Facebook actieknoppen

26 februari 2015

Nieuw: Facebook Actieknoppen

Sinds enkele weken kan je Facebook actieknoppen plaatsen op de zakelijke Facebook pagina van je firma. Het is ontworpen om de belangrijkste doelstelling van een bedrijf duidelijk zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld om bezoekers te laten winkelen in je webshop. Het is een additionele tool om verkeer van je Facebook pagina naar je website te loodsen.

Het is erg eenvoudig om je pagina met de knop te voorzien. In enkele seconden is de klus geklaard.

Knop ‘Aanzet tot actie maken’ toevoegen

Login op je facebook-bedrijfspagina. In de omslagfoto verschijnt de button ‘Aanzet tot actie maken’, zie printscreen hieronder. Zie je de knop nog niet staan ? Dat kan, want Facebook is deze optie momenteel aan het uitrollen. Nog even geduld, ze zal binnenkort wel verschijnen dan. Opgelet: de Facebook actieknoppen verschijnen niet op persoonlijke pagina’s, enkel op de bedrijfspagina’s van FB.

FB omslagfoto

Klik op de call-to-action knop, waarna je onderstaand scherm ziet. Je hebt de keuze uit 7 opties:

FB cta

  1. ‘Boek nu’, te gebruiken als je bijvoorbeeld reizen of kaartjes verkoopt
  2. ‘Contact met ons opnemen’, om mensen naar de contactpagina van je internetsite te laten
  3. ‘App gebruiken’, opdat je fans een app zouden downloaden
  4. ‘Game spelen’: laat je volgers kennis maken met een spelletje dat je firma heeft ontwikkeld
  5. ‘Shoppen’, erg geschikt voor webwinkels
  6. ‘Registreren’, opdat je fans zich zouden inschrijven voor een beurs, newsletter, ect.
  7. ‘Video bekijken’: laat je fans kennismaken met een nieuw filmpje dat je op facebook hebt geplaatst.

In het veld ‘Website’, vul je de URL in waarnaar je je fans wil doorsturen. Heb je een aparte URL voor je mobiele site, vul dan het derde optionele veld ‘Mobiele website’ ook in. Heb je dat niet, kies dan gewoon voor ‘Website’.

Klik nog 2 x op ‘volgende’ en klaar ! Het aantal keer dat mensen op je nieuwe knop hebben geklikt, wordt aan de rechter kant netjes bijgehouden.

Om de button nog beter toonbaar te maken en om de click-through-rate te verhogen, kan je overwegen om bijvoorbeeld een pijl in je omslagfoto te plaatsen.

Is dit echt vernieuwend ?

Eigenlijk zijn de Facebook actieknoppen niet meteen radicaal vernieuwend. De mogelijkheid om je website, you tube filmpjes, blogs, polls, aanbiedingen, enz enz toe te voegen aan je FB-pagina via een Facebook-app bestaat al jaren. Eerst stonden die apps juist onder de omslagfoto, tegenwoordig aan de linkerkant. Deze nieuwe FB-actieknop laat een website nu wel iets beter in het oog springen.

Besluit

Het toevoegen van de nieuwe Facebook actieknoppen is zo gepiept. Het is een leuke extra tool om meer service te bieden en om meer bezoekers naar je website te loodsen.

 

Gelinkte artikelen