Einde van SEO

15-07-2016

Einde van SEO in zicht ?

Als online marketing bureau wordt je voortdurend geconfronteerd met kritische vragen van klanten. Een vraag die regelmatig opduikt, luidt “hoe komt het dat onze organische bezoekersaantallen niet meer zo spectaculair stijgen, ondanks al onze SEO inspanningen ?”. Uiteraard spelen factoren als concurrentie, klanten-verzadiging, negatief bedrijfsimago, seizoenspatronen, sectorproblemen, technische website aspecten, enz allemaal een rol. Maar een andere factor speelt volgens ons ook een steeds grotere, negatieve rol: AdWords.

We weten allemaal dat Google het overgrote gedeelte van haar inkomsten haalt uit de betalende advertenties van AdWords. Elke klik op een betalende ad is omzet voor de zoekmachine reus. Ze hebben er dus alle belang bij dat gebruikers van hun zoekmachine op de eerste plaats op hun ads klikken. En hoe meer plaats die advertenties op een scherm innemen, hoe groter die kans.

Door de jaren heen lijkt het inderdaad dat de aanwezigheid van AdWords steeds prominenter is geworden. Bij gelijkblijvende SEO inspanningen zakken de organische bezoekers vanzelf verder weg. Is het einde van SEO nakende ? We zoeken het uit in dit artikel .

De evolutie van AdWords

1997 – 1999: Geen reclame

Larry Page en Sergey Brin registreerden in september 1997 Google.com als domeinnaam. Samen met de eerste werknemers werd de basis van de huidige zoekmachine gebouwd, met reeds de bekende zoek-bar. In de begindagen van Google was er echter nog geen sprake van reclame & AdWords. Google is nog reclamevrij ! Zie afbeelding hieronder. Anders gezegd: alle zoekopdrachten waren dus organisch.

SERPs Google 1999

Oktober 2000: start AdWords

In oktober 2000 start Google AdWords voor het eerst met 350 klanten. Gedaan met de volledige organische resultaten. De volledige top ruimte werd hiervoor gebruikt, terwijl rechts ook al een kleine plaats voor ads werd gereserveerd voor “sponsered links”. Let op de achtergrondkleuren in roze en blauw om extra visibiliteit te geven.

AdWords 2000

2001 – 2010: testing

Na de start werd er in deze periode volop geëxperimenteerd met lettertypes, achtergrondkleuren, plaatsen en advertentiegrootte.

AdWords 2003

De onderstaande printscreen is er 1 van 2010, die al veel meer op de huidige voorstelling, op desktop dan toch, begint te lijken.

AdWords 2010

2011 – 2016: groot, groter, grootst

De advertentieruimtes nemen steeds meer plaats boven de “vouw” in op een normale desktop computer. Ondertussen worden onder meer de Knowledge Gragh geïntroduceerd, die ook SEO-kliks wegkapen. Anno 2016 wordt bijvoorbeeld de volledige ruimte in beslag door ads genomen voor populaire commerciële zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld “hotel brugge”. Geen plaats meer voor organische zoekresultaten daar …

AdWords 2016

Op mobiele telefoons is de aanwezigheid van reclame nog groter, zie onderstaand screenshot voor “vliegtickets barcelona”.

screenshot mobile PPC

Waar zijn mijn organische zoekresultaten naar toe?

Bovenstaande screenshots maken het duidelijk dat de kans dat surfers op een betaald zoekresultaat klikken in de loop der jaren veel groter is geworden. Immers, de AdWords-reclame neemt de belangrijkste plaatsen van het scherm in. De oppervlakte ingenomen door advertenties is in ongeveer 16 jaar geëvolueerd van 0%, over 20% tot tegenwoordig zelfs meer dan 70%. Gevolg: het aandeel organisch verkeer is gedoemd om een steeds kleinere rol te spelen.

Is SEO ten dode opgeschreven ?

Is het einde van SEO in aantocht ? Moeten dan maar stoppen om effort te stoppen in zoekmachine optimalisatie ? Dat nu ook weer niet. Maar het belang zal ongetwijfeld jaarlijks nog afnemen. Gezien het bovenstaande, is het dan niet beter om enkel nog betaalde ads in te zetten ? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar is het eigenlijk niet. Laten we de voor- en nadelen even op een rijtje zetten:

SEO voordelen

  • gratis: kliks kosten niets
  • geloofwaardigheid en vertrouwen : hoge rankings in de zoekresultaten geeft de indruk de zaken goed onder controle te hebben en straalt autoriteit uit
  • rankings: eens je hoog staat voor bepaalde zoektermen, is het gemakkelijker die positie te handhaven

SEO nadelen

  • tijd: het duurt manden en soms zelfs jaren om hoog te ranken voor specifieke keywords
  • kennis: om goede organische posities te realiseren, is goede content en parate SEO ervaring noodzakelijk
  • black-box: er zouden meer dan 100 factoren zijn die de SERP’s beïnvloeden; welke die factoren precies zijn, lijkt wel 1 van de best bewaarde geheimen op onze aardbol

AdWords voordelen

  • targetting: de SEA campagnes kunnen specifiek gericht worden op welbepaalde doelgroepen en interesses
  • direct resultaat: zodra je betaalt, verschijnen de ads quasi onmiddellijk in de SERPs. Topposities zijn per direct mogelijk, zolang je maar betaalt
  • duidelijker: de hoogte van je PPC positie per zoekwoord wordt bepaalt door slechts 3 factoren: 1) je bod-bedrag; 2) de kwaliteitsscore; 3)gebruikte extensies

AdWords nadelen

  • budget: elke klik kost geld; hoe meer concurrentie op een keyword, hoe hoger de CPC
  • legacy: zodra je stopt met betalen, verdwijnen de ads
  • wantrouwen: sommige consumenten hebben minder vertrouwen in betalende ads
  • kennis: het is erg laagdrempelig, maar voor een gezonde ROI, is een gedegen AdWords-kennis een must

Wat is nu het beste voor je marketing ?

Ons marketing bureau is van origine een SEO specialist. Ons hoofddoel blijft firma’s te helpen meer online bezoekers op hun websites te krijgen via zoekmachine optimalisatie. Door de jaren heen realiseren we ons dat eigenaars van websites soms snel resultaat willen boeken, wat mogelijk is met AdWords. Het grootste voordeel van PPC, indien juist opgezet, is dat je er op korte termijn resultaten mee kunt boeken. De klant ziet ook duidelijker wat het hem precies kost en welke omzetten daarmee behaald worden.

Onder het motto “don’t put all your eggs in basket”, adviseren we steeds beiden in te zetten. Het beste is dat bedrijven ze alle 2 in zetten voor hun marketing. Dus een mix van SEO en SEA. We hebben al meegemaakt dat het hele AdWords account van een klant door Google werd definitief geblokkeerd omdat het de Google-reglementen niet had gerespecteerd. Als je website traffic dan 100% daarvan afhangt, is dat een gigantisch probleem.

Dus focus niet uitsluitend op de 1 of de ander, maar zet beiden in. Zie ze niet als concurrerend, maar als aanvullend. Het klopt dat je een succesvolle website uitbouwen zonder SEA, maar weet dat AdWords een mooie, extra surplus aan bezoekers genereert. Organische rankings schenken vertrouwen en lange termijn rankings. PPC is geschikter voor onmiddellijke commerciële resultaten.

Samenvattend

Het einde van SEO in zicht ? Nee, niet voor meteen. SEO en AdWords zijn niet elkaars concurrenten, maar noodzakelijke kanalen die gelijktijdig ingezet dienen te worden voor de marketing van elke firma. Gebruik AdWords als je snel resultaat zoekt, maar verlies niet uit het oog dat SEO noodzakelijk is voor online succes op de lange termijn.