Betekenis SEO-term dwell time

Dwell time

Onder dwell time verstaan we de tijd die een bezoeker doorbrengt op je website voordat hij/ zij terugkeert naar de zoekresultaten. Dit is een belangrijk aspect aangezien het aangeeft dat een bezoeker veel of weinig informatie op je website ontdekt voordat hij/ zij terugkeert.

Stel je voor dat je een spier verrekt tijdens het sporten. Je zoekt dus via Google naar verrekte spier’. Zoals de meeste gebruikers klik je op het eerste resultaat. Helaas bestaat de intro uit enkele poëtische zinnen. Dus je klikt weer weg. De dwell time is in dit geval zeer kort.

Dwell time en bounce rate

Software die analyseert heeft 2 kliks nodig om de verblijfsduur te bepalen: de entreeklik en de exitklik. Zelfs tijdens een sessie waarbij een bezoeker een pagina bezoekt, 25 minuten spendeert en daarna de website verlaat, wordt gezien als een bounce. Maar dit zou eigenlijk helemaal zo mag gezien worden. De pagina is kwestie is blijkbaar zo goed dat de bezoeker ruim de tijd genomen heeft om de content op de pagina op te nemen.

Bij een bezoek van slechts 6 seconden kunnen we uiteraard spreken van een bounce. De bezoeker bezoekt de website en besluit bijna direct dat de website niet relevant is. De bezoeker keert terug naar de zoekresultaten. Maar wanneer een bezoeker een langere tijd op de pagina spendeert, kan je niet direct spreken van een bounce. Sommige webpagina’s met zeer goede content zullen daarom toch een hoge bounce rate te zien krijgen.

Dwell time en SEO

Dwell time is dus een betrouwbare indicator aangezien ze meer kijken naar de kwaliteit van een pagina. Maar wat doen zoekmachines zoals Google met dwell time?

Al jaren discussieert men over het feit of zoekmachines dwell time als een ranking factor gebruiken. Hoewel Google zelf hier niets over laat uitschijnen, kunnen we het belang afleiden van de functie die Google beschikbaar heeft gesteld om als bezoeker een URL te blokkeren in de zoekresultaten. Deze functie werd beschikbaar gesteld op basis van een lage dwell time.

Dwell time verhogen

Nu je weet wat dwell time is en dat het belangrijk is voor de SEO van je website, geven we je enkele manier waarmee je de dwell time kan verhogen. Om de impact hiervan te zien zal je toch minstens 3 tot 4 van de volgende zaken moeten doorvoeren. Er is namelijk geen gouden tip als het aankomt op het verhogen van de dwell time.

1. Maak betere content

De eerste tip die we kunnen meegeven is om betere, unieke content te creëren. Niemand blijft natuurlijk hangen op een pagina waarvan de inhoud waardeloos en onaantrekkelijk is.

Als je nieuwsartikels, infographics of video’s online plaatst, moet je ervoor zorgen dat ze de volgende kenmerken bevatten.

  • Nuttige of leerzame content, gericht op het ondernemen van actie
  • Grappig, uniek en verrassend
  • Toegankelijk, vlot leesbaar en visueel aantrekkelijk

Als je zelf nog niet zo goed bent in het creëren van content, dan raden we je aan om een content checklist te gebruiken. Daarnaast kan je natuurlijk ook steeds hulp inschakelen. Hoe beter de content van je website, hoe meer tijd je websites op je website zullen spenderen.

2. Gebruik kwalitatieve interne links

Omdat men dwell time meet op basis van het tijdsverloop tussen de aankomst en het vertrekt van je website naar de zoekresultaten, moet je je bezoekers verleiden om verder te lezen. Dit doe je door een relevant artikel te tonen en interne links te leggen naar andere pagina’s. Dit heeft een positieve invloed op de gebruikerservaring. Daarnaast zorgen interne links er ook voor dat zoekmachines de volledige website kunnen indexeren.

3. Kies voor engagement-technieken

Zorg er steeds voor je relevant artikels aan je bezoeker toont op basis van de pagina die de persoon in kwestie aan het lezen is. Indien dit goed wordt toegepast, is dit een zeer effectieve methode. Sluit het artikel aan? Dan is de kans groot dat de bezoeker hierop klikt! Bezoekers zullen dus niet terugkeren naar de zoekresultaten zolang ze andere zaken zien die voor hen relevant zijn. Dit kan onder andere op basis van een categorie uit de blog of bepaalde tags.

4. Creëer een one-pager

Een andere manier om ervoor te zorgen dat de dwell time verhoogt, is door gebruik te maken van een one-pager. Dit heeft natuurlijk een nadeliger effect op je SEO. Crawlers zijn niet altijd in staat om het gedrag tussen klikken en scrollen te snappen. Maar hier is een handige oplossing voor! Om zoekmachines te helpen indexeren kan je de pagina opdelen in verschillende secties. Elke sectie heeft een vergelijkbare title tag met rel=”next” en rel=”prev” die verwerkt worden in de head tag. Maar je kan er ook voor kiezen om sommige pagina’s iets langer te maken.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA