Fresh content

Fresh content

Fresh content is de inhoud die nieuw of dynamisch van aard is en de mensen een reden geeft om uw website te bezoeken. Veel SEO-experten zijn het er dan ook over eens dat het gebruik van nieuwe inhoud op uw website zal helpen op een betere positie te krijgen in de zoekresultaten. Sommige zoekmachines crawlen een website vaker wanneer de inhoud wordt gewijzigd of bijgewerkt. 

Wat verstaan we nu juist onder Fresh content?

Rond de betekenis van fresh content kan soms enige verwarring ontstaan. Fresh content brengt geen kleine updates of wijzigingen aan op bestaande pagina’s. Sommige drastische aanpassingen aan bestaande pagina’s kunnen je positie in de zoekmachine soms wel beïnvloeden, maar ze zullen je SEO niet drastisch veranderen.

Fresh content betekent het toevoegen van volledige nieuwe pagina’s. 1 van de meest voorkomende vormen van deze inhoud is een blog. Nieuwe blogposts zorgen er namelijk voor dat er nieuwe pagina’s toegevoegd worden aan je website. Door deze pagina’s, kan je website beter scoren voor meer zoekwoorden. Hierdoor wordt de SEO op je website gestimuleerd.

Fresh content op een nieuwe webpagina, helpt uw site om te targeten op een breder gamma van zoekwoorden. Hierdoor kunnen websites zich meer gaan richten op long – tail zoekwoorden en woordgroepen die betrekking hebben op hun bedrijf. Nieuwe pagina’s zorgen ervoor dat er terug nieuwe links gecreëerd worden en dus ook nieuwe interne en externe koppelingsmogelijkheden ontstaan. Aangezien backlinks zeer belangrijk zijn voor je SEO is dit een pluspunt.

Waarom is fresh content belangrijk voor SEO?

Nieuwe, regelmatige bijgewerkte inhoud verbeter de SEO van een website. Het trekt bezoekers aan en verbetert tegelijkertijd de autoriteit van de website op zoekmachines.
Als we kijken vanuit het standpunt van de gebruiker, zal nieuwe content ervoor zorgen dat bezoekers terug zullen keren naar je website. Hoewel dit voor de ene branche als iets belangrijker is dan voor de andere, moeten we toch regelmatig nieuwe inhoud nodig om gebruikers geïnteresseerd te houden en je SEO te stimuleren.

Nieuwe, boeiende inhoud zal ervoor zorgen dat het nieuwe gebruikers naar je site lokt en ervoor zorgt dat de oude bezoekers terug blijven komen. Inhoud kan ervoor zorgen dat bezoekers niet nog nooit eerder op je website aanwezig waren, nu omgezet worden in klanten door middel van het zorgvuldig schrijven van je inhoud, retargeting en optimalisatie van je conversieratio.

Zoals het nu wel duidelijk is, trekt inhoud nieuwe bezoekers naar je website en verbetert dit ook je SEO. Hierdoor zal je site dus beter scoren in de resultaten pagina’s. Fresh content kan SEO om verschillende redenen helpen. Deze zullen we hieronder even kort bespreken.

Organische zoekwoord optimalisatie

Zoals we weten is zoekwoord optimalisatie belangrijk voor SEO. Webpagina bevatten relevante zoekwoorden om de algoritmes van zoekmachines te helpen om je website te lezen en te begrijpen. Zo worden de gebruikers naar de juiste plaatsen geleid.

Fresh content verbetert dus de optimalisatie van zoekwoorden omdat je de beste, meeste relevante zoekwoorden op je website plaats, zodat deze beter scoort voor die woordgroepen. Door regelmatig nieuwe pagina’s te plaatsen met deze zoekwoorden, zal de zoekmachine eraan herinnerd worden dat jouw website relevant is voor die zoekwoorden en zal je positie aanzienlijk verbeteren alsook je algemene SEO.

Zoekmachine crawlers

Zoals je ondertussen ook wel weet, ben je je bewust dat crawlers of spiders door de bestaande webpagina’s kruipen. Deze crawlers vinden nieuwe inhoud om te indexeren, ze herkennen nieuwe pagina’s en kunnen zien wanneer een website actief bijgewerkt wordt. Dus hoe meer informatie van een webpagina er geïndexeerd wordt, hoe beter dit is voor je positie in de organische zoekresultaten.

Daarboven wordt je site telkens opnieuw geïndexeerd wanneer er fresh content op je website gepubliceerd wordt. Je kan wachten toch Google zelf je website crawlt of je kan je nieuwe URL’s indien bij Google Search Console. Hierdoor zal het proces soms sneller gaan.

Doordat de crawler je nieuwe pagina indexeert, bestaat de kans erin dat ze ook ‘oude’ pagina’s opnieuw gaan indexeren. En dit kan dan weer een positieve invloed hebben op je SEO.

Consistente gebruikersactiviteit

Doordat je de content van je website regelmatig bijgewerkt, krijgen bezoekers meer te zien. Zo kan je een doelgroep opbouwen die regelmatig terugkeert naar je website. Dus dit wil zeggen meer verkeer naar je website, hoe meer verkeer er op je website is, hoe meer autoriteit je website opbouwt bij zoekmachines. Dit verbetert de SEO en helpt uw pagina om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Link building en website autoriteit 

Zoals eerder vermeld, creëert het toevoegen van een nieuwe pagina, nieuwe links met een unieke URL. Het opbouwen van deze links is belangrijk om je website te laten groeien. Ook interne linking tussen de pagina’s kan ervoor zorgen dat je verkeer meer gespreid wordt over je pagina wat dan terug resulteert in een betere SEO.

Om de autoriteit van je website te verbeteren zijn backlinks en externe links belangrijk. Wanneer een andere website naar jou linkt, zal de zoekmachine jou als betrouwbaar en geloofwaardig indexeren. Ook dit heeft weer een positief effect op je SEO.

Door vaak nieuwe content te plaatsen, geef je dus de kans aan andere webpagina om naar jou te linken. De backlinks worden dus door zoekmachines aanzien als autoriteit voor een bepaald zoekwoord. Door meer autoriteit op te bouwen, zal je website hoger scoren aangezien Google nauwkeurige, hoogwaardige, gezaghebbende informatie wil bieden aan de gebruiker.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.