Betekenis SEO-term nofollow-links

Follow links

Wanneer je een hyperlink van een website plaats die doorlinks naar een andere site, wordt dit gezien als een externe backlink. Hiermee toon je dat je die site de moeite waard vindt. Google pikt dit dan op. De zoekmachine hecht namelijk veel belang een kwalitatieve links. Hoe meer backlinks er naar je site of blog geplaatst zijn, hoe hoger Google je zal ranken. Met veel follow links naar je website, verhoog je dus jouw pagerank en krijg je meer bezoekers. Een follow-link zegt tegen een zoekmachine dat de link waarde of link juice mag meegenomen worden op de andere website.

Verschil follow vs no follow

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen zogenaamde follow en nofollow links:

  • met een follow link geeft je linkwaarde of autoriteit van een website door naar de ontvangende site
  • met een nofollow link geef je geen linkwaarde door; dus Google schenkt geen waarde aan dergelijke no-follow links. Meestal zie je dat backlinks in blogreacties of advertenties nofollow zijn.

Technisch ziet de html in de broncode er als volgt uit:

  • voor follow links: <href=”https:/www.site1.be” rel=”follow”>Ankertekst</a>
  • en voor nofollow links: <href=”https:/www.site2.be” rel=”nofollow”>Ankertekst</a>

Indien er geen follow of nofollow-tag in de hyperlink wordt meegegeven, dan wordt de link standaard als dofollow beschouwd.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.