Adverteren met FB

facebook advertenties

Facebook advertenties

Iedereen weet ondertussen wel dat je kunt adverteren via Google Ads. Veel minder bekend zijn de mogelijkheden om reclame te maken via Facebook advertenties. Dit social media kanaal biedt best wel interessante mogelijkheden.

Waarom adverteren op Facebook ?

Hieronder een niet limitatieve lijst om te adverteren op Facebook:

  • Je kan met dit medium heel precies je doelgroep afbakenen en bereiken, en dit naar regio, leeftijd, interesses, gedrag, enz. Wil je bijvoorbeeld mensen aanspreken die van hardlopen houden en tussen de 25 en 45 jaar zijn ? Geen probleem. Dat is de sterkte van de tool van Mark Zuckerberg : je kan potentiële klanten aanspreken met zeer specifieke interesses.
  • Het kent een enorm bereik: ondertussen al meer dan 5 miljoen gebruikers in België en bijna 10 miljoen in Nederland.
  • Kost effectief, zeker in vergelijking met traditionele gedrukte media als kranten & tijdschriften waar een groot deel van de lezers de getoonde advertenties gewoon niet relevant vindt.
  • Kent een Facebookbericht weinig tot geen interactie, dan zorgt de Facebook Edgerank ervoor dat slechts een erg klein percentage van je fans het bericht te zien krijgt. Met FB-ads kan je je berichten boosten, een service die trouwens in het verleden gewoon gratis was.
  • Andere Facebook-doelstellingen kunnen zijn: meer bezoekers naar je website sturen, meer vind-ik-leuks verkrijgen, verkoop stimuleren, meer branding, aantal videoweergaven verhogen.
  • Facebook Ads is erg geschikt om mensen te bereiken die geen idee hebben dat jouw firma & diensten & producten bestaan en daardoor ook niet zoeken op je merk, oplossingen en naam.

facebook doelen

Waarom niet adverteren op Facebook ?

  • Facebook is er op de eerste plaats voor de fun & ontspanning en is daardoor minder geschikt als verkoops- en promotiekanaal.
  • mogelijks het grootste verschil tussen Google AdWords en FB-ads is de zogenaamde zoekintentie. Zoekers in Google zijn echt op zoek naar iets, terwijl binnen Facebook gebruikers ads te zien krijgen op basis van hun interesses en niet echt op zoek zijn naar iets.

Bezint eer ge begint

Zoals ook met SEA: je kan heel eenvoudig en in slechts enkele minuten een Facebook advertentie live zetten. Maar zoals het spreekwoord al zegt ‘haast en spoed zijn … ‘. Neem je tijd en denk erover na.

Deze vragen helpen hierbij:

  • wat is je ideale doelgroep qua leeftijd, interesses, regio ?
  • voor welke dienst en product wil je adverteren ?
  • waarom koopt een klanten een dienst & producten bij jouw onderneming?
  • waarin is jouw firma volgens je klanten echt ongelofelijk goed ?
  • wat wil je realiseren met je ad ? Meer naamsbekendheid & nieuwe fans & verkopen ?
  • zoek de antwoorden op deze vragen via een klein marktonderzoekje (eigen klanten contacten, reviews, zoekmachines). Gokken is uiteraard uit den boze.

Benodigdheden ?

Je hebt zeer weinig nodig om te straten met facebook advertenties : een eigen facebookpagina en een credit card.

Kosten ?

  • Je kan al starten met een budget van 1 euro per dag en je stopt wanneer jij wil.
  • Er kan per click (CPC) of per 1000 views (CPM) geadverteerd worden.
  • Je kan zelf bieden wat je wil betalen. Een ‘goed’ bod hangt af van je business.
  • Bijvoorbeeld: per verkocht paar schoenen houd je een bruto marge van 20 euro over. Verder weet je dat jouw website een order-conversieratio van 3% heeft, wat dus wil zeggen dat van iedere 100 bezoekers, er gemiddeld 3 ook effectief bestellen. Dan zou een goed bod dus maximaal 0,60 euro mogen zijn, omdat 100 klikken je 60 euro aan marge genereren.

Starten

Is erg simpel: login als beheerder op je bedrijfspagina en selecteer rechtsboven de optie ‘Advertenties maken’.

7 adviezen

  1. Test met een klein budgetje, bijvoorbeeld met 25 euro. Leer er uit.
  2. Maak je doelgroepen niet te groot (onze ervaring heeft ons geleerd onder de 50.000 mensen te blijven) . Eventueel splits je ze verder in kleinere groepen op basis van leeftijd of regio.
  3. Waar precies adverteren ? Aan de rechterkant of in de nieuwsberichten van gebruikers ? De 2de optie trekt de meeste attentie, zeker mobiel, maar worden ook vaker als storend ervaren.
  4. Creëer een sterke visual die opvalt en voldoende contrasteert met de blauwe look and feel van FB.
  5. Test verschillende advertenties uit en kijk welke de beste CTR heeft. De beste score ad kan je dan blijvend hanteren.
  6. Geef facebook-gebruikers een reden om op jouw ad te klikken via incentives: geef iets gratis weg & nu korting & wedstrijden
  7. Volg je conversies op (nieuwe fans, meer verkopen, inschrijving newsletters enz) en stuur bij. Zet een Facebook-pixel op je internetsite zodat je beter kunt meten en effectievere Facebook advertenties kunt maken.

Samenvatting

De organische invloed van Facebookpagina’s wordt stelselmatig verminderd, zeker als de pagina weinig interactiviteit heeft. Ben je van plan Facebook te blijven gebruiken, dan zijn Facebooks ads de moeite om te proberen. Hun segmentaties zijn erg interessant. Test het met een klein budget en leer eruit. Vragen of interesse om samen te werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!