Internationale SEO

Wanneer je internationaal wil gaan met je website, moet je op heel wat verschillende elementen letten. Internationale SEO voor websites met meerdere talen kan best overweldigend zijn, zelfs voor ervaren SEO’ers. De ene website is de andere niet. Daarom kan niet elke oplossing op elke website toegepast worden. In dit blogartikel nemen we de homepagina onder handen bij internationale SEO. Niet onbelangrijk, maar ook niet te onderschatten. Hiervoor kunnen verschillende oplossingen toegepast worden, elk met hun voor- en nadelen.

De homepagina bij internationale SEO bepalen, geen eenvoudige opdracht

De homepagina van je website is vaak het startpunt, het eerste contact van je bezoeker met je website. Vaak zorg je ervoor dat deze pagina een goede eerste indruk maakt, zodat mensen verder willen klikken naar andere pagina’s op jouw website.

Wil je met je homepagina de internationale markt op, dan moet je deze op een correcte manier opbouwen. Je moet op voorhand bepalen welke content te zien is op je homepagina. Dit is niet makkelijk te bepalen en leidt vaak tot moeilijke vraagstukken.

Hier volgt een korte situatieschets:

Stel, ik wil met mijn website https://www.homepage.com/ de internationale weg opgaan. Mijn hoofddoelgroep is België.

Dan kan ik m’n website opdelen op taal en werken met subdirectories. Zo krijg ik de URL’s: https://www.homepage.com/nl/ en https://www.homepage.com/fr/.

Een tweede optie is het maken van subdirectories op basis van taal en land. Volgende URL’s komen hiervoor in aanmerking: https://www.homepage.com/nl/be/ of https://www.homepage.com/nl-be.

In deze situatie zal elke subdirectory de standaard homepagina voor zijn taal tonen. Dit wil zeggen dat https://www.homepage.com/nl/ de homepagina is voor de Nederlandstalige bezoekers en https://www.homepage.com/fr/ de standaard bestemming is voor de Franstaligen.

Nederlandstaligen in België komen standaard op https://www.homepage.com/nl/be/ of https://www.homepage.com/nl-be/ terecht bij een bezoek aan mijn website.

Dat klinkt logisch, niet?

Maar wat krijgen de bezoekers nu te zien als ze rechtstreeks naar https://www.hompage.com/ surfen? En misschien nog belangrijker voor de SEO’ers, wat krijgen de zoekmachines te zien op jouw rootdomein?

Hier ligt het grootste probleem bij de opbouw van de homepage bij internationale SEO. Hoe kies je de juiste homepagina wanneer hier verschillende versies van bestaan? Hiervoor bestaan verschillende oplossingen, maar die hebben elk hun unieke voordelen en tekortkomingen.

In dit artikel komen volgende oplossingen aan bod:

  • De taal of land selecteren via een pre-homepagina
  • Een homepagina waarbij de meest gebruikte taal of land al geselecteerd is
  • Een gepersonaliseerde homepagina op basis van IP of user-agent
  • Een niet-indexeerbare homepagina

De taal of land selecteren via een pre-homepagina

Bij deze oplossing voor de internationale SEO van je homepagina kies je vooraf de taal of het land en ga je pas nadien naar de homepagina. Het rootdomein wordt volledig gebruikt voor de taal- of landkeuze van de bezoeker.

Bij coca-cola.com krijg je bijvoorbeeld eerst een keuzemenu te zien, voordat je naar de juiste homepagina voor jouw taal kunt gaan. Vaak wordt jouw keuze opgeslagen in de cookie file van je browser. Zodat je de volgende keer meteen op de correcte subdirectory terechtkomt. In ons geval is dat cocacola.be/nl, de Nederlandstalige variant voor België.

Voordelen

Het is eenvoudig om via deze manier de verschillende taal- en landvariabelen van je bezoekers bij te houden. Zo kan je meteen de correcte munteenheid weergeven, eventuele belastingen, verzendopties, enz.

Ook de bezoeker ondervindt hier voordeel van. Omdat deze gegevens opgeslagen zijn in de cookie file van de bezoeker, komt hij de volgende keer meteen op de meest relevante versie van de website. Dit zal de conversie alleen maar ten goede komen.

Op SEO-vlak is geen enkele versie van je website meer waard dan de andere. Het rootdomein bevat links naar alle versies van je website en zal z’n waarde evenredig verdelen over de verschillende homepagina’s. De zoekmachines kunnen via het rootdomein de verschillende versies van je website bereiken.

Nadelen

Doordat jouw rootdomein doorgaans de meeste links ontvangt, zowel intern als extern, kan het zijn dat je wat van die kracht verspild door deze zo te verspreiden over verschillende homepagina’s.

De zoekmachinerobot houdt zelf geen cookies bij. Hierdoor kan hij moeite hebben om je website op een goede manier te crawlen.

Ten slotte kan de extra klik voor een minder goede gebruikerservaring zorgen. Het is algemeen geweten dat je best de afstand tussen homepagina en elke andere pagina zo klein mogelijk houdt. Als je bezoekers te ver moeten klikken, dan kan dit nefast zijn voor conversies en jouw rankings voor deze pagina’s. Dus zorg ervoor dat je bezoekers zo weinig mogelijk moeten klikken om vanaf het rootdomein tot het product te komen waarin ze geïnteresseerd zijn.

Wanneer deze oplossing gebruiken?

  • Wanneer je doelgroep enorm versnipperd is over verschillende landen, maar geen enkel land het grootste aandeel inneemt.
  • Als je domein autoriteit zo hoog is, dat het geen kwaad kan dat deze verdeeld wordt over verschillende subdirectories.
  • Bij een webshop kan het handig zijn om deze variabelen te gebruiken bij de personalisatie van de aanbieding.

Waar moet je zeker op letten?

  • Zorg dat de zoekrobots ook content kunnen zien op je rootdomein. Zeker omdat ze geen cookies opslaan.
  • Elke versie moet z’n eigen hreflang element hebben, het rootdomein/de taalkiezer krijgt als waarde hierbij “x-default”.

Een homepagina waarbij de meest gebruikte taal of land al geselecteerd is

Deze oplossing kies je de homepagina waarbij het taal of land het grootste aandeel heeft binnen de doelgroep als standaard.

Dit is de manier waarop sony.com z’n homepage heeft opgebouwd. Eerst kom je op de Engelstalige versie van de website, de standaardpagina voor de VS. Vandaar kan je wel meteen naar de juiste versie gaan voor jouw land, of gewoon op de Amerikaanse versie verder surfen.

Voordelen

Hier profiteert de standaard homepagina wel mee van de populariteit en kracht van het rootdomein. Deze pagina zal het grootste aantal interne en externe links bevatten en dus beter concurreren met de andere website in deze markt.

Deze pagina kan eenvoudig bezocht worden door zowel de gebruikers als de zoekmachinerobots. Hier zijn geen cookies of variabelen nodig, dus minder kans op problemen tijdens de indexering.

Waar de vorige oplossing nog een extra klik met zich meebracht, is hier nu minder kans op de extra klik. De klikafstand tussen de aankomst op de website en het moment dat je bezoeker iets ziet dat hem interesseert, wordt zo kleiner. Je bezoekers komen meteen in contact met je producten, eventuele promoties, … Dit heeft een positief effect op de betrokkenheid van je bezoekers, je bounce rate en conversies.

Nadelen

Sommige bezoekers spreken de taal van je standaard homepagina niet. Hierdoor kunnen ze moeilijkheden ervaren wanneer ze voor de eerste keer op je website komen. Zorg er dus voor dat de taalkeuze duidelijk zichtbaar is, zodat ze meteen naar de juiste versie kunnen gaan.

Doordat je bezoekers verschillende versies van je website te zien krijgen, kunnen ze ook zien dat de prijs van een product kan verschillen per land. Dit kan hen negatief beïnvloeden in de keuze om jouw product al dan niet te kopen.

Wanneer deze oplossing gebruiken?

  • Als een bepaald land een groot aandeel heeft in het aantal bezoekers naar je website.
  • Wanneer je het land van oorsprong van je bedrijf duidelijk in de kijker wil plaatsen.

Een gepersonaliseerde homepagina op basis van IP of user-agent

Je kan je homepagina personaliseren door de locatie van het IP-adres van je bezoeker te achterhalen of in welke taal de browser of OS staat. Zo kan je meteen de juiste taal aanbieden. Dit kan de gebruikerservaring van je gebruiker positief beïnvloeden.

Qua internationale SEO kunnen hier wel wat problemen naar boven komen. De zoekmachines hebben immers meer moeite met het crawlen van je website. Omdat je de homepagina baseert op het IP van de bezoeker. De zoekrobot van Google crawlt dan wel vanuit verschillende IP-adressen over de hele wereld, het grootste deel is nog steeds gelegen in Noord-Amerika. Probeer dus zeker rekening te houden met het rootdomein van je website. Wat krijgt een zoekrobot te zien wanneer hij op de standaardversie van je website terecht komt?

Zorg ervoor dat je op je rootdomein linkt naar al je andere versies, zodat de zoekrobot deze ook kan vinden.

Voordelen

De gebruikerservaring staat centraal in deze oplossing. Elke bezoeker krijgt content te zien die speciaal voor hen ontworpen is. Dit lijdt tot een positieve gebruikerservaring en bijgevolg meer conversies.

Nadelen

We kunnen moeilijker beïnvloeden hoe de zoekrobots onze website zullen crawlen. Aangezien deze zoekrobots via verschillende IP-adressen, locaties en browsers jouw website bezoeken. Hierdoor kan je hoofdpagina telkens in een andere taal geïndexeerd worden.

Verder kunnen de zoekrobots zogenaamde duplicate content detecteren op je website. Als je rootdomein bijvoorbeeld in het Nederlands is, en de gepersonaliseerde versie dezelfde taal heeft. Bijvoorbeeld https://www.homepage.com/nl-be.

Wanneer deze oplossing gebruiken?

  • Als gebruikerservaring belangrijker is dan internationale SEO.

Waar moet je zeker op letten?

  • Zorg ervoor dat je content voorziet dat altijd te zien zal zijn op de standaard homepagina. Doordat de zoekrobots vooral vanuit Noord-Amerika op je website crawlen, krijgen ze meestal de standaard homepagina te zien.

Een niet-indexeerbare homepagina

De laatste oplossing is je rootdomein niet laten indexeren. Op die manier kan geen enkele pagina profiteren van de populariteit van de pagina met de meeste links.

Voordelen

De gebruiker merkt hier amper iets van. Dus hun gebruikerservaring zal hier niet door beïnvloed worden.

Nadelen

De pagina die het meeste gewicht in de SEO-schaal legt zal hierdoor verzwakt worden.

Wanneer deze oplossing gebruiken?

  • Sommige CMS’en verplichten je om te starten vanaf een subdirectory.
  • Andere technische factoren die ervoor zorgen dat je jouw homepagina niet kan indexeren.

Conclusie

Elk van deze oplossingen heeft z’n eigen voor- en nadelen. Er is geen duidelijke oplossing, want elke situatie is anders. Het is aan de SEO’er om te bepalen wanneer welke oplossing aan de orde is om je homepagina zo optimaal mogelijk te maken voor internationale SEO. De SEO’er moet bepalen waar de prioriteit ligt en zo de beste manier voor te stellen. Wil je meer leren over hoe je jouw website instelt voor verschillende talen? Lees dan zeker het artikel “SEO en talen“.