emaildatabase

Een grotere emaildatabase: 4 quick wins

15 mei 2015

Succes met online nieuwsbrieven ? Zorg op de eerste plaats voor een goed opgebouwde emaildatabase met zoveel mogelijk relevante email-adressen. Immers, hoe meer emailadressen, hoe meer kliks en hoe meer conversies. In deze post 4 quick wins om je emaildatabase te vergroten.

 

aanmelden nieuwsbrief

1. Homepage

De pagina die meestal de meeste bezoekers krijgt, is de homepage van een website. Een ideale plaats dus om de voordelen van je nieuwsbrief in de kijker te zetten en mensen uit te nodigen om zich in te schrijven. Geef het inschrijfblokje van je newsletter dus een prominente plek op je homepage.

 

pop-up nieuwsbrief

2. De Pop-up

Je hebt fervente voor- en tegenstanders van de ‘Schrijf-je-in-op-onze-nieuwsbrief-popup’, die verschijnt zodra je op een website komt. Eén ding is zeker, iedere bezoeker heeft de optie zich te abonneren op de newsletter gezien. Voor sommige sites is de popup echt wel interessant om de emaildatabase snel te vergroten. Het hangt af van je doelgroep. Maar test het zeker uit en kijk wat de resultaten zijn. Houdt wel rekening met volgende raadgevingen :

  • Wanneer moet je nu die inschrijf-popup gaan tonen ? Direct als ze op de site komen of pas na een bepaalde tijd ? We adviseren ze niet direct bij binnnenkomst te laten zien omdat veel surfers nog niet meteen weten welke info & produkten er op de site te vinden zijn. Volgende 3 pop-up-opties zijn mogelijk:
    1. In functie van de time-on-site. Na bijvoorbeeld 30 seconden wordt de popup getoond. Verifieer wel goed in je Analtyics account wat de gemiddelde bezoekerstijd van je internetsite is.
    2. In functie van surf gedrag. Bijvoorbeeld als de online bezoeker naar een welbepaalde pagina gaat of meer dan 5 pages heeft bezocht.
    3. Bij het verlaten van de site. Zodra een webbezoeker met de muis naar boven gaat om van de site weg te gaan, komt de pop-up in beeld. Misschien wel de meest interessante omdat je mensen het minst hindert tijds het bezoek.
  • Laat de pop-up maximum 1 x per bezoek zien. En als het even kan, gebruik dan cookies zodat de inschrijfoptie niet getoond wordt aan bezoekers die frequent naar de site surfen.
  • Zorg ervoor dat de popup zeer gemakkelijk kan weggeklikt worden.
  • Zodra je start met de popup: volg de evolutie van de gemiddelde bezoekerstijd en conversie-percentage nauwkeurig. Zie je een duidelijk negatieve trend, stop dan onmiddelijk met de popup !

 

facebook nieuwsbrief

3. Social media

Promoot je newsletter eveneens op sociale media zoals Facebook, Google+ en Twitter. Houd er rekening mee dat lang niet al je volgers op een nieuwsbriefabonnee zijn. Wat je kan doen is wekelijks de nieuwsbrief te posten op je sociale media en je abonneer-pagina duidelijk te tonen. Uiteraard geldt hetzelfde voor je blog.

 

sitelink emailadressen

4. AdWords sitelinks AdWords

Het toepassen van van sitelinks in een AdWords advertentie (zie voorbeeld in afbeelding hierboven) wordt nog vrij weinig toegepast. Maar waarom niet ? Probeer het uit en kijk wat de resultaten zijn. Let er natuurlijk wel op dat een klik op de sitelink gaat inschrijfluik van je nieuwsbrief op je website.

Conclusie

Breng je newsletter om een permanente basis onder de aandacht van je huidige en potentiële klanten en vergroot je emaildatabase via deze 4 quick wins.