Betekenis SEO-term evergreen content

Evergreen content

Evergreen content is content die op je website staat en relevant blijft voor je doelgroep. Deze content blijft dus voor een langere periode relevant en er zal altijd naar gezocht worden. Vaak zijn dit artikels, video’s of podcasts die meer informatie geven rond een begrip. Deze content is niet alleen blijvend interessant voor je klanten maar ook voor zoekmachines zoals Google.

Je hoeft deze content niet steeds te vernieuwen. Daarnaast is dit zeer waardevolle content om in de zetten voor je SEO-strategie. Het verschil tussen evergreen content en ‘normale’ content is dat dit soort content interessant blijft.

Voordelen evergreen content

Maar waarom is evergreen content nu net zo interessant? Enerzijds is evergreen content efficiënt en bespaart het je veel tijd. Je schrijft namelijk een artikel dat over x aantal jaren nog steeds relevant is. Hierdoor hoeft je artikel niet herschreven of zelfs vervangen te worden.

Anderzijds is evergreen content vaak ook de basis voor al je andere content. Het bezit vaak belangrijke basisinformatie. Stel je voor dat je een artikel schrijft over tips voor online marketing. Dan zou je als evergreen content kunnen omschrijven welke soorten online marketing technieken er bestaan. Daarnaast kan je ook schrijven waar deze ontstaan zijn en uit welke andere aspecten ze bestaan. Deze soort informatie verandert zelden. Door eerst de evergreen content te lezen, zorg je ervoor dat de lezer verdere informatie beter begrijpt.

Evergreen content en SEO

Welke invloed heeft evergreen content op SEO? Door veel te bloggen over de actualiteit krijg je een aantal pieken in je bezoekersaantal. Een artikel dat namelijk de online marketing trends van 2020 beschrijft, zal in 2021 namelijk niets meer gelezen worden. Je kan dit namelijk geen online marketing trends meer noemen. De lezer wilt namelijk de trends van 2021 ontdekken.

De blogpost is dus niet meer relevant en is dus ook geen evergreen content. Maak je veel evergreen content? Dan zal je waarschijnlijk zien dat het aantal bezoekers naar je website toenemen. Benieuwd naar welke soorten evergreen content er bestaan? Lees dan snel verder.

Soorten evergreen content

Natuurlijk is het moeilijk om te beginnen met content te schrijven. Evergreen content is hier zeker geen uitzondering op. Vaak krijg je hierbij te maken met een overvloed aan informatie om te verwerken in een artikel. Probeer daar maar eens een overzichtelijk en vlot leesbaar artikel van te maken!

Heb je problemen met het schrijven van evergreen content? Dan kan je de volgende zaken gebruiken om alvast te starten:

  • Veelgestelde vragen (FAQ): hierbij help je nieuwe bezoekers om de belangrijkste zaken te weten te komen over een onderwerp. Een FAQ heeft een tijdloos karakter. Ideaal dus als evergreen content.
  • Handleidingen: dit zijn gestructureerde teksten die in een logische volgorde stappen doorlopen. Door deze stappen te doorlopen zorg je ervoor dat je het proces tot een goed einde brengt. Dit is de ideale structuur voor je artikel maar deze informatie moet ook in de nabije toekomst actueel blijven.
  • Vaktaal: in deze artikelen worden afkortingen op begrippen uitgelegd. De kans is klein dat de betekenis of afkortingen van deze begrippen op korte termijn veranderen. Deze content blijft dus langdurig interessant voor je bezoekers.
  • Bronnenlijst: som belangrijke bronnen met een hoge autoriteit op. De populariteit en autoriteit van bronnen blijven vaak onveranderd en actueel. Deze bronnenlijsten zijn een ideaal startpunt voor beginners naar hun zoektocht aan informatie. Check wel regelmatig je uitgaande links om te kijken of je bronnen nog actueel zijn.

Evergreen content moet niet vastgebonden zijn aan de bovenstaande formats. Je kan ook steeds overwegen om een podcast of video over bepaalde onderwerpen te maken. Maar geschreven content biedt natuurlijk meer voordelen op qua online zichtbaarheid en Search Engine Optimization (SEO).

Eigen evergreen content creëren

Wil je je eigen evergreen content creëren? Dan moet je beginnen met niet-trendgevoelige onderwerpen te zoeken waarover je op jouw blog of website kan schrijven. Maar hoe vind je deze onderwerpen? De beste manier om onderwerpen te achterhalen is door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hiervoor kan je verschillende tools voor gebruiken. Ben je klaar om aan de slag te gaan? Overloop dan de volgende stappen:

Stap 1: relevante onderwerpen zoeken

Welke topics zou je graag behandelen op jouw blog of website? Maak een lijstje van alle zoekwoorden die belangrijk voor jou en je doelgroep zijn. Hierna moet je rekening houden met de volgende zaken:

  • Zoekvolume: kies voor een topic dat een relatief hoog zoekvolume heeft. Indien dit zoekwoord te weinig opgezocht wordt, dan zal je weinig verkeer krijgen naar je website.
  • Trendgevoeligheid: is jouw onderwerp gevoelig voor bepaalde trends? Gebruik dan Google Trends om de trendgevoeligheid van je zoekwoorden te achterhalen. Ze kunnen interessant zijn als ze telkens in een bepaald seizoen terugkeren zoals bijvoorbeeld skischoenen in de winter.
  • Zoekintentie: zorg ervoor dat je content goed aansluit bij de zoekintentie van je bezoekers. Komt deze niet overeen met de andere resultaten in de SERP dan zal er veel verschil ontstaan in de pagina’s die ranken.

Stap 2: creëer een organische groei

Eenmaal je een onderwerp hebt gekozen, kunnen we de content van dat onderwerp gaan opstellen. Om goed te ranken in Google moet je op je je zeker focussen op onderstaande kenmerken:

  • Kwaliteit: zorg ervoor dat jouw content over een bepaald onderwerp beter is dan de content die al online vindbaar is. Hierdoor zal je er uiteindelijk beter op ranken. De kwaliteit van content bepalen we aan de hand van drie aspecten:
    • Kwaliteit: is de content vlot leesbaar? Is de content nuttig of vermakelijk? Zorg de content voor de oplossing van een bepaald probleem?
    • Uniek: is er een bepaalde reden waarom mensen jouw content verkiezen boven andere gelijkaardige content?
    • Autoriteit: ben je een expert op het gebied van dit onderwerp? Dan groei je namelijk met de tijd mee tot een echte autoritaire website.
  • Vermijd indicaties met korte termijn: een aantal voorbeelden hiervan zijn afgelopen jaar, vorige week, gisteren, 2020, etc. Hierdoor denkt Google dat de geschreven content een tijdelijk populair onderwerp behandeld.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA