogelijk op te vallen. Deze studie (Exiting red and competent blue: the importance of colour in marketing) uit 2011 toont aan dat verschillende kleuren een verschillend effect hebben op mensen. We bespreken hierbij de twee belangrijkste kleuren: rood en blauw.

CTA-button

Rood is een zeer belangrijke kleur die heel vaak voorkomt in CTA buttons. Volgens de studie werkt rood opwindend én schakelt het de cognitieve processen in het brein uit. Rood is dus ideaal om mensen snel te overtuigen zonder dat ze er te veel bij nadenken.

Blauw wordt geassocieerd met vakkundigheid en expertise. Wil je het vertrouwen winnen van de klant? Gebruik dan blauw zoals in het voorbeeld van Outlook.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Online Marketing Blog

Mis niets over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA

Alle SEO & SEA nieuws

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!