Dynamische zoekadvertenties

Dynamische zoekadvertenties

Stel je het volgende voor. Je hebt een goed uitgebouwde website en een gans arsenaal aan AdWords campagnes, die stuk voor stuk bol staan van goed uitgekiende zoekwoorden. Toch lijk je met momenten achter de feiten aan te hollen en klanten te mislopen die op zoek zijn naar een product zoals het jouwe. Dan bieden dynamische zoekadvertenties de oplossing

Wat zijn dynamische zoekadvertenties?

AdWords gaat zelf automatisch advertenties aanmaken op basis van de content van jouw website. Voor dit type van advertenties hoef je dus zelf helemaal geen lijst met zoekwoorden aan te leggen.

Let wel: dynamische zoekadvertenties zijn eerder ongeschikt voor jouw website wanneer deze niet veel of vaak wijzigende content bevat.

Waarom dynamische zoekadvertenties?

  • Mogelijke nieuwe zoekwoorden vinden op basis van zoektermen waarbij de advertentie gegenereerd werd;
  • Categoriepagina’s en merkpagina’s kunnen als bestemmingspagina gebruikt worden. Deze leveren vaak een hoger zoekvolume op;
  • Er komt meer verkeer naar jouw website. In vergelijking met zoekwoordtargeting worden jouw producten bij een veel groter publiek getoond;
  • Je wint heel wat tijd doordat je geen zoekwoordenlijsten moet aanleggen of je hoofd moet breken over biedingen en advertentieteksten;
  • Door de snelheid waarmee advertenties gemaakt worden, bereik je veel sneller nieuwe markten dan op eender welke andere manier;
  • Je hebt meer controle over de boodschap doordat de advertentie maar uit één regel bestaat.


  • Hoe werken dynamische zoekadvertenties?

    1. Nieuwe campagne

    • Ga naar je AdWords-account;
    • Klik in de linkerkolom op Campagnes;
    • Kies "Nieuwe campagne"
    • Ga voor zoeknetwerk;
    • Kies de doelen van jouw campagne of werk zonder doelen;
    • Vul het domein in waarop advertenties getarget worden en klik op doorgaan;
    • Geef jouw campagne een naam en bepaal de taal en locatie;
    • Duid aan welke biedstrategie je zal gebruiken;
    • Bepaal jouw budget en jouw limiet bij het bieden;
    • Ga vervolgens naar aanvullende instellingen en selecteer ‘Dynamische zoekadvertenties;
    • Vergeet ook niet om een vinkje te plaatsen bij Dynamische zoekadvertenties voor deze campagne inschakelen;
    • Nu klik je op opslaan en doorgaan en jouw campagne is aangemaakt

    1. Bepalen landingspagina’s

    Maak binnen de dynamische advertentiegroep die je vervolgens aanmaakt aan de Google bots duidelijk welke de landingspagina’s zijn die ze mogen scannen om zoekwoorden uit te halen in functie van dynamische zoekadvertenties. Bepaal in deze fase ook de uitsluitingszoekwoorden. Zo voorkom je dat de Google bot minder relevante woorden op jouw website gaat oppikken om advertenties te genereren.

    2. Kies targetingoptie

    2.1. Eén of meerdere specifieke pagina’s

    Je kan dynamische zoekadvertenties laten maken op basis van een bepaald merk, product, productcategorie of specifieke pagina’s van jouw website.

    Targeting op bepaalde woorden is ook mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pagina’s die bepaalde woorden in de titel en/of de bodytekst voorkomen.

    In dat geval target je bijvoorbeeld op https://www.onlinemarketingmonkey.be/website-indexatie/

    2.2. Labelen pagina’s

    Ken labels toe aan alle pagina’s die iets zeggen over luxe racefietsen. Giet dan alle URL’s van deze pagina’s in een overzichtelijke spreadsheet. Hierop kan dan getarget worden.

    2.3. Alle pagina’s

    De Google-bot zal op basis van de index die het van jouw website maakt, bepalen welke zoektermen relevant zijn om dynamische zoekadvertenties te genereren

    3. Weergave

    De titels en zinnen op uw website worden door de Google bot geselecteerd op basis van de zoektermen die een gebruiker intikt in het Google-zoekveld. Stel bijvoorbeeld dat je een fietsenzaak hebt in Gent die luxe racefietsen verkoopt. Wanneer iemand in Google zoekt op termen als luxe racefiets Gent, krijgt hij of zij jouw advertentie te zien met als titel "Luxe racefiets Gent".

    Wanneer die persoon doorklikt, komt hij op de pagina van jouw website met alle luxe racefietsen. Die landingspagina is één van de pagina’s waarvan jij aan de Google bot hebt aangegeven dat ze mag gescand worden om dynamische zoekadvertenties te maken.

    Conclusies

    Vraag je je na het lezen van dit artikel af waarom je nog bloed, zweet en tranen zou laten voor het bepalen van de juiste zoekwoorden voor jouw campagnes? Bedenk dan dat hoewel dynamische zoekwoorden heel wat van de relevante zoekwoorden op een correcte manier targeten, lang niet alle relevante zoekwoorden naarboven komen.

    Beschouw de dynamische zoekadvertenties dan ook als een handige aanvulling op jouw bestaande AdWordscampagnes.

    Op dit vlak kan de menselijke intelligentie zich nog meten met de AI. Samen met jou, zijn wij alvast benieuwd wat de toekomst brengt. Lees in dat verband ook ons artikel over Google Sibyl.