Domein Autoriteit

De Domein Autoriteit, het is een goede indicator om te zien of je website een goed linkprofiel heeft op het internet. Toch bestaan hier soms misverstanden over. In dit blogartikel gaan we dieper in op hoe deze score berekend wordt en welke invloed je hier zelf op kan uitoefenen.

Wat is de Domein Autoriteit?

Moz ontwikkelde enkele jaren geleden een tool waarmee je kan voorspellen hoe goed jouw website of webpagina kan ranken in de zoekresultaten. Deze score werd uitgedrukt in Domain Authority of kortweg DA, via een getal van 1 tot 100. Een nieuwe website start altijd met een DA van 1. Hoe hoger jouw DA, hoe hoger de kans is dat je goed zal ranken met jouw website. De Domein Autoriteit gebruikt een logaritmische schaal om z’n score te bepalen. Wat wil zeggen dat het een stuk eenvoudiger is om van een DA van 10 naar 20 te gaan, dan van 80 naar 90.

Heel wat factoren bepalen de DA van jouw website:

Moz combineert al deze gegevens met de Google SERPs om een zo correct mogelijke score te geven aan jouw website. Let wel op, deze score houdt geen rekening met de content op jouw website. Het gebruikt geen on-page data en geen cijfers over het aantal bezoekers, de bounce rate, … Moz gebruikt enkel jouw linkdata.

DA Moz voorbeeld

Het is heel belangrijk om de kanttekening te maken dat de Domein Autoriteit in geen geval gebruikt wordt door Google. Jouw DA heeft dus ook geen effect op jouw ranking in de zoekresultaten.

Het verschil met Pagina Autoriteit

Waar DA de autoriteit van jouw website berekent op domeinniveau, berekent de Pagina Autoriteit de autoriteit op paginaniveau. Het gebruikt dezelfde factoren als bij de bepaling van DA, maar voor een specifieke pagina. De score voorspelt in welke mate een specifieke pagina van een website zal ranken in de zoekresultaten.

De Pagina Autoriteit heeft zoveel gemeen met de Domein Autoriteit, dat veel van wat aan bod komt in dit artikel ook voor de PA geldt.

Wanneer heb je een goede Domein Autoriteit?

Ondertussen weten we dat kwalitatieve links aan de basis staan voor de DA van je website. Websites met een groot aantal van deze links hebben over het algemeen een hoge Domein autoriteit. De hoogste DA’s zijn weggelegd voor de Facebooks, Wikipedia’s en Bols van het web. Kleinere websites moeten het vaak stellen met een beduidend lagere DA.

Staar je dus niet blind op het halen van een enorm hoge DA. Vaak is dit een onhaalbaar doel. Verder zal een hoge DA jouw ranking niet rechtstreeks beïnvloeden, maar eerder een indicatie geven.

Gebruik de DA van jouw website om de kracht van jouw website en links te vergelijken met die van je directe concurrenten. Onderzoek waarom jouw concurrentie een hogere DA heeft. Misschien hebben zij een waardevolle link die jij niet hebt. Dan kan het nuttig zijn om deze link ook te verkrijgen. Probeer de afstand tussen jou en je directe concurrenten te vergroten. Het is vrijwel onmogelijk om tussen de grootste websites van het internet te komen op vlak van DA, dus kijk naar concurrenten van je eigen kaliber.

De Domein Autoriteit van jouw website verbeteren

Hier komen we in het vaarwater van linkbuilding. Het verkrijgen van kwalitatieve links is essentieel om je DA te verbeteren. Lees zeker onze artikels over linkbuilding om de verschillende technieken van linkbuilding te leren.

Onderzoek de concurrentie op jouw zoekwoorden. Wat doen zij goed/beter dan jou? Probeer te leren wat ervoor zorgt dat ze hoger dan jou scoren met hun domein autoriteit. Soms is het nodig om jouw algemene SEO te verbeteren om ervoor te zorgen dat je beter rankt dan andere websites.

Indien je nieuwe links krijgt, tracht dan om follow links te krijgen. In tegenstelling tot nofollow links, geven follow links linkwaarde door van het linkdomein. Dit zorgt ervoor dat jouw Domein Autoriteit omhoog kan gaan. Nofollow links doen dit niet.

Zorg er ten slotte voor dat jouw website zelf regelmatig goede content online plaatst. Deze content kan gebruikt worden voor linkbuilding. Het toont ook aan dat je website leeft. Je moet andere websites een reden geven om naar jou te linken.

De Domein Autoriteit van jouw website is plots gezakt, wat nu?

Doordat DA een relatieve score is en Moz jouw linkprofiel en dat van ontelbare andere websites constant vergelijkt, kan het zijn dat jouw score plots verandert. Meer nog, hoe lager je DA, hoe sneller hij kan fluctueren. Het is niet altijd eenvoudig om de oorzaak van de verandering te ontdekken. Volgende factoren kunnen hier een invloed op hebben:

  • Jouw nieuwe links zijn nog niet opgenomen in de index.
  • De nieuwe links zijn nofollow en dragen dus niet bij aan je DA.
  • De websites met de hoogste DA hebben plots een grote linkgroei ondergaan.
  • Moz heeft meer of minder linkdomeinen gecrawld dan de vorige keer.

De Domein Autoriteit is afhankelijk van heel wat elementen, zowel in de positieve als in de negatieve zin. Het kan dus perfect zijn dat je heel wat tijd en moeite steekt in de verbetering van het linkprofiel van je website, je nog steeds geen betere DA hebt. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat andere websites hun linkprofiel nog meer verbeterd hebben. Dit toont de relativiteit van deze score aan. Je wordt altijd ten opzichte van directe concurrenten beoordeeld.

Conclusie

De Domein Autoriteit is geen absoluut getal, maar bekijk je best als een vergelijkingsscore. Hou je DA regelmatig in de gaten en probeer het verschil met je concurrenten zo hoog mogelijk te maken. Gaat je DA toch naar beneden, dan kan het zeker geen kwaad om eens bij de concurrerende websites te kijken wat bij hen veranderd is. De ideale DA van 100 mag dan de Heilige Graal van linkprofielen zijn, toch maak je daar beter niet je streefdoel van. Zorg in de eerste plaats dat je website op SEO-vlak goed opgebouwd is.