Betekenis SEO-term CXO

Betekenis SEO-term CXO

Customer Experience Optimization (CXO)

De Customer Experience Optimization (CXO) of klantervaring optimalisatie is het proces waarbij je de consument probeert te begrijpen. Daarna zorg je ervoor dat ze de best mogelijke ervaring hebben op alle contactpunten.

Het zorgt ervoor dat je als bedrijf in staat bent, de ervaringen van de klant te verbeteren. Dit door middel van gecontroleerde experimenten en ervaringen.

Het meten van de beste ervaring is een ambitieus doel. Maar essentieel om ervoor te zorgen dat bedrijven voortdurend hun begrip van hun klanten kunnen bijwerken. Om daarna op basis hiervan hun bedrijfsdoelen in het proces te kunnen verbeteren.

Bedrijven die aan CEO doen, richten zich op de gegevens gebaseerde kijk op hun klanten. Ze begrijpen wat klanten motiveert, verheugt en boeit. Maar daarnaast ook wat ervoor zorgt dat ze de website gaan bezoeken en waarom ze weloverwogen beslissingen nemen. Hierdoor weten we hoe we dit kunnen optimaliseren om de beste ervaring te leveren.

Voordelen Customer Experience Optimization

Het toepassen van de belevingsoptimalisatie biedt vele voordelen voor een bedrijf:

  • Expertise: zorgt voor diepgaande kennis van uw klanten.
  • Vertrouwen: het vermogen om beslissingen te nemen op basis van echte gebruiksgegevens.
  • Vertrouwen: het vermogen om beslissingen te nemen op basis van echte gebruiksgegevens.
  • Snelheid: de mogelijkheid om beslissingen snel toe te passen.
  • Gebruiksgemak: concurrentievoordeel doordat de klanten een betere ervaring hebben.

Werking Customer Experience Optimization

Het onderzoek dat we doen, kan op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld door A/B-testing, meerkeuzetesten, gebruiksonderzoeken, analyse, etc. Door al deze onderzoeken samen te voegen, komen we aan een breed gamma van ervaringen. dit kunnen we later  gebruiken om onze optimalisatie uit te voeren.

De veranderingen die we toevoegen hebben een impact op verschillende gebieden:

  • Media: meer advertentievertoningen, dus meer tijd en betrokkenheid op de site.
  • E-commerce: het verhoogt de omzet per bezoeker, het toont relevante producten aan de verschillende soorten bezoekers waardoor de gemiddelde bestelwaarde stijgt.
  • B2B: bedrijven kunnen meer bezoekers omzetten naar leads, verbeteren de prestaties van de programma’s en kunnen dit herhalen door snel aan productontwikkeling – en verbetering te doen.

Het voortdurend naar boven komen van ideeën vanuit verschillende perspectieven op de klantervaring is essentieel voor een robuuste, vooruitstrevende strategie.

Voortdurend optimaliseren van de klantervaring

Technologie en hoe mensen omgaan met bepaalde zaken veranderd. Daarom moeten bedrijven dus ook voortdurend evalueren hoe zij omgaan met hun klanten. De snelle expansie van de apparaten en marketing kanalen, de evolutie van de klant en veranderingen in de bedrijfsvoering, creëert een dynamische omgeving waarin de bedrijven moeten innoveren om de aandacht en betrokkenheid van hun publiek hoog te houden.

Waarom investeren in een betere klantervaring?

Allereerst geven we om onze klanten, maar als bedrijf zien we ook graag harde cijfers. Daarnaast geven we enkele zaken mee die het belang van klantervaring (CXO) met zich meebrengen voor een bedrijf:

  • Na 1 slechte ervaring komen ze vaak niet meer terug.
  • Wanneer ze fan zijn van een merk, maar slechte ervaringen opdoen, haken klanten toch af.
  • Mensen zijn bereid meer te betalen bij een goede klantervaring.
  • Tevreden klanten kunnen tot 140% meer uitgeven.
  • Bedrijven die goed scoren op de klantervaring, kunnen tot 5 keer sneller groeien dan hun concurrentie.

Verbeteren voor aankoop

Er zijn vier factoren die voor de aankoop een groot verschil kunnen maken:

  • Klantgerichte website met duidelijke productinformatie: de klant hecht veel belang aan:
    • duidelijke, goede productinformatie;
    • eenvoudige check-out zonder verplichte registratie;
    • goede navigatie en zoekfunctie.
  • Goede klantenservice via telefoon, chat of mail
  • Mensen willen weten hoe ze als klant behandeld zullen worden. Daarnaast kan een correcte en duidelijke communicatie ervoor zorgen dat de klantentevredenheid met 25% stijgt.
  • Een groot aanbod: hoe groter het aanbod, hoe tevredener de klant.

De prijs speelt hierbij een minder belangrijke rol, echter verwacht de consument minder van goedkopere webwinkels.

Verbeteren na aankoop

De echte klantervaring of Customer Experience Optimization (CXO) begint pas op het moment van de aankoop. Daarnaast speelt de klantendienst een belangrijke rol. Echter zijn er een aantal belangrijke elementen waaraan de klantendienst moet voldoen:

  • Makkelijk bereikbaar, vriendelijk en behulpzaam
  • Snel leverbaar en makkelijk retourneren
  • Duidelijke proactieve e-mailcommunicatie
  • Te veel communiceren bestaat niet. Zorg er steeds voor dat je:
    • goede bevestigingsmails stuurt;
    • updates stuurt over de leverstatus;
    • proactief communiceert.
  • Besteedt aandacht aan de verpakking
  • Maak het persoonlijk

Tot slot als je de ervaring van je klanten wilt verbeteren, dan moet je jouw klanten centraal zetten en niet de technologie. Met andere woorden, zit de basis niet goed? Dan gaat jouw nieuwe technologie dit niet redden. Daarom start Customer Experience Optimization dus bij de basis. Daarom zijn er heel wat factoren waar je rekening moet houden.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA