facebook shopping

Facebook shopping en F-commerce

11 september 2015

Facebook is binnenkort niet enkel de plek om met vrienden contact te hebben, maar ook om te gaan winkelen. Ondernemingen krijgen binnen afzienbare tijd de mogelijkheid om op hun facebookbedrijfspagina’s artikelen en diensten te verkopen. In september en oktober start het grootste social media platform met nieuwe designs voor haar bedrijfspagina’s, dus de facebook-pagina’s voor firma’s. Momenteel lijken die erg sterk op de gewone Facebook pagina’s van personen. COO Sheryl Sandberg maakte dit nieuws afgelopen dinsdag 08/09/15 bekend.

2 nieuwe tabs : Shop en Services

Dat mensen meer dan ooit mobiel surfen, is een understatement. Van mobiel surfen wordt dezelfde gebruiksgemak verwacht als via de vaste PC. Deze trend geldt uiteraard ook voor bedrijven. Maandelijks bezoeken 1 miljard mensen de Facebook bedrijfspagina’s, een sterke indicator dus dat consumenten deze FB-pages hanteren om informatie op te zoeken.

shop tab

Daarom de lancering van 2 nieuwe tabs: “Shop” voor producten en “Services” voor diensten. Voortaan hebben bedrijven dus meer commerciële tools in handen op hun FB-pagina, zeker voor mobiel verkeer. Ook de Facebook-call-to-action knoppen, zoals “bel-nu” of “contact met ons opnemen”, zullen onder handen genomen worden (meer kleuren + groter).

Onze visie

Facebook beseft dat likes niet hetzelfde zijn als omzet en euro’s. Met Facebook Shopping wordt de kans voor ondernemingen wat groter om directe omzet op Facebook te realiseren. Facebook shopping komt hiermee op het terrein van grote spelers als Amazon.com en Bol.com, die op hun platformen eveneens items van andere bedrijven aanbieden.

Niet alle bedrijven hebben al site, laat staan een goede eigen webshop. Bovendien ze zien op tegen de kosten & tijd om er 1 te laten bouwen. Met Facebook shopping wordt die drempel veel kleiner. Bovendien is ze perfect afgestemd op voor mobiele surfers. Het maakt de Bedrijfspagina’s dus weer wat zinvoller voor gebruikers.

Nieuw is Facebook shopping echter niet. Sinds 2011 is F-commerce al mogelijk.

En uiteraard zal deze hernieuwde aandacht voor F-commerce ondernemingen stimuleren om Facebook Ads meer te gebruiken. En komt dus hiermee weer wat meer op de markt van Google AdWords.