Customer Journey

Customer Journey

Wat is Customer journey?

De Customer Journey is de “reis” die een klant aflegt zowel voor, tijdens als na de aankoop. Zijn ervaringen en emoties tijdens contactmomenten met een bedrijf leggen heel wat belangrijke aspecten bloot. Bij de customer journey gaat dus puur om het redeneren vanuit het standpunt van de klant, waardoor je beter kan begrijpen hoe prospects denken.

Uiteraard is de customer journey afhankelijk van de soort aankoop: bij een grote investering zal de gemiddelde prospects veel meer tijd nodig hebben om te beslissen dan voor iets van enkele euro’s.

Wat is het belang?

Het inspelen op de Customer Journey is de essentie van inbound marketing. Door de Customer Journey in kaart te brengen en de juiste Buyer Persona’s op te stellen, kunnen bedrijven content kalenders maken om de juiste doelgroep op het juiste moment te voorzien van passende content. Deze content sluit uiteraard aan bij de fase van de klant in het aankoopproces.

Tijdens de customer journey onderzoek probeer je de reis van je klanten tijdens alle contactmomenten met je firma in kaart te brengen en wordt er tekenen waar er verbetering mogelijk is. Je krijgt een beter zicht waar klanten precies afhaken, waardoor je ook verplicht wordt na te denken waarom ze precies weggaan en het geeft je inzicht welke info essentieel is om prospects te overtuigen

Belang voor SEO?

Er wordt vaak verwezen naar de 7 fases van de customer journey: know > like > trust > buy > repeat > refer.

Indien je online niet gevonden wordt voor je belangrijkste zoekwoorden, bereik je dus niet ten volle je potentiële klanten (know). Anders gezegd: is je SEO niet in orde, dan speelt je bedrijf al niet meer mee voor de know-fase, en dus ook niet voor de daarop volgende fases.

Meer SEO termen

Andere interessante onderwerpen

SEO Quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Volg Online Marketing op de voet

Gratis SEO Scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA